7 polskich businesswomen, które trzęsą naszą gospodarką i odważnie wychodzą na rynki europejskie

Kobiety mają coraz większy wpływ na gusta Polakow
Kobiety mają coraz większy wpływ na gusta Polakow
Choć w rankingu najbogatszych Polaków dominują mężczyźni, wiele odnoszących sukcesy przedsiębiorstw zostało założonych przez przedstawicielki płci żeńskiej. Niektóre samodzielnie, inne do spółki z mężami wyznaczają dziś trendy w biznesie, swoją działalność nierzadko rozciągając już na całą Europę.

Według najnowszego rankingu PwC sytuacja kobiet na rynku pracy staje się coraz lepsza. W zestawieniu „Woman in Work Index” Polska awansowała o 3 miejsca i wśród 33 krajów OECD zajmuje dzisiaj 9 miejsce. Tak wysoką pozycję zawdzięczamy niskiemu bezrobociu i jednej z najmniejszych różnic w wynagrodzeniu między płciami (tylko 7 proc.). Jak przekonuje w rozmowie z INN:Poland Joanna Świerkula, dyrektor Pracowni Synergii, wciąż jest jednak wiele do zrobienia.

– Ciągle jest nas mniej niż mężczyzn, przynajmniej na wyższych stanowiskach – opowiada. Ekspertka zauważa, że na spotkaniach networkingowych Towarzystwa Biznesowego, do którego należy od prawie trzech lat, pojawia się coraz więcej pań. – Jest to sygnał, że rynek potrzebuje kobiet. Niepokojące jest jednak to, że część z nich zamyka się w "tzw. kobiecym biznesie" i boi się wyjść na zewnątrz. Wiele razy obserwuję, że kobiety, nawet w miłym i otwartym środowisku, czują się niepewnie. Zdarza się, że podchodzą do mnie i szukają wsparcia, mówiąc: "O, jak dobrze że przyszłaś, bo już się bałam, że będę sama – opowiada.

Salad Story – Jagna Badurowicz, Anna Krajewska

Sieć ze zdrową żywnością oplata już centra największych miast w Polsce. Mało kto wie jednak, że sałatkowy fast-food założony został przez dwie Polki – Jagnę Badurowicz i Annę Krajewską. W 2006 roku Salad Story jako pierwsze w Polsce zaczęło oferować klientom sałatki przygotowywane na na ich oczach. Dobrze wyczuły nastroje konsumentów, którzy potrzebowali zdrowego jedzenia serwowanego w szybkim tempie. Sieć działa w oparciu o model franczyzy, na swojej stronie chwali się liczbą 26 restauracji na terenie całej Polski.

Dental Excellence – Beata Dethloff

Luksusowa klinika stomatologiczna stworzona przez Beatę Dethloff jest jedną z najnowocześniejszych w Europie. Obecnie Polka oferuje w niej również szereg zabiegów medycyny estetycznej. Obok wyrwania zęba, można więc tam zredukować zmarszczki i wstrzyknąć sobie botoks. Placówka zasłynęła m.in ze współpracy z firmą DF Medica Polska, która wprowadziła na rodzimy rynek pakiet konsultacji genetycznych pozwalających określić zasady funkcjonowania naszego organizmu oraz ryzyko wystąpienia chorób zależnych od diety.

Dethloff dba przy tym o gwiazdorski marketing - jej najnowsza klinika została otwarta w Konstancinie, a na otwarciu pojawiła się m.in Małgorzata Rozenek, Rafał Mohr, Joanna Horodyńska i Daria Widawska.

Co ciekawe, Polka zbudowała swój biznes...nie mając żadnego pojęcia o prowadzeniu firmy. W jej rodzinie nie było bowiem żadnych tradycji, z których mogłaby czerpać wzorce, a ona sama kształciła się wcześniej na uczelni medycznej.

Adrian Fabryka Rajstop – Małgorzata Rosołowska-Pomorska

Kojarzycie reklamę, na której elegancko ubrana kobieta eksponuje swoje długie, odziane w pończochy nogi, opierając się o trumnę? Całość opatrzona była cytatem z ks. Twarowskiego: „Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą” i komentarzem: „Adrian kocha wszystkie kobiety”. Billboardy, które zawisły przy ulicach polskich miast, wzbudziły ogromne kontrowersje, a ich pomysłodawczynią była..założycielka firmy Małgorzata Rosołowska-Pomorska.


Polka już wcześniej wypromowała swoje rajstopy serią reklam ze społecznym przesłaniem. Odeszła w nich od modelek o nienagannej figurze, pokazując klientom kobiety o bardziej przyziemnej figurze i urodzie. W sesjach występowały również kobiety niepełnosprawne i uzależnione. Polski producent rajstop sprzedaje ok. miliona par rocznie, a jedna trzecia produkcji idzie na eksport m.in. do USA, Francji, Szwajcarii, Chin i Japonii.

Suempol - Urszula Siecińska

Jedna z najbogatszych Polek (majątek szacowany na ponad 300 mln złotych) jest współtwórczynią firmy Suempol. Podlaskie przedsiębiorstwo działa od 1989 roku i specjalizuje się w przetwórstwie łososia norweskiego, z sukcesem wchodząc na rynki zagraniczne. Co ciekawe przedstawiciele Suempolu chwalą się, że jedną z tajemnic sukcesu ich firmy jest...zatrudnianie rodziny. Szacują, że w ich przedsiębiorstwie pracuje około 200 osób powiązanych ze sobą więzami rodzinnymi. Po wykupieniu niemieckiego Norfisk Berlin i francuskiej przetwórni Marcel Baey polskie przedsiębiorstwo stało się jednym z największych graczy w Europie.

Lubimyczytac.pl - Izabela Sadowska

Portal nie został wprawdzie stworzony przez Izabelę Sadowską, to jednak właśnie jej zawdzięcza swoją dzisiejszą rozpoznawalność. W momencie, gdy Polka przejmowała serwis, poznański start-up mógł pochwalić się okrągłą liczbą 200 tys. użytkowników miesięcznie. Dzisiaj z wynikiem 3 mln jest największym serwisem w kategorii kultura i literatura w Polsce. Sadowska umiejętnie wyczuła potrzeby bibliofili i dostarczyła im aplikację mobilną, która zawiera w sobie technologię rozpoznawania okładek książek za pomocą zdjęć i porównywarki cen. Polka zaprasza również do współpracy znane marki, by w ramach SCR propagowały czytelnictwo w Polsce.

Solaris - Solange Olszewska

W 1996 roku Polka porzuciła „wygodne i bezpieczne” życie w Berlinie, gdzie wyjechała w trakcie stanu wojennego i postanowiła stworzyć z mężem sprzedawać niemieckie Neoplany na polskim rynku. Szybko okazało się jednak, że technologia naszego zachodniego sąsiada jest zbyt delikatna na polskie zimy. Małżeństwo stworzyło więc od zera własną markę, choć w Neoplanie nikt w powodzenie tego projektu nie wierzył. Dzisiaj Solarisy obsługują ponad 600 miast na świecie, a Olszewska znalazła się na na liście 100 najbardziej wpływowych kobiet biznesu świata według niemieckiego dziennika "Handelsblatt".

PelviFly - Urszula Herman

PelviFly został uznany za jeden z 10 start-upów z potencjałem do odmiany polityki zdrowotnej na świecie i rozwiązania globalnych problemów. Za jego sukcesem stoi Urszula Herman. Polka przy współpracy z naukowcami z Uniwersytetu Stanford rozwija system do rehabilitacji mięśni dna miednicy u kobiet. Nasza rodaczka chce odmienić życie kobiet poprzez elektroniczne tampony, które mają zlikwidować problem wysiłkowego nietrzymania moczu. Pod koniec ubiegłego roku projekt Herman został wsparty przez fundusz inwestycyjny Black Swan Fund i od 2 miesięcy jest już w sprzedaży.

Napisz do autora: adam.sienko@innpoland.pl

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Na jednym ze szkoleń uczestnicy robią ćwiczenie. Mają przygotować prostą anegdotę. Na dowolny temat. Może to być własna historia. Może być zasłyszana. Jedna z uczestniczek bardzo precyzyjnie i dobrze opowiada historię „o bezstresowym wychowaniu”. Być może ją znasz.

Igor IluninIgor Ilunin

Komunikacja machine-to-machine jest jednym z kluczowych składników przyszłości transportu globalnego.

Łukasz MurawskiŁukasz Murawski

Jeśli piszesz (lub zamierzasz pisać) książki, to raport z badań stanu czytelnictwa w Polsce za rok 2017 powinien Cię dodatkowo motywować.