– Gdy kobiety usiądą razem, to łatwiej im odkurzyć skrzydła i ruszyć na podbój świata – mówi Marta Waszczuk, założycielka Klubu Przedsiębiorczych Mam, który odniósł sukces w całej Polsce.
Gdy Marta Waszczuk urodziła swoje pierwsze dziecko, nie wiedziała, co ze sobą zrobić i zaczęła potrzebować kontaktu z innymi mamami, by znalezc sposob na to jak łączyć pracę i macierzyństwo. – Takiego miejsca do kontaktu mam w Polsce nie było i tak narodził się w 2009 r. Klub Przedsiębiorczych Mam. Chciałam sprawdzić, czy w Polsce jest taka potrzeba i okazało się, że tak – mówi w rozmowie z INN:Poland Marta Waszczuk, współzałożycielka Klubu Przedsiębiorczych Mam i autorka książki Mamy wracamy dla mam, które potrzebują pomysłu na rozwój zawodowy.
Sporo jest przykładów tych mam, poznały się i wymyśliły na nowo dzięki Klubowi Przedsiębiorczych Mam. Takie jak mamy z Piaseczna, które założyły Dziecięcy Uniwersytet Ciekawej Historii, który prowadzi lekcje dla maluchów w niebanalny sposób. Co roku w tych zajęciach bierze udział kilka tysięcy dzieci.
Kamila Zagórowska stworzyła unikalne rozwiązanie na rynku, Cover Over, czyli połączenie kocyka i peleryny, które rozwiązuje problem dzieci skopujących kocyki w wózku. Innym sposobem wykorzystania pomysłu jest wycieczka na rowerze z dzieckiem. Gdy pada deszcz, można je okryć. Kamila przychodziła na spotkania Klubu z kolejnymi prototypami, aż wreszcie piękny, kolorowy cover over zachwycił mamy, które mówią: ja chcę, ja chcę ja chcę.
Family Coaching to produkt coacha Magdy Macyszyn i psycholog dziecięcej, Michaliny Gajewskiej. Dziewczyny zauważyły, że wiele mam potrzebuje wsparcia psychologicznego, bo znajduje się w trudnych momentach życiowych, jak np. rozwód i trudności wychowawcze z dziećmi. Stworzyły więc wspaniały program wsparcia dla rodziców.
Kolejny pomysł, który rozwinął się podczas spotkań klubowych, to City Project. To biuro projektowe stworzone przez Izabelę Siwik i Martę Banasiak, które pozwala wygospodarować przestrzeń dla powiększającej się rodziny, czyli jak zbudować dom, mieszkanie tak, by zmieściło się w nim więcej osób, a przy tym było racjonalne kosztowo. Ania, mama trójki dzieci, założyła prężnie rozwijający się blog Dzień Dobry Mokotów, który przedstawia lokalne życie w dzielnicy.
I to właśnie dla takich kobiet został stworzony Klub Przedsiębiorczych Mam. Klub Przedsiębiorczych Mam to spotkania mam szukających pomysłu na rozwój zawodowy. To nie jest oficjalny klub kobiet biznesu. Na spotkania networkingowe mamy przychodzą z dzieckiem pod pachą. – Ale nie rozmawiamy o dzieciach, tylko o pomysłach na biznes. Spotkanie trwa dwie godziny. Pierwsza to inspirujący występ mamy, której się w biznesie udało. Potem mamy opowiadają, po co do nas przyszły, co sprawia im największy problem i wymieniają się kontaktami. Np. wydawnictwo poszukuje graficzki do wydania książki, biuro rachunkowe potrzebuje księgowej, firma produkuje lalki i chce je ładnie sfotografować. Pomoże więc dziewczyna, która robi profesjonalne zdjęcia produktów – tłumaczy Marta Waszczuk.
– Ostatnio była u nas Ania Zdrojewska-Żywiecka z wydawnictwa Mamania, która opowiadała o drodze od pomysłu do świetnie działającego modelu biznesowego. A wszystko zaczęło się od tego, że jej dziecko nie jadło i Ania szukała sposobu, jak poradzić sobie z problemem. Znalazła odpowiednią książkę, stąd pomysł na wydawnictwo, które sprzedaje dziś wspaniałe „mądre książki dla mądrych rodziców”. Takie przykłady jak Ani pokazują, że droga nie jest usłana różami, ale z przeszkodami można i trzeba sobie radzić – mówi Marta Waszczuk.
Dwa razy w roku Klub organizuje konferencje Forum Przedsiębiorczych Mam, np. o możliwościach, jakie stwarzają nowe technologie. Gdy mamy komputer, social media i trochę czasu wolnego, można już zacząć zdalnie pracować. O tym jak to zrobić, opowiadała Sylwia de Weydenthal z Facebooka, która pokazywała przypadki kobiet rozwijających biznes dzięki medium Marka Zuckerberga.
– Na konferencjach inspirujemy do tego, by znaleźć swój własny sposób na łączenie pracy i macierzyństwa. Na przykład samodzielnie albo dla kogoś pracując jako copywriter: przesyłać teksty, zdjęcia, grafiki czy produkować filmy wideo, jak robi to np. Joanna Taracha z Mamato Studio. Można też prowadzić komuś Facebooka, Snapchata czy Pinterest, w awaryjnej sytuacji z komórki przy piaskownicy podczas spaceru z dzieckiem. Dziewczyny, które uczestniczyły w konferencjach, mówią, że dostały kopa do działania, spotkały ludzi, którzy pomagają im realizować ich pomysły. Np. Ariadnę Wiczling, która prowadzi stronę Po nitce Ariadny, która pomaga kobietom przejść przez zawiłości biznesu online czy Agnieszkę Kaczanowską, założycielkę portalu Mamo Pracuj albo Karolinę Cikowską z Girls Code Fun, które uczą dziewczynki programować – wyjaśnia Marta Waszczuk.
Ważna jest też społeczność Klubu Przedsiębiorczych Mam, czyli inne mamy na tym samym etapie życia i z tymi samymi problemami. – Jak jest się mamą z małym dzieckiem, to trudno jest się zmobilizować. Społeczność mobilizuje: no weź, zrób coś z pomysłem, który masz – kończy Marta Waszczuk.
Dziś Klub działa już w 7 miastach Polski, liczba mam uczestniczych w spotkaniach rośnie z roku na rok, łącznie przewinęło się ich już 1500, na comiesięczne spotkania przybywa ich dziś ponad 100. Na początku był klub warszawski, potem doszły spotkania w Piasecznie, w Nadarzynie, Białymstoku. Obecnie odbywają się w Warszawie, Poznaniu, Gdyni, Koszalinie, Grodzisku Mazowieckim, Krakowie i Nieporęcie.