
Programowanie to dział informatyki, który wymaga cierpliwości, a zarazem dostarcza ogromnej satysfakcji z wykonanej pracy. Ciągły rozwój i stałe poszerzanie horyzontów dodają skrzydeł osobom zgłębiającym tajniki tej wiedzy, która jest coraz częściej obecna w wielu dziedzinach ludzkiego życia. Stagnacja jest więc czymś, co stoi w głębokiej sprzeczności z ideą programowania. Świadomi są tego koordynatorzy ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Mistrzowie Kodowania”, którzy systematycznie wzbogacają zajęcia o nowe materiały edukacyjne. Ostatnio w niektórych szkołach, które realizują ten projekt, wśród nauczycieli i uczniów zapanowała moda na roboty.
Spotkanie w bibliotece było bardzo udane, a frekwencja dopisała. Niestety po tygodniu musieliśmy odesłać wypożyczoną paczkę. Wtedy też zdecydowałem się na zakup, by móc kontynuować zajęcia w mojej placówce. Ta forma wzbogacania zajęć spotkała się w moim przypadku z wielkim entuzjazmem wśród dzieci biorących w niej udział. Możliwość kreatywnej nauki oraz zabawy poprzez budowanie własnych robotów oraz późniejsze ich programowanie jest kolejnym sposobem zainteresowania uczniów nowoczesnymi technologiami. Pomaga również w pokazywaniu komputera jako narzędzia do tworzenia czy pracy, nie tylko do zabawy. Jestem przekonany, że u niektórych będzie to zalążek przyszłej pasji, która może prowadzić do wyboru przyszłego zawodu.
Roboty Dasha i Dota otrzymaliśmy w piątek 5 lutego 2016 r. dzięki uprzejmości Mistrzów Kodowania. Przez cały tydzień odbywały się zajęcia komputerowe z robotami we wszystkich klasach. Uczniowie byli zafascynowani możliwościami tych małych niebieskich kuleczek. Były dla mnie ogromną konkurencją, bo jak można skupić uwagę na nauczycielu, jak coś mówi i jeździ wokół dzieci. Wszyscy chętni (a było ich dużo) mieli możliwość, korzystając z aplikacji, pobawić się w programowanie. Z tej okazji skorzystali również nauczyciele. Bo każdy w kontakcie z takim robotem może odkryć w sobie pokłady dziecinnej radości. To wszystko świadczy tylko o tym, że programowania można się nauczyć niezależnie od wieku. Nie ważne, czy masz lat 6 czy 66, to i tak możesz osiągnąć sukces w programowaniu.
Dzieci zwykle bardzo chętnie tworzą coś, co się rusza, błyska, wydaje dźwięki. Jeśli jednocześnie mogą tym sterować, a na dodatek sami tę możliwość stworzyli - cóż więcej trzeba. Dodam, że uczniowie angażują się do tego stopnia, że zdarza się, iż z własnej inicjatywy za własne kieszonkowe kupują sobie jakiś brakujący do realizacji ich pomysłu czujnik czy element konstrukcyjny. Ich zamiłowanie do tych zajęć ma dodatkowe podłoże – okazuje się, że brakuje im działań manualnych. Możliwość użycia śrubokrętu czy klucza daje im dodatkowy bodziec. Zdarzało się, ze słyszałem od uczniów: "Śrubki w domu wkręca tato – mi nie pozwala...". A przecież szczególnie teraz, kiedy przedmiot "Technika" zastąpił "Zajęcia praktyczno-techniczne" i de facto wyeliminował pracownie techniczne ze szkół, koniecznym jest kształcenie sprawności manualnej w każdy dostępny sposób.
Artykuł powstał we współpracy z Samsung
Napisz do autora: dawid.wojtowicz@innpoland.pl