Zaczynanie korespondencji od słowa "Witam" to najczęściej spotykany błąd.
Zaczynanie korespondencji od słowa "Witam" to najczęściej spotykany błąd. INN:Poland
Reklama.
Michał Rusinek, sekretarz naszej noblistki, Wisławy Szymborskiej, ma zwyczaj nieodpowiadania na maile zaczynające się od tego słowa na literę „W”. Inni nauczyciele akademiccy zagryzają wargi i odpisują, ale wielu z nich nie ustaje w apelach, by studenci zwracali się do nich w sposób bardziej formalny i zgodny z etykietą. Językowe błędy dotyczą nie tylko osób pogłębiających swą wiedzę na uczelniach, ale sporej, być może nawet przeważającej, części społeczeństwa.
Jak rozpoczynać maile?
Poloniści radzą, by różnicować formy powitania w zależności od adresata wiadomości. Komuś znajomemu lepiej napisać „Cześć, Tomku”, niż „Witaj, Tomku”. Jeśli odbiorcę znamy już przynajmniej z wcześniejszej korespondencji, użyjmy słów, jakie wypowiedzielibyśmy na żywo, czyli „Panie Tomku”.
W przypadku korespondencji bardziej oficjalnej, używajmy stylu formalnego. Nasz przykładowy pan Tomek ma zapewne jakiś tytuł służbowy, napiszmy więc „Panie Redaktorze / Profesorze / Dyrektorze” etc. A jeśli trudno znaleźć nam taki tytuł, zacznijmy maila od standardowego zwrotu „Szanowny Panie”.
Może będzie trochę sztywno, ale na pewno nikt się nie obrazi, potem można przecież nieco poluzować krawaty i zwracać się do siebie po imieniu.
logo
Michał Rusinek, najzagorzalszy wróg "Witam" na początku maila. Zaczynające się od tego słowa listy kasuje ponoć bez czytania. Foto: Mateusz Skwarczek / Agencja Gazeta
Co z tym „Witam”?
Wiele osób rozpoczyna maile od słów „Dzień dobry”, zamiast „Witam” i do tego poloniści nie mają większych zastrzeżeń. Inną sprawą jest fakt, że trochę głupio pisać do kogoś „Dzień dobry” w porze, o której za oknem latają nietoperze. Okazuje się, że tego typu powitanie można całkowicie pominąć. Przecież pisząc do kogoś list, nie zaczniemy go od powitania poranka, a od tytułu, imienia itp.
Pamiętajmy też o znakach przestankowych i odpowiednim układzie tekstu. Czyli po napisaniu „Cześć, Tomku” wciskamy klawisz enter. Robimy to też przez pożegnaniem.
Końcówka maila nieformalnego może zawierać takie zwroty, jak „Pozdrawiam”, „Trzymaj się”. W wersji oficjalnej zawsze warto używać „Z poważaniem” albo „Z wyrazami szacunku”.
Jak powinien wyglądać mail?
Do znajomego możemy więc napisać tak:
Cześć Tomku!
Mam do Ciebie sprawę.
Pozdrawiam
Konrad
Wersja oficjalna powinna wyglądać w następujący sposób:
Szanowny Panie,
Mam do Pana sprawę.
Z poważaniem
Konrad Bagiński
źródło: Polszczyna.pl