Na zaproszenie Fundacji Nauka i Wiedza oraz NASK wzięliśmy udział w pokazowej lekcji fizyki. Zobaczyliśmy jak może wyglądać szkoła XXI wieku. W siedzibie prowadzonego przez fundację Gimnazjum i Liceum nr 40 zobaczyliśmy jakie możliwości stwarza wykorzystanie interaktywnych narzędzi w nauce.
W pierwszej części prezentacji Zuzanna Polak z Naukowo-Akademickiej Sieci Komputerowej przedstawiła założenia programu Kursor, którego zadaniem jest edukacja dzieci i młodzieży w zakresie odpowiedzialnego korzystania z internetu. Pod okiem dwóch uczennic LO mieliśmy możliwość zagrania w interaktywną grę „Rufus w opałach”. Osadzona w realiach dzisiejszych nastolatków interaktywna gra decyzyjna pokazywała w jaki sposób działania w internecie mogą powodować problemy w realnym świecie. Oprócz gry, na stronie Kursora dostępne jest bardzo dużo innych materiałów, które uświadomią dzieciom i młodzieży zagrożenia związane z nieumiejętnym korzystaniem z internetu.
Wszystkie dostępne na stronie projektu materiały są bezpłatne. Szkoły, które przystąpią do programu mogą również ubiegać się o certyfikat „Wiemy jak!” Więcej informacji można znaleźć tutaj.
Następnie Piotr Skrobecki, nauczyciel fizyki, poprowadził przykładową lekcję z wykorzystaniem platformy edukator.pl. Dzięki narzędziu on-line symulowaliśmy działanie deski Galtona.
Zobaczyliśmy też jak łatwe jest obecnie zbieranie materiałów z Internetu. Platforma edukator.pl dzięki technologii iframe pozwala dołączanie do naszego folderu znalezionych stron, obrazów, filmów metodą „przeciągnij i upuść”. Jednym kliknięciem możemy udostępnić nasze materiały całej klasie, nawet osobom, które są chore. Jak powiedział Piotr Skrobecki: - Odpada odwieczny problem tego, że jeden uczeń nie udostępnił drugiemu notatek.
Platforma edukator.pl, to nie tylko narzędzie do zarządzania własnymi materiałami, ale również ogromna baza darmowych, dostępnych do celów edukacyjnych prezentacji, aplikacji, skryptów. W zasięgu kliknięcia mamy niemal całą dostępną wiedzę.
Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych interaktywnych narzędzi w edukacji można znacząco uatrakcyjnić naukę, sprawić, by uczniowie uczyli się na przykładach. O ile więcej dzieci mogą nauczyć się korzystając z takich narzędzi używanych w miejsce tradycyjnych podręczników.