– W prawie telekomunikacyjnym będziemy wprowadzali bardzo przemyślane regulacje chroniące konsumentów przed naruszeniami z tytułu świadczenia usług SMS Premium – zapowiedziała minister Streżyńska podczas ostatniej rządowej konferencji "Rok Nowych Zadań".
SMS-y premium to ciągle popularna metoda naciągania konsumentów. Ostatnio zmaga się z nim IKEA. Oszuści wysyłają do klientów wiadomość e-mail informującą o rzekomej wygranej w loterii w postaci bonu na zakupy w IKEA. Warunkiem odbioru jest wysłanie SMS-a. Nie jest jeszcze jasne, czy ma to być to SMS Premium, czy jest to próba wyłudzenia danych osobowych. Takich przypadków jest jednak sporo.
„Nigdy nie prosimy o przesłanie jakichkolwiek wiadomości SMS w celu umożliwienia odebrania wygranych w naszych konkursach nagród. Przekazanie danych osobowych drogą mailową na prośbę naszych partnerów ma na celu umożliwienie przekazania nagrody i nigdy nie wiąże się z kosztem po stronie nagrodzonego" – ostrzega IKEA.
Anna Streżyńska w roku 2011 jako prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynegocjowała porozumienie z operatorami telekomunikacyjnymi porozumienie, w którym zobowiązali się do pomocy oszukanym klientom i wprowadzenia limitów na opłaty za SMS Premium.
– Niestety w perspektywie czasu widzimy, że ta rynkowa samoregulacja została częściowo wycofana, są nowe podmioty jej nie przestrzegają – mówi Streżyńska.