Przełomowe odkrycie polskiej badaczki w Cambridge. Badania na ludzkich zarodkach mogą przestać być potrzebne

Odkrycie Polki może sprawić, że w przyszłości badania dot. wczesnych etapów rozwoju człowieka będą mogły obyć bez wykorzystania prawdziwych zarodków 123rf.com/kasto/zdjęcie seryjne
Naukowcy z Cambridge pracujący pod kierownictwem prof. Magdaleny Żernickiej-Goetz zbudowali z komórek macierzystych myszy sztuczny embrion. Dzięki temu w przyszłości badania dot. wczesnych etapów rozwoju człowieka będą mogły obyć się bez wykorzystania prawdziwych zarodków. O sukcesie Polki pisze prestiżowy „Science”.

Sztuczny mysi embrion rozwija się w taki sam sposób jak prawdziwy. Jeżeli podobny eksperyment uda się powtórzyć z ludzkim, do badań nie trzeba już będzie wykorzystywać nadliczbowych zarodków uzyskiwanych w klinikach in-vitro.

– Ta metoda może pozwolić nam prowadzić badania kluczowych etapów tego krytycznego stadium rozwoju człowieka bez konieczności korzystania z prawdziwych embrionów – podkreśla prof. Żernicka-Goetz.

Prace nad jego stworzeniem trwały od lat. Badacze z brytyjskiego uniwersytetu doszli do wniosku, że za wcześniejsze niepowodzenia odpowiada wykorzystanie wyłącznie embrionalnych komórek macierzystych. Tymczasem rozwój zarodka wymaga wzajemnego wpływu wielu komórek.

Aby stworzyć sztuczny embrion naukowcy użyli dwóch rodzajów komórek macierzystych, komórek embrionalnych ECS i pozaembrionalnych komórek trofoblastu TSC. Taki zarodek nie będzie w stanie rozwinąć się w żywą mysz, co jednak nie martwi polskiej badaczki. – Wiedza na temat tego, jak ten rozwój przebiega, pozwoli nam zrozumieć, dlaczego tak często coś idzie nie tak – tłumaczy.

źródło: RMF 24