
Przemysł kosmetyczny w Polsce to synonim wielkiego sukcesu i dobrego wykorzystania przemian społeczno-gospodarczych ostatnich 25 lat. Know-how rodzimych producentów oraz inwestycje światowych koncernów obecnych w Polsce zaowocowały niezwykle różnorodną i bogatą półką w krajowych drogeriach oraz eksportem o wartości powyżej 3 mld euro, do 130 krajów świata.
Między szybkim zyskiem a przełomem
Ponieważ konkurencja na rynku wymusza ogromne tempo zmian, perspektywa rozwijania nowych produktów jest w większości wypadków krótkookresowa. Ulepszanie produktów przekłada się na szybszy zysk, a więc w działach B+R codzienna praca to raczej nieustanne doskonalenie produktów a nie poszukiwania przełomowych odkryć. Rosnąca rola współpracy pomiędzy nauką a przedsiębiorstwami branży kosmetycznej otwiera drogę do wdrażania nowych rozwiązań. Tworzy się miejsce dla brokerów innowacji.
W obecnej strategii rozwoju dla działu B+R Cederroth Polska uwzględniono obie ścieżki: produkt i proces. Pierwsza z nich czyli tworzenie koncepcji produktów innowacyjnych opiera się na zbieraniu informacji od potencjalnych użytkowników. Źródłem innowacji są informacje o kreatywnym wykorzystaniu rozwiązań już oferowanych konsumentom. Wywiady z użytkownikami produktów, które są komercyjnie dostępne, analiza danych sprzedażowych, reklamacji oraz komentarzy i zapytań klientów jest źródłem inspirujących pomysłów. Szczególnie istotne dla naszej marki premium, jaką jest DERMIKA są tu doświadczenia pracy z naszymi produktami profesjonalistów z salonów kosmetycznych, którzy są wiodącymi użytkownikami produktów, a jednocześnie są niezwykle wymagający. W ten sposób zbieramy informacje nie z szerokiej grupy konsumentów rynku docelowego, ale od użytkowników wyspecjalizowanych.
Czynnikiem kształtującym możliwości firmy są procesy. Rozwinięcie marketingowej koncepcji 4P w 7P, poprzez dodanie m.in procesów (processes) (oraz ludzi - people, i fizyczną stronę usług - physical evidence) jest jasnym sygnałem o dostrzeżeniu roli funkcjonalnej strony przedsięwzięcia. To dzięki skoordynowanej i zakrojonej współpracy różnych działów, pomysł zyskuje wartość przekładającą się na ekonomiczny sukces. Procesem może być organizacja pracy B+R, a w szerszym kontekście rozwój produktu. I z tym zadaniem zmierzyliśmy się wdrażając strategię rozwoju dla działu B+R.
Łukasz Pyzioł - dyrektor Działu Nauki, Badań i Rozwoju w firmie Cederroth Polska S.A., znanej z marek takich jak Soraya, Salvequick czy Dermika. Ukończył Wydział Chemii na Warszawskiej Akademii Technicznej, jak również podyplomowe studia z zarządzania w Szkole Głównej Handlowej oraz podyplomowe studia biochemii i biotechnologii przy Jagiellońskim Centrum Innowacji na Uniwerystecie Jagiellońskim.