
Żadna, nawet najszczytniejsza, inicjatywa nie zdobędzie rozgłosu i nie spełni założonych celów, jeśli biorące w niej udział osoby nie będą zabierały głosu i na własnym przykładzie demonstrowały płynących z niej korzyści. Dlatego każda prospołeczna akcja, zwłaszcza o ogólnokrajowym czy międzynarodowym zasięgu, musi mieć swoich "ambasadorów", czyli swoich rzeczników, którzy będą nie tylko ją promowali w społeczeństwie, ale i przedstawiali opinii publicznej rzetelne informacje o jej celach i działaniach, tak aby likwidować pojawiające się niekiedy obawy czy uprzedzenia. A jest to tym bardziej potrzebne, gdy mamy do czynienia z tak szeroko zakrojonym programem jak "Mistrzowie Kodowania", którego założeniem jest nadanie polskim szkołom bardziej nowoczesnego oblicza.
Udział Gimnazjum nr 4 w programie „Mistrzowie Kodowania” został niejako zainicjowany po tym, jak dyrekcja oraz nauczyciele dowiedzieli się, że Nikodem wraz z mocną grupą innych utalentowanych „koderów” rozpocznie naukę w tej szkole. Dzięki temu została nawiązana bliska współpraca między Szkołą Podstawową nr 7 – poprzednią szkołą Nikodema, a Gimnazjum nr 4 – jego obecną szkołą, w celu kontynuacji zajęć z kodowania na poziomie rozszerzonym dla zaawansowanych uczniów oraz zainteresowania kodowaniem na poziomie podstawowym szerszej grupy uczniów z gimnazjum. Na skutek zaciśnięcia współpracy między obiema placówkami, poza regularnymi zajęciami dla uczniów, udało się zorganizować kilka ciekawych wydarzeń, m. in. warsztaty z kodowania w ramach Tygodnia Kodowania 2015, zimowe warsztaty z kodowania, a także serię szkoleń z kodowania dla nauczycieli.
Nikodem pracuje w domowym zaciszu nad nowymi projektami, m.in. kontynuacją swojej gry „Przygody żółwia Stefana 2”. W marcu tego roku rusza z kolei projekt „Trzeci język przyszłości”, przygotowany przez nauczycielki z Gimnazjum nr 4 w Ostrowie Wielkopolskim (Monikę Jończak-Lis i Milenę Janiak oraz wicedyrektor Sławomirę Kisielewską), łączący kodowanie w środowisku Scratch oraz budowanie robotów z klocków Lego WeDo. Nikodem będzie częścią zespołu uczniów, którzy będą brać udział w tym przedsięwzięciu. Zajęcia bazować będą na zagadnieniach z obszaru mechaniki, szeroko pojętego konstruowania i programowania.
Rozpoczęliśmy właśnie z Adamem Zielińskim - trenerem, który zainspirował mnie do nauki programowania - kolejny cykl zajęć dla dzieci (i nie tylko!). Tym razem są to zajęcia otwarte, na których mamy zamiar pracować projektowo. Część osób będzie zajmować się kodowaniem w Scratchu z wykorzystaniem m.in. Makey Makey, a część będzie tworzyć aplikacje mobilne w App Inventorze. Za nami pierwszy warsztat, na którym nie dotknęliśmy nawet komputerów - było to spotkanie poświęcone design thinking (myśleniu projektowemu), na którym prototypowaliśmy kreatywne rozwiązania codziennych problemów oraz projektowaliśmy krzesła dla wyjątkowych użytkowników. Poza tym planujemy niewielkie warsztaty wspierające dla lokalnych nauczycieli - chcemy pokazać, że nauka programowania to nic trudnego. Bardzo nas cieszy, że coraz więcej osób interesuje się tym tematem.
Udział w kampanii „Poznaj Mistrzów Kodowania” dodał mi trochę odwagi i pewności siebie. Ważne były też dla mnie reakcje znajomych i nieznajomych - wszystkie pozytywne. To doświadczenie nauczyło mnie, że mówienie o nauce kodowania dla dzieci może także bardzo wiele dawać dorosłym - nawet tym, którzy rzadko siadają przy komputerze. Chciałabym móc opowiadać coraz to większej i większej ilości osób, że programowanie jest dobre. I oczywiście - żeby ze strony tych, którzy będą słuchać - na słowach się nie kończyło.
Artykuł powstał we współpracy z Samsung
Napisz do autora: dawid.wojtowicz@innpoland.pl