
Reklama.
YouTube zlecił pierwsze w Polsce badanie dotyczące tzw. siły marek osobistych youtuberów. W badaniu dokładnie przyjrzano się wizerunkowi 20 osób ― zarówno youtuberów, jak i celebrytów znanych z telewizji.
– Nowoczesny, jasny i prosty przekaz. Emocje i wiarygodność. Zero sztucznej kreacji i wywyższania się oraz zdecydowanie kumpelski układ pomiędzy twórcą a jego odbiorcą ― badanie pokazało, że to podstawowe warunki, które trzeba spełnić, by być lubianym, cenionym, oglądanym. Niby łatwo, a jednak udaje się nielicznym – mówi Karolina Korwin Piotrowska.
Twórcy YouTube cechują się bardzo dużą bliskością emocjonalną wśród odbiorców. Najbardziej lubiani youtuberzy to Historia Bez Cenzury, AdBuster i Mówiąc Inaczej, którzy zajmują odpowiednio 4., 5. i 7. miejsce w rankingu. Łącznie w pierwszej dziesiątce rankingu sympatii znalazło się aż 6 youtuberów. Minimalnie przegrali z takimi gwiazdami szklanego ekranu, jak Dorota Szelągowska, Abelard Giza czy Martyna Wojciechowska.
Twórcy YouTube, którzy cechują się najwyższym wskaźnikiem bliskości, to prowadzący kanał Historia Bez Cenzury, oceniani jako profesjonalni, nowocześni i wiarygodni. Drugim twórcą, z którym odbiorcy czują się najsilniej związani, jest AdBuster, kojarzony przede wszystkim z autentycznością, szczerością i profesjonalizmem. Trzeci najbardziej lubiany kanał to Mówiąc Inaczej, którego autorka wyróżnia się ze względu na bycie autorytetem, a także wiarygodność i szczerość.
W badaniu zostały też zmierzone intuicyjne skojarzenia respondentów z każdym z 20 celebrytów. Z twórcami znanymi z YouTube znacznie silniej niż z celebrytami telewizyjnymi kojarzone są takie wymiary jak: zabawa, inspiracja, szczerość, autentyczność i profesjonalizm.
Rozpoznawalność twórców znanych z YouTube nie jest jeszcze tak wysoka jak dla najpopularniejszych celebrytów telewizyjnych. Najbardziej rozpoznawalni youtuberzy to SA Wardega, Abstrachuje TV i Matura to Bzdura, którzy zajęli odpowiednio 9., 10. i 11. miejsce w rankingu rozpoznawalności.
– Siła osobistych marek youtuberów tkwi w ich autentyczności i szczerości. Dawniej to gwiazdy telewizji dzięki swojej popularności stawały się znanymi osobowościami, dziś to osobowości takie jak Ewa, Red Lipstick Monster, czy Wojtek z Historii bez cenzury są gwiazdami dla młodego pokolenia. To one inspirują i zarażają swoją energią i szczerością. To im ufamy i z nimi chętnie spotkalibyśmy się “na piwie”. Kiedyś marzyliśmy o spotkaniach z gwiazdami telewizji czy kina, dziś marzymy o spotkaniu z ulubioną youtuberką czy youtuberem – komentuje Tomasz Czudowski, szef marketingu YouTube w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.