Uczeń gimnazjum i urzędniczka. Poznajcie pasjonatów programowania, którzy stali się twarzą akcji „Mistrzowie Kodowania"
Dawid Wojtowicz
23 lutego 2016, 16:41·6 minut czytania
Publikacja artykułu: 23 lutego 2016, 16:41
Żadna, nawet najszczytniejsza, inicjatywa nie zdobędzie rozgłosu i nie spełni założonych celów, jeśli biorące w niej udział osoby nie będą zabierały głosu i na własnym przykładzie demonstrowały płynących z niej korzyści. Dlatego każda prospołeczna akcja, zwłaszcza o ogólnokrajowym czy międzynarodowym zasięgu, musi mieć swoich "ambasadorów", czyli swoich rzeczników, którzy będą nie tylko ją promowali w społeczeństwie, ale i przedstawiali opinii publicznej rzetelne informacje o jej celach i działaniach, tak aby likwidować pojawiające się niekiedy obawy czy uprzedzenia. A jest to tym bardziej potrzebne, gdy mamy do czynienia z tak szeroko zakrojonym programem jak "Mistrzowie Kodowania", którego założeniem jest nadanie polskim szkołom bardziej nowoczesnego oblicza.
Reklama.
Na początku stycznia zeszłego roku rozpoczęła się kampania medialna ogólnopolskiego programu edukacyjnego mającego na celu popularyzowanie nauki programowania w polskim systemie oświaty. W akcji "Poznaj Mistrzów Kodowania" wzięło udział 6 bohaterów, którzy występując w spotach telewizyjnych i internetowych opowiedzieli o swoich marzeniach, pasjach i doświadczeniach związanych z kodowaniem. W ten sposób stali się orędownikami tej inicjatywy, dając żywe świadectwo tego, że programowanie to obok przydatnej w dzisiejszych czasach kompetencji również gwarancja dobrej i rozwijającej zabawy.
Postanowiliśmy przyjrzeć się, jak obecnie wygląda życie dwójki ambasadorów "Mistrzów Kodowania" - czym się zajmują, w jakich przedsięwzięciach uczestniczą i czy wciąż mają w sobie ogromną pasję do zgłębiania sztuki programowania.
Nikodem Pietras ma 13 lat. Do gier komputerowych podchodzi nie jak zwykły odbiorca interaktywnej rozrywki w jego wieku - fascynuje go bardziej technika ich tworzenia niż samo granie na komputerze. Dlatego też z ogromnym entuzjazmem przystąpił do zajęć "Mistrzów Kodowania", gdy program został zainaugurowany w Szkole Podstawowej nr 7 w Ostrowie Wielkopolskim, do której uczęszczał. Gry, jakie programuje w kreatorze Scratch 2.0 i do których komponuje też własną muzykę, wzbudziły na tyle podziw organizatorów "Mistrzów Kodowania", że postanowili oni zrobić z niego jedną z twarzy kampanii promocyjnej tego programu.
Dzięki spotom reklamowym o utalentowanym i kreatywnym uczniu z Ostrowa Wielkopolskiego mogła usłyszeć cała Polska. Dwa miesiące później, po swoim występie w mediach, chłopiec został laureatem prestiżowego plebiscytu na Ostrowianina Roku 2014 w kategorii Młody Talent Roku, dołączając do grupy wybitnych mieszkańców swego miasta, wyróżnionych tym honorowym tytułem.
Już wcześniej, bo w maju 2014 roku, bystry uczeń mógł podzielić się z innymi swoją pasją. Został jednym z trójki młodych prelegentów na międzynarodowej konferencji TEDxWarsaw w Pałacu Prezydenckim w Warszawie. Jako reprezentant programu "Mistrzowie Kodowania" miał możliwość wygłosić przemowę na scenie, która gościła znane osobistości ze świata nauki, kultury, sztuki i biznesu. Obecność w znamienitym gronie osób, których historie życia stanowią źródło motywacji i inspiracji dla innych ludzi, była dla niego wielkim wyróżnieniem. Po powrocie z konferencji, Nikodem wraz z mamą, dyrektorem swojej szkoły oraz szkolnym koordynatorem projektu "Mistrzowie Kodowania" spotkał się z Jarosławem Urbaniakiem, ówczesnym prezydentem Ostrowa Wielkopolskiego.
Marzeniem Nikodema jest praca w najbardziej renomowanej na świecie firmie technologicznej z USA - Google. Nadarzyła się już okazja do zajrzenia za kulisy jej codziennej działalności. Dzięki udziałowi w konferencji naukowej w Warszawie młody ostrowianin został zaproszony na wizytę w polskim oddziale amerykańskiego koncernu, mieszczącym się w Krakowie.
Od września 2015 roku Nikodem uczy się w Gimnazjum nr 4 im. Powstańców Wielkopolskich w Ostrowie Wielkopolskim. W nowej szkole, co nie powinno nikogo dziwić, dalej uczestniczy w zajęciach z kodowania. Krzysztof Stec, nauczyciel języka angielskiego, który w szkole podstawowej był opiekunem Nikodema w ramach programu „Mistrzowie Kodowania” w latach 2013-2015, a teraz osoba prowadząca te zajęcia dla uczniów gimnazjum, opowiedział serwisowi INNPoland, jak rozpoznawalny chłopiec przyczynił się do nawiązania współpracy między obiema szkołami.
Do nauczyciela ze szkoły podstawowej, do której uczęszczał Nikodem, zwróciliśmy się też z zapytaniem o projekty, którymi obecnie zajmuje się jego były uczeń. Oprócz pracy nad drugą częścią swojego głównego dzieła - "Przygody żółwia Stefana" młody programista przygotowuje się również do udziału w kolejnej akcji edukacyjnej związanej z kodowaniem.
Projekt "Mistrzowie Kodowania" w telewizji i internecie promowała też nauczycielka Anna Krawczyk - była ona jedyną dorosłą osobą w grupie ambasadorów tej kampanii. Z wykształcenia jest polonistką, absolwentką studiów doktoranckich w Katedrze Literatury Porównawczej na Uniwersytecie Śląskim. Prywatnie pasjonuje się nowymi technologiami i programowaniem, szlifując swoje umiejętności w tej dziedzinie przy pomocy języka C++. To za jej sprawą do inicjatywy "Mistrzowie Kodowania" przystąpiła pierwsza instytucja niebędąca placówką szkolno-wychowawczą. Mowa o Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Ł. Górnickiego w Oświęcimiu Galerii Książki.
Kiedy Anna Krawczyk pracowała w dziale Centrum Literatury Dziecięcej, wpadła na pomysł przeprowadzenia zajęć z programowania w Galerii Książki. Zamierzała zorganizować je we własnym zakresie, ale po jej kontakcie z koordynatorami projektu oświęcimska biblioteka została oficjalnie przyjęta do społeczności "Mistrzów Kodowania".
Pierwsza edycja programu w Galerii Książki zakończyła się w czerwcu 2014 roku. Dla pomysłodawczyni scalenia miejskiej biblioteki z programem popularyzującym kodowanie wśród dzieci źródłem osobistej satysfakcji jest świadomość, że dzięki takim akcjom biblioteka może zerwać z anachronicznym wizerunkiem czytelni dla dystyngowanych znawców literatury i zacząć być postrzegana jako miejsce na miarę XXI wieku, zdolne przyciągać młodzież i oferować rozmaite atrakcje, a nie tylko "kontemplacyjną" lekturę książek.
W nowym roku Anna Krawczyk rozpoczęła pracę w Urzędzie Gminy Oświęcim w wydziale, który zajmuje się rozwojem, pozyskiwaniem finansów zewnętrznych i promocją gminy. Dzięki temu ma szansę uczyć się wielu nowych rzeczy i działać w obszarach, które zawsze były jej bliskie, dotyczących wspierania społeczności lokalnej, ale też sieciowania i projektowania. Nie zrezygnowała jednak z uczestnictwa w „Mistrzach Kodowania”, której dalej odbywają się pod dachem publicznej biblioteki w Oświęcimiu. W wypowiedzi dla naszego serwisu nakreśliła zarys obecnie prowadzonych tam zajęć:
Właściwie wszystkie jej pozazawodowe pasje obracają się wokół programowania. Od sierpnia 2015 roku udziela się w Stowarzyszeniu Hackerspace Silesia, z którym realizuje, jak mówi, „rożne arcyciekawe przedsięwzięcia”. Jednym z nich jest na przykład hackathon HackSilesia #2 For Greater Good, podczas którego uczestnicy przez 24 godziny wymyślają, projektują i programują rozwiązania technologiczne dla trzeciego sektora.
Niedawno została również liderką brygady Koduj dla Polski na Górnym Śląsku. W ramach tego przedsięwzięcia spotykają się ludzie, którzy chcą wymyślać i tworzyć aplikacje, strony, programy, grafiki, pomocne w rozwiązaniu jakiegoś problemu społeczności lokalnej. Obecnie uczestniczy w pracach nad wizualizacją danych komunikacyjnych, aplikacją dla rowerzystów oraz stroną do prezentowania danych lokalnych. Jest też zaangażowana w realizację szkoleń dla nauczycieli z całej Polski oraz webinariów - seminariów prowadzonych i realizowanych poprzez przeglądarkę internetową - dla uczestników programu „Mistrzowie Kodowania”.
Swoją działalność w zakresie nauki programowania ambasadorka "Mistrzów Kodowania" z Oświęcimia relacjonuje na stronie internetowej, zatytułowanej "Blog młodych programistów z Galerii Książki - Mistrzowie Kodowania". Tam też można dowiedzieć się o jej najnowszych pomysłach dotyczących rozwijania umiejętności wśród dzieci z użyciem nowoczesnych technologii. Według niej na rozpowszechnianiu tej idei mogą też skorzystać dorośli mylnie utożsamiający programowanie z wiedzą dla wtajemniczonych, niedostępną dla „szarego” użytkownika komputera. Jak opowiada, doszła do takiego wniosku, gdy wystąpiła w kampanii „Mistrzów Kodowania”.
Mistrzowie Kodowania to ogólnokrajowy program upowszechniający naukę programowania w polskich przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Udział w organizowanych w jego ramach zajęciach jest bezpłatny. Realizatorami programu są firma Samsung Electronics Polska i partnerzy społeczni: Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja CoderDojo, stowarzyszenia „Rodzice w Edukacji” i „Dobra Edukacja” oraz niezależna grupa SuperBelfrzy RP. Patronat nad akcją sprawują: Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Gospodarki i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. „Mistrzowie Kodowania są wspierani przez Szerokie Porozumienie na rzecz Umiejętności Cyfrowych.
Kampania „Poznaj Mistrzów Kodowania” rozpoczęła się 12 stycznia 2015 roku. Obejmowała swoim zasięgiem stacje telewizyjne oraz serwisy internetowe typu social media. Na jej potrzeby przygotowano 6 spotów, w których o zaletach nauki kodowania opowiedziało 5 uczniów i 1 nauczycielka. Wszystkie materiały filmowe promujące program "Mistrzowie Kodowania" można obejrzeć na oficjalnym kanale akcji na YouTube.
Nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 7 w Ostrowie Wielkopolskim
Udział Gimnazjum nr 4 w programie „Mistrzowie Kodowania” został niejako zainicjowany po tym, jak dyrekcja oraz nauczyciele dowiedzieli się, że Nikodem wraz z mocną grupą innych utalentowanych „koderów” rozpocznie naukę w tej szkole. Dzięki temu została nawiązana bliska współpraca między Szkołą Podstawową nr 7 – poprzednią szkołą Nikodema, a Gimnazjum nr 4 – jego obecną szkołą, w celu kontynuacji zajęć z kodowania na poziomie rozszerzonym dla zaawansowanych uczniów oraz zainteresowania kodowaniem na poziomie podstawowym szerszej grupy uczniów z gimnazjum. Na skutek zaciśnięcia współpracy między obiema placówkami, poza regularnymi zajęciami dla uczniów, udało się zorganizować kilka ciekawych wydarzeń, m. in. warsztaty z kodowania w ramach Tygodnia Kodowania 2015, zimowe warsztaty z kodowania, a także serię szkoleń z kodowania dla nauczycieli.
Krzysztof Stec
Nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 7 w Ostrowiu Wielkopolskim
Nikodem pracuje w domowym zaciszu nad nowymi projektami, m.in. kontynuacją swojej gry „Przygody żółwia Stefana 2”. W marcu tego roku rusza z kolei projekt „Trzeci język przyszłości”, przygotowany przez nauczycielki z Gimnazjum nr 4 w Ostrowie Wielkopolskim (Monikę Jończak-Lis i Milenę Janiak oraz wicedyrektor Sławomirę Kisielewską), łączący kodowanie w środowisku Scratch oraz budowanie robotów z klocków Lego WeDo. Nikodem będzie częścią zespołu uczniów, którzy będą brać udział w tym przedsięwzięciu. Zajęcia bazować będą na zagadnieniach z obszaru mechaniki, szeroko pojętego konstruowania i programowania.
Anna Krawczyk
Urzędniczka Gminy Oświęcim
Rozpoczęliśmy właśnie z Adamem Zielińskim - trenerem, który zainspirował mnie do nauki programowania - kolejny cykl zajęć dla dzieci (i nie tylko!). Tym razem są to zajęcia otwarte, na których mamy zamiar pracować projektowo. Część osób będzie zajmować się kodowaniem w Scratchu z wykorzystaniem m.in. Makey Makey, a część będzie tworzyć aplikacje mobilne w App Inventorze. Za nami pierwszy warsztat, na którym nie dotknęliśmy nawet komputerów - było to spotkanie poświęcone design thinking (myśleniu projektowemu), na którym prototypowaliśmy kreatywne rozwiązania codziennych problemów oraz projektowaliśmy krzesła dla wyjątkowych użytkowników. Poza tym planujemy niewielkie warsztaty wspierające dla lokalnych nauczycieli - chcemy pokazać, że nauka programowania to nic trudnego. Bardzo nas cieszy, że coraz więcej osób interesuje się tym tematem.
Anna Krawczyk
Urzędniczka Gminy Oświęcim
Udział w kampanii „Poznaj Mistrzów Kodowania” dodał mi trochę odwagi i pewności siebie. Ważne były też dla mnie reakcje znajomych i nieznajomych - wszystkie pozytywne. To doświadczenie nauczyło mnie, że mówienie o nauce kodowania dla dzieci może także bardzo wiele dawać dorosłym - nawet tym, którzy rzadko siadają przy komputerze. Chciałabym móc opowiadać coraz to większej i większej ilości osób, że programowanie jest dobre. I oczywiście - żeby ze strony tych, którzy będą słuchać - na słowach się nie kończyło.