Marka VANK istnieje dopiero od maja 2015 roku, a już zdążyła zdobyć prestiżowe nagrody. Już w lutym 2016 roku jej meble – stół VANK_MOVE z elektryczną regulacją wysokości i VANK_WALL, czyli mobilny parawan akustyczny – zostały nagrodzone iF Design Award.
Za sukcesem firmy stoją dwie kobiety. Anna Vonhausen, doktor architektury i projektantka mebli, oraz Małgorzata Wardecka - Tuliszka, ekonomistka i marketingowiec, od dwóch dekad związana z branżą meblarską.
Kobiety górą
Kobiety stworzyły zupełnie nową markę meblową. Vank, choć istnieje niecały rok, już podtrzymuje tradycję Polski w eksporcie mebli (zajmujemy 4 miejsce w eksporcie mebli na świecie).
Można zadać sobie pytanie: a co z konkurencją, przecież jest już tyle polskich firm meblowych. Anna Vonhausen się tego nie obawia, bo jest przekonana, że to, co tworzy wraz ze swoim zespołem, wykracza daleko poza schematy, jakimi kieruje się owa konkurencja. Pomysłem na markę było stworzenie nowego trendu w polskim designe. To ma być siłą marki. Większość mebli tworzonych na polskim rynku jest do siebie podobna, bo opiera się na podobnych wzorach, które dyktowane są aktualnie funkcjonującymi modami. Natomiast Vank ma wyjść poza ten schemat. Marka powstała po to, by uwolnić się od działania odtwórczego.
Anna uważa, że krótkotrwałe mody jakie nam towarzyszą tzn. motywy folkowe czy stylistyka z lat 50, która jest modna w ostatnim czasie to za mało, aby mówić o polski designie. W tej chwili mamy świetnych projektantów, doskonale wyposażone zakłady, know how i świetnie wyszkolonych inżynierów. To są narzędzia, dzięki którym można tworzyć nowoczesny design na światowym poziomie i wcale nie musimy sięgać po folk czy być vintage. Istotą marki jest tworzenie nowych rzeczy, które definiować będą na nowo polski design.
Początki nowej marki
Kobiecy zarząd od pierwszych dni przystąpił do rewolucji. –Nasza firma to przykład kobiecego modelu zarządzania, który w przeciwieństwie do „męskiego szefowania” opiera się na partnerskich relacjach – komentuje dla INNPoland.pl Anna Vonhausen. Czym dla Anny i Małgorzaty jest ten kobiecy model zarządzania? Jak tłumaczą, w ich firmie nie ma jednego lidera, wszystkie działania oparte są na kolektywnej pracy.
– Przede wszystkim potrafiłyśmy zbudować zespół, składający się z indywidualności, które zgodnie współpracują ze sobą nad wspólnym celem. Jesteśmy firmą bez wyraźnego jednego lidera, o naszym sukcesie przesądza nasza umiejętność działania kolektywnego, co biorąc pod uwagę naszą narodową mentalność i przyzwyczajenie nie jest wcale oczywiste – tłumaczy w rozmowie z INNPoland Anna Vonhausen.
Poza zmianą organizacji zaczęły też kierować działania firmy w bardziej twórczą stronę. Pierwsza z nich zajęła się planowaniem strategii, projektowaniem i wdrażaniem, a druga sprzedażą, marketingiem i kontaktem z klientami. Rynek szybko zweryfikował starania kobiet. Vank swoją premierę miała w maju 2015 roku, a już w lutym 2016 roku otrzymała dwie prestiżowe nagrody iF Design Award pokonując konkurencję w postaci ponad 5 tysięcy zgłoszonych projektów z 53 krajów. To jeden z najbardziej znanych i liczących się na świecie konkursów wzornictwa. W ciągu ponad 60 lat, nagroda iF Design Award stała się symbolem doskonałości technicznej i projektowej, rozpoznawalnym na całym świecie.
Nagrodzone zostały dwa projekty Vank: stół z elektryczną regulacją wysokości Vank_move oraz parawan akustyczny Vank_wall. Doceniane produkty wyróżniają się innowacjami technicznymi.
Projekty zostały stworzone przy użyciu aluminium, które w branży bywa nazywane „złotem największych architektów”. Natomiast poszczególne elementy zostały wykonane we własnej odlewni przez co są unikatowe. Stół został wyposażony w płynną, elektryczną regulację wysokości blatu, co sprawdza się w miejscach pracy typu „sit/stand”. Natomiast parawan pozwala wydzielić osobistą przestrzeń przebywając w zespole. Forma ma właściwości akustyczne i znajduje zastosowanie w biurach, pracowniach, restauracjach. Występuje w wersjach pojedynczych, podwójnych, na biurko oraz zabudowach typu box i phonebox.
Anna podkreśla, że sukces, który odnosi jej marka możliwy jest dzięki wspaniałym ludziom, z którymi ma przyjemność współpracować. – W jednym zespole pracujemy z architektami naturalnie skłaniającymi się ku sztuce i z inżynierami stąpają mocno po ziemi i wychodzi nam to znakomicie, czego dowodzą ostatnie sukcesy. To jest nowoczesny model zarządzania, który w dodatku świetnie sprawdza się na rynku – dodaje Vonhausen.
napisz do autora: marta.wujek@innpoland.pl
Reklama.
Udostępnij: 56
Branżowe czasopismo DOM&WNĘTRZE
„Pojawienie się na rynku meblowym polskiej marki Vank przypomina wejście na imprezę pięknej kobiety, która zachwyca nie tylko wspaniałą kreacją, ale również wysmakowanymi dodatkami.”