Eksperci są zgodni – druk 3D obecnie jest na fali i ten trend w najbliższych latach będzie tylko przyspieszać. Według raportu opublikowanego przez firmę Gartner, w ciągu najbliższych 12 miesięcy zostanie sprzedanych na świecie nawet 500 tysięcy drukarek 3D, czyli niemal dwa razy więcej niż w roku 2015. Do końca dekady sprzedaż ma wzrosnąć do blisko 5,6 mln drukarek rocznie. Jak wygląda sytuacja w Polsce? Szacuje się, że rodzimi producenci w 2016 wypuszczą na na światowe rynki ok. 10 tysięcy urządzeń, generując jednocześnie blisko 40 mln złotych obrotu.
Gdzie leżą pieniądze
Skąd taki skok sprzedaży? To głównie wynik wzrostu popularności drukarek niskobudżetowych do użytku domowego lub w małych i średnich firmach. Według naszych obserwacji są to głównie biura architektoniczne i projektowe, uczelnie oraz producenci i serwisanci sprzętu. Analitycy Gartnera twierdzą, że to właśnie użytkownicy domowi będą siłą napędową rynku. Drukarka 3D powoli przestaje być produktem nieosiągalnym finansowo dla przeciętnego Kowalskiego. Jak wskazują prognozy, drukarki 3D kosztujące do 4000 – 5000 złotych będą stanowić blisko jedną czwartą wszystkich sprzedawanych urządzeń w tym segmencie.
Popularyzacja druku 3D sprawiła również, że zmienił się model sprzedaży tych urządzeń. Do niedawna drukarkę 3D można było kupić właściwie tylko u wytwórcy, były tworzone na zamówienie. Obecnie producenci coraz częściej budują własne sieci dystrybucji, podpisują umowy partnerskie ze sklepami internetowymi czy nawet wprowadzają drukarki 3D do dużych, ogólnopolskich sieci handlowych. Jak to działa?
Właściciele sklepów często się obawiają, czy nie brak im kompetencji do rzetelnego prezentowania ultranowoczesnej technologii. Sprzedawcy boją się, że sprzedaż drukarek 3D wymaga specjalistycznej wiedzy, której nie posiadają. Nic bardziej mylnego. Sprzedajemy naszą drukarkę 3D Kreator Motion zarówno w sklepach stacjonarnych jak i online. Wspieramy naszych partnerów merytorycznie - szkolimy, edukujemy marketingowo i technicznie. Efekty widać w coraz lepszych przychodach naszych Partnerów.
Kilka wskazówek na start
O czym warto jeszcze pomyśleć planując sprzedaż drukarek 3D? Dobrze jest spojrzeć na to zagadnienie szerzej i uzupełnić ofertę o dodatkowe propozycje – materiały do druku 3D czyli filamenty oraz skanery 3D. Wówczas możemy zatrzymać klienta na dłużej i zbudować z nim trwałe relacje. Trzeba pamiętać też o tym, że tak naprawdę kupuje się oczami. Chcesz kogoś zachęcić do zakupu? Pokazuj jak działa drukarka na żywo – to naprawdę robi ogromne wrażenie! Warto także zadbać o obecność na wydarzeniach branżowych, w których udział biorą potencjalni klienci, budować sieć kontaktów i promować zastosowanie druku 3D. W ten sposób wszyscy mogą tylko zyskać.
Przemysław Kazanowski - Prezes Zarządu 3DKreator Sp. z o.o. Specjalista z dużym doświadczeniem w branży producenckiej drukarek 3D i druku 3D oraz 17-letniem doświadczeniem sprzedażowym i ponad 9 letnim, praktycznym, doświadczeniem w rozwoju nowych produktów internetowych w obszarach: społecznościowym, multimediów, UGC, online TV. Manager z sukcesem wprowadzający na rynek nowe produkty, serwisy web/mobile, znający cykl życia projektów od ich etapu koncepcji do komercyjnego wprowadzenia na rynek oraz ich dalszego rozwoju. Zaangażowany w budowę rynku druku 3D w Polsce od samego początku.
3DKreator to producent uniwersalnej drukarki 3D dla biznesu – KREATOR MOTION. Firma specjalizuje się w zaawansowanych technologiach druku 3D, oferując kompleksowe rozwiązania dla firm, instytucji oraz klientów indywidualnych.