Alibaba Group, gigant sprzedaży internetowej z Chin odpowiedzialny za AliExpress, wychodzi poza internet. W e-handlu osiągnął już wszystko – przegonił nawet na pozycji lidera Amazona – przyszła więc pora na podbicie nowego rynku.
Firma ogłosiła, że przejmuje część udziałów w Sun Art Retail Group – operator jest odpowiedzialny m.in. za francuski Auchan. Koszt takiej inwestycji okazuje się olbrzymi, bo wynosi aż 3 mld dol., informuje portal dlahandlu.pl. Sun Art Retail Group ma ok. 8,2 proc. udziału sprzedaży detalicznej na terenie Chin, gdzie posiada 450 hipermarketów RT-Mart (marka nieznana w Polsce) i Auchan.
Grupa Alibaba, Auchan Retail i Ruentex Group zawierają tym samym strategiczny sojusz. Będą wspólnie rozwijać handel detaliczny w segmencie FMCG (produkty sprzedawane często, po względnie niskich cenach) w Chinach.
Takie połączenie sił między gigantami ma na celu podbicie chińskiego rynku handlu detalicznego żywnością, który jest wyceniany na 500 mld dol. rocznie. W tym wypadku 85 proc. handlu odbywa się stacjonarnie, a nie za pomocą internetu.
Wygląda jednak na to, że za sprawą Alibaba Group czeka nas mała ewolucja w tradycyjnych zakupach. – Jesteśmy bardzo zadowoleni z zawarcia sojuszu, który ponownie zdefiniuje tradycyjny handel detaliczny, poprzez cyfrową transformację. Sklepy fizyczne pełnią nieodzowną rolę dla doświadczeń zakupowych konsumenta i powinny być udoskonalane za pomocą technologii opartej na danych oraz za pomocą spersonalizowanych usług – mówi Daniel Zhang, dyrektor generalny Alibaba Group.
Sun Art Retail Group to wiodąca sieć stacjonarnych sklepów spożywczych w Chinach. Przedsiębiorstwo prowadzi sklepy w 29 prowincjach, autonomicznych regionach i gminach w Chinach pod banerami RT-Mart i Auchan. Dochodzą do tego jeszcze supermarkety i innowacyjne placówki Auchan Minute.