Grupa Ambra, która jest odpowiedzialna za produkcję wspomnianych już marek, powstała zaraz po transformacji ustrojowej, w 1990 roku. Robert Ogór, który od 2008 roku jest prezesem spółki, wspomina, że impulsem do jej założenia była nisza na rynku alkoholi, powstała na, wtedy już wolnym, rynku.
Fakty i liczby o Ambrze, które musisz znać:
Rodzaj spółki: akcyjna (od 2005)
Liczba pracowników: 400
Ilość sprzedanych butelek w okresie 2014/2014: 64,9 miliona zł
Przychód netto: 396,9 miliona zł
Zysk ze sprzedaży: 27,6 miliona zł
Widok na fabrykę Ambra w Google Maps
Dorato okazało się wielkim sukcesem firmy i pozwoliło jej na dalszy rozwój. W 1994 Ambra pozyskała dużego inwestora branżowego – Sektkellerei Schloss Wachenheim AG. Grupa cały czas poszukiwała kolejnych nisz na rynku alkoholi, które można by było wypełnić. Według prezesa Ogóra, żeby firma mogła się rozwijać, musi oferować swoje produkty w niezagospodarowanych segmentach rynku. O te nie było trudno w latach 90., potrzebny był tylko pomysł. Tak powstał bezalkoholowy szampan dla dzieci Piccolo – kultowy szampan dziecięcych imprez, który do dzisiaj ma 70 proc. udział w segmencie szampanów bezalkoholowych. Prezes Ambra wspomina, że jego stworzenie było właśnie wynikiem dostrzeżenia rynkowej luki.
Reklama Cin&Cin z 1995 roku – dość frywolna, jak na tamte czasy
W 1998 roku grupa dokonała kolejnego przełomu – wykupiła markę Cin&Cin. Jednak, jak myśli wiele osób, nie był to wermut produkowany w Turynie czy Mediolanie, tylko w... Łodzi. Marka radziła sobie coraz lepiej na rynku, kusząc nazwą pochodzącą z Italii, dlatego zarząd Ambry zdecydował się ją przejąć.
Oprócz własnej linii alkoholi oraz importowania trunków do sprzedaży w Polsce, pracownicy Ambry ciągle poszukują kolejnych luk, które można wypełnić. Zauważyli wtedy, że brakuje na polskim rynku lekkiego napoju alkoholowego, stworzonego pod konkretną porę roku.
Liczby, które pokazują, że Polacy pokochali Cydr Lubelski:
Sprzedaż w 2015: 6,3 miliona litrów
Przychód w 2015: 25,4 miliona zł
Udział w rynku alkoholi alternatywnych dla tradycyjnych: 48 proc.
Okres tworzenia firmy na początku lat dziewięćdziesiątych stał dla nas pod znakiem wielu częstych podróży do Włoch, skąd pochodzili nasi partnerzy, którzy inspirowali nas pod wieloma względami. W roku 1994 firma pozyskała strategicznego inwestora w postaci wiodącego producenta win musujących w Niemczech.Od tej chwili zaczęliśmy powiększać przewagę nad krajowymi jak i zagranicznymi konkurentami. Sukces naszej firmy jest zatem typowym przykładem skuteczności „europejskiej mieszanki” złożonej w naszym przypadku z trzech składników: polskiej przedsiębiorczości i odwagi, włoskiej finezji smaku i stylu oraz niemieckiej perfekcji organizacyjnej i jakościowej.
napisz do autora: grzegorz.burtan@innpoland.pl