Mistrzowie Kodowania z gimnazjum we Wrześni stworzyli mobilną aplikację dla gości konferencji "Lepsza Edukacja 2016"
Dawid Wojtowicz
20 lutego 2016, 11:30·4 minuty czytania
Publikacja artykułu: 20 lutego 2016, 11:30
5-6 lutego we Wrześni odbyła się już 6 edycja konferencji „Lepsza Edukacja”, popularyzującej naukę informatyki i wdrażanie nowych technologii w polskim systemie oświaty. Tradycyjnie dwudniowe wydarzenie składało się z cyklów wykładów, seminariów i sesji warsztatowych. Informacje o konferencji goście mogli na bieżąco sprawdzać w aplikacji zaprojektowanej przez uczniów Gimnazjum nr 2 we Wrześni, które bierze udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym „Mistrzowie Kodowania”.
Reklama.
Od 2011 roku we Wrześni corocznie organizowana jest konferencja poświęcona upowszechnianiu w szkołach lekcji rozwijających umiejętności informatyczne wśród uczniów oraz rozwiązań przyspieszających proces cyfryzacji polskiego systemu edukacji. Tegoroczna edycja, promowana pod hasłem „Edukacja Medialna i Programowanie w Cyfrowej Szkole”, była wspólną inicjatywą Kuratorium Oświaty w Poznaniu, Samorządowej Szkoły Podstawowej nr 6 im. Jana Pawła II we Wrześni i Gimnazjum nr 2 im. Andrzeja Prądzyńskiego we Wrześni.
Konferencję zaplanowaną na ten rok otworzył jej bezpośredni organizator – Dariusz Andrzejewski. W mowie powitalnej dyrektor Samorządowej Szkoły Podstawowej nr 6 we Wrześni poinformował przybyłe osoby o możliwości skorzystania ze specjalnej aplikacji informacyjnej, która zapewniała dostęp do programu konferencji. Jak podkreślił, na pomysł jej stworzenia wpadli wychowankowie gimnazjum będącego jednym z organizatorów wydarzenia. Bartosz Adamczyk, Stanisław Roszkowiak i Wiktor Fogt zostali zaproszeni na scenę, by opowiedzieć słuchaczom o swojej pasji programowania oraz przybliżyć im działania podejmowane przez szkołę w celu rozszerzenia tej wiedzy.
Aplikacja, która przekazywała uczestnikom informacje o planie konferencji, to dzieło trójki uczniów z 3B - klasy o profilu matematyczno-informatycznym, do której rekrutacja w Gimnazjum nr 2 we Wrześni prowadzona jest już od 6 lat. Wszyscy uczniowie tej klasy, których informatyki uczy Dorota Czech-Czerniak, od 2 lat biorą udział w dobrowolnych zajęciach „Mistrzów Kodowania”, projektu edukacyjnego zainicjowanego przez firmę Samsung. Indywidualnie uczestniczy w nich także jeden uczeń z klasy 1B.
Nauczycielka, która prowadzi również autorski program oparty na standardach Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych i corocznie realizuje jeden z warsztatów dla uczestników konferencji, udziela merytorycznego wsparcia gimnazjalistom z 3B w związku z projektami realizowanymi w ramach „Mistrzów Kodowania”.
Uczniowska aplikacja była dostępna dla uczestników konferencji w dwóch wersjach – dla urządzeń mobilnych z zainstalowanym systemem Windows lub oprogramowaniem Android. Pierwszą można było pobrać z internetowego sklepu Windows Store. Do dystrybucji aplikacji na drugi system mobilny posłużono się plakietami z kodami QR, rozwieszonymi w różnych punktach szkoły. Wystarczyło zeskanować kod kreskowy przy użyciu wbudowanego w smartfona czytnika, aby użytkownik Androida mógł pobrać szkolną aplikację.
Do zaprojektowania aplikacji chłopcy z Wrześni posłużyli się dwoma narzędziami. Edycja przeznaczona dla systemu Microsoftu powstała w środowisku przeglądarkowym Windows App Studio. Wersja na Androida trafiła zaś do użytku za sprawą wizualnego kreatora aplikacji o nazwie App Inventor. Szkolenia z obsługi tego programu stanowią obecnie jeden z głównych punktów zajęć przewidzianych dla starszych klas w programie „Mistrzowie Kodowania”.
O tym, jak nastoletni pasjonaci nowych technologii szlifują swoje umiejętności programistyczne w trakcie zajęć lekcyjnych mogli przekonać się goście konferencji. Podczas jej inauguracji wyświetlony został film o warsztatach informatyki, prowadzonych w Gimnazjum nr 2 we Wrześni. W materiale tym wspomniano o tym, jak program „Mistrzowie Kodowania” wzmacnia wizerunek szkoły jako placówki kładącej nacisk na umiejętności komputerowe.
Podczas konferencji trzech młodych twórców aplikacji wraz z nauczycielką, Dorotą Czech-Czerniak, zostało zaproszonych przez organizatorów programu „Mistrzowie Kodowania” do udziału w dwudniowym szkoleniu dla nauczycieli z języka Java, które odbyło się w weekend 13-14 lutego w Łodzi. Dla nich to było ogromne wyróżnienie, a dla obecnych na szkoleniu nauczycieli ciekawa przygoda edukacyjna.
Obecnie młodzi programiści z klasy, która liczy 29 osób, w tym 8 dziewczynek, kończą pracę nad kolejną aplikacją o nazwie GIM2app. Przeznaczona na Androida, ma być źródłem informacji na Dni Otwarte dla odwiedzających gimnazjum. Powstaje też aplikacja mająca udostępniać plan lekcji dla całej szkoły. Samodzielnie pracuje nad nią Damian Błaszka, uczeń z pierwszej klasy. Korzystać z niej będzie można bez dostępu do internetu. W planach jest udostępnienie użytkownikom obu aplikacji przez sklep online Google Play. – Do trójki chłopców, którzy zaprezentowali swoją aplikację podczas tegorocznej edycji „Lepszej Edukacji”, dołączyły też 2 dziewczynki, Monika Gibowska i Natasza Kasprzyk. Oprócz udziału w tworzeniu przewodnika po szkole w wersji cyfrowej uczennice opracowują też własny projekt – mówi Dorota Czech-Czerniak w rozmowie z INNPoland.
„Lepsza Edukacja” to organizowana co roku we Wrześni konferencja naukowa połączona z warsztatami edukacyjnymi dla nauczycieli. Poświęcona jest nowoczesnym technologiom w edukacji. Na wykładach i prezentacjach omawiane są sposoby wdrażania nowatorskich pomysłów w procesie dydaktycznym. Do wzięcia w niej udziału zapraszani są szczególnie przedstawiciele „cyfrowych„ szkół z całej Polski, czyli placówek, które rozwijają program nauczania w oparciu o innowacyjne technologie.
Honorowy patronat nad konferencją „Lepsza Edukacja” sprawuje Urząd Miasta i Gminy we Wrześni. Wśród jej partnerów z sektora prywatnego są m.in. światowi producenci sprzętu elektronicznego: Microsoft, Samsung i Intel.
Program Mistrzowie Kodowania to ogólnopolski program edukacyjny firmy Samsung, upowszechniający naukę programowania w szkołach. Działa i rozwija się przy współudziale nauczycieli zaangażowanych w jego realizację. Udział w programie i szkoleniach jest bezpłatny. Aktualnie w programie bierze udział blisko 50 000 uczniów.
Nauczycielka informatyki z Gimnazjum nr 2 we Wrześni
Nasza szkoła od dawna cieszy się opinią placówki, która przywiązuje dużą wagę do nauki zdolności komputerowych. Co roku do klasy o profilu matematyczno-informatycznym zgłasza się więcej chętnych niż mamy miejsc do rozdysponowania. W programie "Mistrzowie Kodowania" nasze gimnazjum bierze udział po raz drugi. Program ten daje nauczycielom narzędzia w obszarze programowania i materiały do pracy z uczniami. A co najważniejsze stwarza uczniom takie warunki, w których mogą odkryć swoje predyspozycje i zainteresowania. Bardzo chętnie i z zaangażowaniem biorą oni udział w tych zajęciach, gdzie mają możliwość pracy przez doświadczenie. Najbardziej podoba im się to, że tworzą aplikacje według własnego pomysłu i instalują je na swoich urządzeniach, że to co robią mogą przetestować jako namacalny produkt. W tej chwili obserwuje takie zjawisko, że chcą oni robić aplikacje, które mogą służyć określonej grupie odbiorców (nie myślą już w kategorii "zrobię coś dla siebie"). Z pewnością przyczyniło się do tego docenienie chłopaków na tegorocznej konferencji "Lepsza Edukacja".
Dorota Czech-Czerniak
Nauczycielka informatyki z Gimnazjum nr 2 we Wrześni
Dziewczynki zajmują się projektowaniem aplikacji dotyczącej pierwszej pomocy, zarówno w wersji na Windowsa, jak i na Androida. Ma ona dostarczać informacji o podstawowych czynnościach ratunkowych, jakie należy wykonać w razie zaistnienia sytuacji zagrażającej zdrowiu i życiu (zatrzymanie krążenia, utrata przytomności, oparzenia i zadławienia). Ma być prosta i intuicyjna. Plan jest taki, aby z aplikacji można było bezpośrednio wybrać numer 112. Chodzi też o to, by uczniowie używający na co dzień smartfonów mieli łatwy i szybki dostęp do tego rodzaju poradnika. Przypuszczam, że ich zamiłowanie do nowinek technologicznych sprawi, iż chętniej zaznajomią się z tematyką pierwszej pomocy, która pomogła ocalić niejedno życie.