1100 km/h - taka ma być prędkość Hyperloop. Tylko jak zniesie to człowiek?
1100 km/h - taka ma być prędkość Hyperloop. Tylko jak zniesie to człowiek? Hyperloop Poland

Hyperloop to nowatorski pomysł na transport, który opracował Elon Musk, założyciel Tesli. Wyobraźmy sobie pociąg, tylko zamiast torów mamy rurę. Z rury wyciągamy powietrze. Dlaczego? By osiągnąć jak największą prędkość. Im większa prędkość, tym większy opór powietrza, znamy to np. z jazdy samochodem. Do środka rury wstawiamy kapsułę bądź wagoniki. Mają w w założeniu osiągać prędkość 1100 km/h.

REKLAMA
Musk ogłosił konkurs pod nazwą Hyperloop Global Challenge, w którym na etapie półfinału wyłoniono 35 tras z całego świata. Jedną z nich jest Warszawa-Wrocław. Pomysł ten opracowała grupa Hyper Poland. Zakłada, że można dotrzeć z jednego miasta do drugiego w czasie poniżej 20 minut. Nie wiadomo jednak, jak na wysokie przyspieszenie zareagowałby człowiek. Według szacunków portalu Spider's Web przyspieszenie byłoby 7 razy większe niż w japońskich pociągach magnetycznych.
– Oprócz tego, że bierzemy udział w konkursie Elona Muska, sami równolegle rozwijamy tę technologię. Szukamy inwestorów, współpracujemy z instytucjami naukowymi – np. Instytutem Lotnictwa w Warszawie, powoli docieramy do firm – mówi w rozmowie z INN:Poland Paweł Radziszewski z Hyper Poland, grupy zapaleńców pracujących nad wdrożeniem nowatorskiej technologii Hyperloop w Polsce.
logo
Hyperloop Poland
Pytany przez nas o orientacyjny termin powstania superszybkiej trasy Warszawa-Wrocław, unika konkretów. – Ta technologia na całym świecie jest dopiero w fazie koncepcyjnej. My pokażemy nasz prototyp latem 2017 r. Przymierzamy się też do budowy toru testowego w Polsce, myślę, że w ciągu roku, półtora coś się może zacząć dziać, ale za wcześnie na konkrety – dodaje.
Wiadomo, że Hyper Poland nie jest firmą, czy nawet start-upem, a grupą entuzjastów z Politechniki Warszawskiej, ze wsparciem naukowym inżynierów z różnych laboratoriów. Pochodzą m.in. z Wydziału Mechanicznego Enegetyki i Lotnictwa. Z tego wydziału wywodzi się około 80 procent zespołu.

Napisz do autora: rafal.badowski@innpoland.pl