To tylko kwestia czasu, kiedy Google, Amazon, Facebook i Apple nadadzą ton w usługach finansowych. Stworzą platformy cyfrowe, które przebiją możliwościami funkcje oferowane przez banki.
Raport Światowego Forum Ekonomicznego mówi, że fintechy (firmy, które wykorzystują nowoczesne technologie do oferowania usług i produktów finansowych) nie odnoszą zbyt spektakularnego sukcesu. W efekcie odwodzą od banków tylko niewielką część klientów. Fintechami nie są jednak Facebookiem lub Applem, a to oni mogą podkopać pozycję sektora finansowego.
Banki tym niemniej zdają sobie sprawę, że fintechy są dla nich pewnym zagrożeniem. Wystarczy wspomnieć, że w ciągu niespełna dwóch lat amerykańskie placówki, czując na plecach oddech konkurenta, rozwinęły ofertę tzw. robodoradztwa. Trudno im jednak będzie walczyć o dominującą pozycję z największymi technologicznymi gigantami, nie będącymi fintechami.
Amazon już ma w planie zaspokojenie praktycznie wszystkich potrzeb finansowych w ramach jednej platformy cyfrowej. W zeszłym roku wzrost sprzedaży w sklepie internetowym Amazonu stanowił 53 proc. wzrostu w całym amerykańskim handlu detalicznym – 33 mln klientów zapłaciło za zakupy, korzystając z aplikacji Amazon Pay. Ale to nie wszystko, bo gigant buduje też cały ekosystem usług finansowych. Udzielił dotychczas pożyczek na 3 mld dol.
Facebook już oferuje proste usługi finansowe w wypadku swojej aplikacji mobilnej i stopniowo rozszerza działanie na tym polu. Z kolei Apple ma bardzo prostą w użyciu funkcję przesyłania pieniędzy. Dlaczego Facebook lub Amazon mają właśnie teraz szansę zdominowania rynku bankowego? Na początku roku wchodzi w życie uchwalona przez Parlament Europejski dyrektywa PSD2, która im na to pozwoli.
Dzięki niej możliwość wejścia na rynek mają nowi gracze i nowe technologie. Jest to otwarta furtka dla takich gigantów, jak Apple, Facebook czy Google. W ich wypadku ogromne ułatwienie stanowi to, że mają już ogromną bazę aktywnych użytkowników, którą chętnie wykorzystają w sektorze finansowym. Celują w niego od dawna.
Dyrektywa PSD2 obniża koszty transakcyjne, a ponadto zwiększa poziom ich bezpieczeństwa. Priorytetami są zabezpieczenie interesów konsumenta i standaryzacja płatności. Ważne są także wykorzystanie i stymulacja rozwoju nowych technologii płatniczych online i mobile, jak i podniesienie konkurencyjności przez dopuszczenie nowych podmiotów.