Co łączy hotel Hilton z kopalnią złota w Meksyku? Spoiwem jest znana polska marka
Dawid Wojtowicz
06 czerwca 2016, 11:33·4 minuty czytania
Publikacja artykułu: 06 czerwca 2016, 11:33
Zaczęło się od wyrobów z drutu, a dziś pod tą marką powstają produkty stawiane za wzór dla całej branży budowlanej. Rozpoznają ją nie tylko klienci na krajowym rynku, ale także odbiorcy z różnych stron świata. Takie osiągnięcia w swoje CV może wpisać firma Drutex z Bytowa, która obecnie szczyci się mianem największego producenta okien pionowych w Europie.
Reklama.
Australia, Belgia, Czechy, Dania, Francja, Hiszpania, Kanada, Niemcy, Meksyk, USA i Szwecja - to tylko niektóre kraje, do których głównie trafiają produkty (okna i drzwi) przedsiębiorstwa założonego przez Leszka Gierszewskiego w 1985 roku. W jego strukturze działalność eksportowa stanowi już 70%.
Wśród klientów stolarki okienno-drzwiowej z polskim znaczkiem jakości są zarówno odbiorcy indywidualni, jak i zatrudniające setki ludzi komercyjne podmioty. Na swoim koncie bytowska spółka, z której linii produkcyjnych schodzi do 7000 okien dziennie, ma kilka naprawdę spektakularnych inwestycji.
Big Apple
Nowy York - jedna z największych na świecie aglomeracji miejskich, kulturalna stolica świata. To tu w dzielnicy Queens, w pobliżu międzynarodowego lotniska im. Johna F. Kennedy'ego, mieści się 4-gwiazdkowy hotel renomowanej sieci Hilton. Przyjezdni, którzy płacą za nocleg w tym obiekcie, czasami nie wiedzą, że wypoczywają w pokojach z oknami polskiego pochodzenia. A znalazły się one tam w wyniku jednej z największych transakcji Drutexu na rynku amerykańskim, w ramach której wspomniany hotel został wyposażony w 836 okien.
Wyprodukowane przez spółkę okna, które dzięki rozwiniętej sieci dealerskiej zostały dostarczone do nowojorskiego kompleksu hotelowego, to w całości stolarka PVC – okna typu Iglo, oklejone folią Renolit w kolorze antracyt zewnętrzny, wyposażone w szyby o podwyższonych parametrach termicznych i okucia Maco Multi Matic KS. Tak o tym największym w historii spółki zamówieniu ogłoszonym w 2011 roku wypowiadał się prezes Drutexu, Leszek Gierszewski.
Rzeczywiście, ekspansja Drutexu na rynku USA ani nie zaczęła ani nie zakończyła się na spektakularnym sukcesie, jakim było podpisanie umowy z poddanym rewitalizacji hotelem Hilton. Kilka lat temu producent z Polski dostarczył m.in. ponad 3000 okien w systemie europejskim do największego na Zachodnim Wybrzeżu USA budynku w Reno. Od niedawna stolarka okienna Drutexu zdobi w całości biurowiec w Seattle w stanie Waszyngton.
Z oknami do sąsiada USA
Guerrero to górzysty stan Meksyku. Od 1924 roku rozwija się tam przemysł wydobywczy. Inwestorów przyciąga przede wszystkim „Złoty Pas Guerrero” - obszar rozciągający się na długości 35 km, na którym odkryto bogate złoża złota. Od 2014 roku jedna z kopalń zajmujących się wydobyciem w tym regionie tego cennego kruszcu użytkuje okna i drzwi, które powstały w Bytowie.
Meksykańska kopalnia złota, do której Drutex dostarczył swoje sztandarowe produkty, należy do kanadyjskiej grupy Torex GOLD. Zamówienie na dostawę z Polski obejmowało stolarkę aluminiową w kolorze białym. Została ona zamontowana zarówno w samym zakładzie, jak i budynkach administracyjnych stanowiących własność firmy z Kanady.
Położona z dala od cywilizacji kopalnia złota to niejedyna inwestycja Drutexu w Meksyku. Za prestiżowy projekt na liście sukcesów bytowskiego producenta na tym rynku uważa się późniejszy kontrakt podpisany z największą na świecie fabryką klocków LEGO w uprzemysłowionej miejscowości Monterrey - stolicy stanu Nuevo León, nazywanej z uwagi na specyficzne położenie „Miastem Gór”.
W ramach projektu Drutex wyprodukował i dostarczył do zakładu działającego pod szyldem najbardziej szanowanej w przemyśle zabawkarskim marki stolarkę o łącznej powierzchni 3000 m2. Na eksportowy katalog produktowy składały się okna i drzwi PVC w systemie Iglo 5 w kolorze aluminium, które zostały zamontowane w części produkcyjnej oraz biurowo-administracyjnej fabryki.
– Odczuwamy satysfakcję, że spełniliśmy wszystkie wymagania partnera z Meksyku i że dzięki temu mogliśmy zrealizować tak prestiżową inwestycję. Nasze okna, poza wysoką jakością i niezawodnością, musiały spełnić szereg technologicznych kryteriów charakterystycznych dla rynku meksykańskiego. Cieszymy się, że do realizacji tak ważnego projektu, światowy lider w produkcji klocków edukacyjnych wybrał sprawdzone rozwiązania Drutex – komentował ówczesny sukces Bogdan Gierszewski, dyrektor ds. produkcji DRUTEX S.A.
Konkurencyjna pozycja
Wszystkie inwestycje zrealizowane we współpracy z wiodącymi zagranicznymi markami wymagały od firmy z Bytowia nie lada wysiłku. Przetargi trwały zazwyczaj kilka miesięcy, a spółka musiała przejść przez gęste sito selekcji, podczas której sprawdzono jej wiarygodność oraz oceniano potencjał produkcyjny i szybkość działania.
Dodatkowym utrudnieniem w walce o światowe rynki był fakt, że dostawa stolarki w przypadku inwestycji realizowanych poza Europą na ogół wykracza poza standardowe zamówienie. Realizacja musi często uwzględniać indywidualne życzenia klienta, co wymaga z kolei opracowania dodatkowych rozwiązań specyficznych dla danego rynku.
W odróżnieniu od konkurencyjnych firm Drutex jako producent własnych profili PCV i szyb zespolonych, był w stanie spełnić wysokie kryteria stawiane przez zagranicznych kontrahentów. Obserwując dynamiczny rozwój firmy, w której eksport stanowi 70% wielkości sprzedaży, a także jej międzynarodowy marketing z udziałem gwiazd futbolu, takich jak: Philipp Lahm, Andrei Piro i Jakub Błaszczykowski, można podejrzewać, że w podbijaniu obcych rynków bytowski potentat nie powiedział jeszcze ostatniego słowa.
Bardzo cieszę się z kolejnej zrealizowanej przez nas inwestycji zagranicznej. Wyposażenie w prawie 1000 okien takiego obiektu jak hotel Hilton w Nowym Jorku to dla nas powód do dumy, jako że oznacza, że nasze produkty spełniają najwyższe międzynarodowe standardy i spotykają się z uznaniem coraz szerszego grona odbiorców za granicą. (...) Jestem pewien, że realizowana inwestycja w USA umożliwi dalsze wzmocnienie naszej platformy biznesu, a co za tym idzie również naszej atrakcyjności biznesowej.