Arena.pl, jedna z pierwszych witryn polskiego internetu, wraca w nowej odsłonie jako platforma e-commerce. Ma apetyt na część polskiego handlu w internecie, wartego ponad 33 mld. Kupców i sprzedających chce nagradzać… własnymi akcjami.
Na wczorajszej konferencji prasowej został ogłoszony powrót na rynek jednej z pierwszych witryn polskiego internetu. Serwis w jego pierwszej odsłonie sprzed 16 lat może obecnie pamiętać co najwyżej pokolenie dzisiejszych trzydziesto- i czterdziestolatków. Arena.pl powstała w czasie pierwszej bańki internetowej w Polsce. Była ona wtedy jednym z rozpoznawalnych portali, symboli rozwijającego się nowego medium. Portal ruszył w kwietniu 2000 roku i działał do sierpnia następnego roku.
Dziś Arena.pl wraca jako platforma handlowa, z zupełnie nowym podejściem do handlu w internecie. W zamian za handel na platformie zakupowej, spółka oferuje swoje akcje. Docelowo połowa akcji notowanej na GPW spółki ma trafić do użytkowników platformy, zależnie od ich zaangażowania. Planowana oferta dotyczy ponad 21 mln akcji, których wartość emisyjna wynosi 0,5 zł za akcję.
- Użytkownicy będą gromadzili na bieżąco punkty za każdą sprzedaż, zakupy lub rekomendację na arena.pl. Każdy samodzielnie zdecyduje, czy zebrane punkty będzie na bieżąco wymieniał na atrakcyjne nagrody, jak w programie lojalnościowym, czy poczeka i wymieni je na prawo do objęcia akcji arena.pl – powiedział cytowany w komunikacie prasowym Michał Kowalski, prezes zarządu Arena.pl. Przejęte akcje platformy mają dać użytkownikom wpływ na kierunek rozwoju serwisu. Według Pawła Osowskiego, członka zarządu Areny, wkrótce trudno będzie budować biznes w internecie, bez podzielenia się zyskiem ze społecznością.
Dwa miliony produktów na start
Jak wygląda Arena.pl dziś? Na start platforma przyciągnęła 300 sprzedawców, którzy wystawili na sprzedaż 2 mln produktów. Sprzedawać mogą tu tylko firmy i prowadzący działalność gospodarczą. Nowa platforma chce za to konkurować kosztami, nie wprowadziła opłat za wystawienie przedmiotu. - Arena pobiera wynagrodzenie prowizyjne tylko w przypadku zrealizowanej sprzedaży – deklaruje Michał Kowalski. - Można równolegle wystawiać produkty na arena.pl, prowadzić własną stronę w internecie i sprzedawać na innych platformach ogłoszeniowych i aukcyjnych. Klienci mogą płacić za pomocą elektronicznego portfela MasterPass.
Wejście nowej nowego serwisu handlowego nie może się obyć bez reklamy, pierwszy etap kampanii już ruszył, obejmie on telewizję, internet i kina. Ambasadorami projektu zostali polscy sportowcy, kierowca rajdowy Tomasz Kuchar, mistrz Polski w rajdach samochodowych oraz hokeista Mariusz Czerkawski, pierwszy Polak w amerykańskiej lidze NHL.
Dziś polski handel w internecie szacowany jest na ok 33 mld zł rocznie. Większość tego tortu należy póki co do grupy Allegro, tu spotyka się 97 proc. sprzedawców z 88 proc. kupujących w internecie. Arena chce do końca roku zdobyć milion klientów, którzy zrobią zakupy za 500 mln zł. Prezes spółki szacuje, że rynek handlu w internecie będzie rósł przez najbliższe trzy lata najszybciej w Europie, w tempie sięgającym 25 proc. rocznie.
W trakcie przygotowań do premiery Arena przebadała oczekiwania wobec handlu w internecie przy pomocy firmy badawczej Ipsos. Dokładnie połowa kupujących w Internecie oczekuje od nowej platformy zakupowej realizacji bezpiecznych płatności, jeden procent mniej oczekuje atrakcyjnego programu dla stałych klientów Od przyszłego roku Arena.pl chce wprowadzać platformę na wybrane zagraniczne rynki.
Projekt wspiera MasterCard i fundusz LMB Capital. Jak spółka poinformowała w komunikacje prasowym, Arena.pl SA chce przenieść notowania akcji z rynku NewConnect na rynek główny GPW w ciągu 8-12 miesięcy.