Promocja przedsiębiorczości, czyli jak wiceprezydent Michał Olszewski buduje ekosystem warszawskich startupów?

Wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski kandydatem do tytułu Ambasadora Polskiej Przedsiębiorczości THINK BIG.
Wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski kandydatem do tytułu Ambasadora Polskiej Przedsiębiorczości THINK BIG. fot. materiały prasowe
Przyszedł czas na przedstawienie ostatniego już kandydata do tytułu Ambasadora Polskiej Przedsiębiorczości THINK BIG. Ranking prowadzimy wraz z UPC Polska. Sylwetki prezentowaliśmy od listopada.

Dzisiaj prezentujemy sylwetkę Michała Olszewskiego, najmłodszego w historii wiceprezydenta Warszawy. Jest absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego, Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych i Instytutu Stosunków Międzynarodowych. Temat jego pracy magisterskiej brzmiał: „Regionalna Polityka Strukturalna Unii Europejskiej”.
Przez cały luty nasi czytelnicy będą mogli głosować na swoich faworytów. Kandydatów wybieraliśmy oceniając ich wkład na polu promowania kultury innowacyjności w biznesie oraz stwarzania warunków do rozwoju przedsiębiorczości. Zwycięzca konkursu zostanie ogłoszony w marcu podczas gali Think Big, którą organizuje UPC Biznes.


Doświadczenie zawodowe
Już podczas studiów czynnie zajmował się polityką. Od 1997 do 2002 roku był specjalistą do spraw programów pomocowych w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej, a od 2002 do 2004 roku specjalistą do spraw samorządu terytorialnego. Pracę magisterską obronił w 2001 roku.
W swojej karierze ma również doświadczenia dydaktyczne. Wykładał na Uniwersytecie Warszawskim, Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, Wyższej Szkole Humanistycznej w Pułtusku, Szkole Wyższej im. P. Włodkowica w Płocku, Wyższej Szkole Policji w Szczytnie, Wyższej Szkole Zarządzania i Marketingu w Warszawie, Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni, Akademii Rolniczej w Poznaniu, Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Prowadził zajęcia związane z funduszami przedakcesyjnymi, strukturalnymi, programami pomocowymi oraz budową i zarządzaniem projektami. Michał Olszewski opracował kilka programów szkoleniowych z zakresu podnoszenia zdolności administracji samorządowej i przedsiębiorców w aspekcie korzystania z funduszy Unii Europejskiej.


Od 2005 do 2007 roku pełnił funkcję Naczelnika Wydziału Szkoleń, Promocji i Informacji w departamencie Koordynacji Polityki Strukturalnej w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. W ostatnim roku, kiedy był związany z Ministerstwem, objął stanowisko Zastępcy Dyrektora Departamentu w Departamencie Koordynacji i Zarządzania Podstawami Wsparcia Wspólnoty.

Związek Miast Polskich, Unia Metropolii Polskich, Związek Powiatów Polskich, Unia Miasteczek Polskich oraz Związek Gmin Wiejskich RP w 2005 roku Michałowi Olszewskiemu przyznał Plakietkę „Samorządu w służbie społeczeństwu”. Był Dyrektorem Biura Funduszy Europejskich, Dyrektorem Biura Obsługi Inwestorów i Przewodniczącym Komisji Integracji Europejskiej Związku Miast polskich.

Pomoc dla biznesu
Michał Olszewski zdaje sobie sprawę i głośno o tym mówi, że w Polsce współpraca pomiędzy władzą a start-upami wciąż kuleje. Chce obalać skostniały stan rzeczy i przekonywać do tego, że współpraca buduje synergię. Dlatego w 2007 roku wraz z Panią Prezydent Warszawy podjął decyzję o tym, że miasto od tego momentu będzie zaangażowane w pomoc innowacyjnej przedsiębiorczości.
Przyznaje, że wychodził z propozycjami współpracy z Krakowem, czy Wrocławiem, ale odpowiedzi, które otrzymał były chłodne. Michał Olszewski nie zamierza konkurować z żadnym z polskich miast, chce gonić zachód i rozwijać coraz korzystniejsze warunki do tworzenia biznesu w Warszawie. Zdaje sobie sprawę, że stolica, jako duże miasto, działa jak magnes na zdolnych ludzi z całego kraju i nie zamierza zmarnować tego potencjału.

- Goeffrey West powiedział, że miasta są jak organizmy żywe. Im większe miasto, tym większy potencjał przyciągania kreatywnych osób i podmiotów. Naszą siłą, jak zresztą każdej metropolii, jest to, że działamy jak duży odkurzacz, przyciągamy zasoby z całego kraju. Zasoby do inicjowania przedsiębiorczości start-upowej, a więc innowacyjnej i kreatywnej, są tak potężne, że grzechem byłoby nie dbać, by segment ten rósł w siłę - mówił Michał Olszewski w rozmowie z biznes.newseria.pl.

Uważa, że rolą administracji jest tworzenie przejrzystych przepisów i sprzyjającego środowiska, natomiast rolą miasta jest dostarczanie zasobów, których brakuje. Michał Olszewski jest otwarty na współpracę i czeka na każdego, kto ma pomysły i potrzebuje wsparcia. Chce docierać do ludzi bezpośrednio, zgłoszenia i pytania przyjmuje nawet poprzez swój profil na Facebooku.
Michał Olszewski chce aby stołeczny ratusz czynnie angażował się w pomoc. Cały czas pracuje nad rozbudową ekosystemu startupowego w Warszawie. Pomaga młodym przedsiębiorcom w organizacji eventów i promocji firmy. Jego pomysłem jest Centrum Przedsiębiorczości Smolna, które powstało po to by wspierać przedsiębiorczość i budować relację pomiędzy różnymi instytucjami. Jest to miejsce w którym można uzyskać informację o projektach unijnych, złożyć wniosek o założenie własnej działalności, wziąć udział w szeregu warsztatów i wykładów, skorzystać z inkubatora przedsiębiorczości, czy skorzystać z sali konferencyjnych.

Michał Olszewski myśli już o kolejnych tego typu miejscach. Chce wspierać młodych przedsiębiorców, a jednocześnie przy ich pomocy odnawiać warszawską Pragę, wprowadzając w tej dzielnicy zupełnie nowy sposób zarządzania lokalami, stwarzając w ten sposób obszar przyjazny biznesowi.
Na pytanie czego jeszcze brakuje Warszawie, zadane przez portal biznes.newseria.pl, wiceprezydent odpowiada - Brakuje wkomponowania nowoczesnej przedsiębiorczości w miejską przestrzeń, zrozumienia, że start-up to nie tylko budynek i coworking, ale pomysł na dzielnicę w ogóle. Dlaczego Powiśle stało się modnym miejscem dla start-upów? Bo kiedyś miasto podjęło decyzję, że mają tu być inwestycje w naukę i ludzi młodych. To tu powstał i rozwinął się kampus uniwersytecki oraz Centrum Nauki Kopernik. Młodość, innowacyjność i kreatywność w myśleniu przyciągają się - obok jednych inicjatyw wyrastają następne. W myśleniu miejskim o start-upach brakuje moim zdaniem tematu wkomponowania ich w strukturę miejską na poziomie zarządów dzielnic poprzez oferowanie lokali, które stoją puste i niewykorzystane. Mógłby tam wejść przedsiębiorca, wyremontować lokal i przez jakiś czas nie płacić czynszu. Wciąż za mało jest instrumentów wspomagających kontakt i budowanie relacji młodych przedsiębiorców i urzędników. Obecna jest nadal pewna doza nieufności i braku komunikacji pomiędzy nimi. Ale nad tym też już pracujemy.

W najlepsze trwa więc budowa Centrum Kreatywności Targowa. Jak twierdzi Michał Olszewski, inwestycja zmieni obraz warszawskiej Pragi i wzbogaci start-up'owy ekosystem miasta. – Będzie kolejnym zlokalizowanym na Pradze ośrodkiem wsparcia przedsiębiorczości obok uruchomionego Google Kampusu (przyp red. centrum ruszyło w listopadzie). Jest też naturalnym uzupełnieniem Centrum Przedsiębiorczości Smolna, projektu realizowanego w ramach Warszawskiej Przestrzeni Technologicznej przy udziale środków Unii Europejskiej – komentował Michał Olszewski.

Nominacja za: zaangażowanie w rozwój młodej przedsiębiorczości w Warszawie

Budowę nowych przestrzeni dla startupów. Nowoczesne podejście do tematu współpracy miasto-biznes. Zaangażowanie w rozwój Warszawy pod kątem atrakcyjności dla biznesu. Stworzenie Centrum Przedsiębiorczości Smolna.

Olszewski uważa, że rolą administracji jest tworzenie przejrzystych przepisów i sprzyjającego środowiska, natomiast rolą miasta jest dostarczanie zasobów, których brakuje. Jest otwarty na współpracę i czeka na każdego, kto ma pomysły i potrzebuje wsparcia.

THINK BIG to program powstały z inicjatywy UPC Biznes, adresowany do mikro i małych przedsiębiorców z ambicjami globalnej ekspansji. To jeden z nielicznych konkursów w Polsce, którego adresatem są firmy, które działają już na rynku i mają konkretny pomysł na rozwój. Już niebawem zostaną ogłoszeni półfinaliści konkursu. www.thinkbig.upc.pl.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Aaron Sorkin – amerykański dramaturg, scenarzysta, reżyser i producent filmowy i telewizyjny – przekonuje, że jeśli nie masz w swojej opowieści takich słów jak „ale”, „jednak”, „z wyjątkiem”, „poza”, „tymczasem”, to nie stworzysz dobrej historii. Jeśli nie masz właśnie takich słów funkcyjnych, to nie masz też dobrej narracji do swojej prezentacji.

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Pewne książki warto przeczytać, inne trzeba. Do tej drugiej kategorii zalicza się z pewnością „Siła Nawyku”, której autorem jest Charles Duhigg. Jak tłumaczy już sam podtytuł, książka pozwala zrozumieć „dlaczego robimy to co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie”. Otóż okazuje się, że mózg działa według pewnych schematów.

Krzysztof SurgutKrzysztof Surgut

Twoja Firma została zaatakowana przez hakerów? No to może warto odpowiedzieć im "Pięknym za Nadobne" i przygotować lub zlecić kontratak? To nie jest najlepszy pomysł. Dlaczego? Zapraszam do lektury.