Dwa polskie miasta poradziły sobie z wszechobecną szyldozą. Różnica jest kolosalna

Wrocław, ul. K. Wielkiego sprzed i po ustanowieniu parku kulturowego
Wrocław, ul. K. Wielkiego sprzed i po ustanowieniu parku kulturowego NIK/Urząd Miasta Wrocławia
Dwóm polskim miastom udało się w sporej mierze poradzić sobie z wszechobecną szyldozą. Samorządy dostały w 2003 roku potężne narzędzie do walki z nielegalnymi reklamami na terenach, które wyróżniają się krajobrazowo. Okazało się, że skorzystał na tym tylko Wrocław i Kraków.


Dzięki ustawie o ochronie zabytków z 2003 roku, miasta dostały możliwość tworzenia tzw. parków kulturowych, dzięki któremu mogą chronić krajobraz na jego terenie. W Polsce do końca 2016 roku wytyczono ich 36, ale nie wszystkie spełniają swoją rolę.

– Najlepsze efekty osiągnięto w Krakowie i we Wrocławiu. Tam na Rynku Głównym i w obrębie Starego Miasta zniknęło wiele nielegalnych reklam – ocenili inspektorzy NIK-u.
Izba podkreśliła, że w Krakowie na ulicy Floriańskiej, Grodzkiej, Sławkowskiej i Szewskiej liczba nielegalnych reklam spadła o 37 proc., z 1413 (w 2011 roku) do 887 w 2013 roku. Jednocześnie odsetek legalnych nośników wzrósł w tym czasie z 20 do 61 proc.

NIK pochwalił również Wrocław. – Działania urzędu miasta poprawiły jakość przestrzeni publicznej, przede wszystkim na obszarze historycznego centrum miasta, w którym utworzono park kulturowy Stare Miasto. W efekcie przestrzeń w centrum oczyszczono z części reklam, ujednolicono słupy reklamowe i pokrycia ogródków gastronomicznych – czytamy w raporcie.
Bardziej krytycznie zostały ocenione inne badane miasta. Izba napisała wprawdzie o „zauważalnych efektach” utworzenia parku kulturowego na Krupówkach, ale uznała, że już w Kotlinie Zakopiańskiej zmieniło się niewiele.


– Najmniej, po wprowadzeniu parków kulturowych zmieniło się w Radomiu i Warszawie – uznali inspektorzy NIK-u.

Izba wróciła jednocześnie uwagę, że od 2015 roku miasta mogą korzystać z ustawy krajobrazowej, ale do momentu zakończeniu kontroli nie przegłosował jej ani jeden samorząd. Tymczasem umożliwia ona uchwalanie przepisów dotyczących reklamy zewnętrznej, nakładanie opłat reklamowych i usprawnia egzekucję tych przepisów.

źródło: NIK
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Marek PorzeżyńskiMarek Porzeżyński

Unia Europejska zgodnie ustanowiła ramy umożliwiające karanie za dokonanie cyberataków zagrażających poszczególnym państwom.

Anna SzubertAnna Szubert

1 czerwca w Hali Expo w Łodzi odbędzie się siódma edycja pokazu polskich projektantów Marka Wspiera Markę. To wydarzenie wyjatkowe na skalę Polski.

Igor IluninIgor Ilunin

Nasze samochody jeszcze nie jeżdżą samodzielnie. Na pewno też nie latają. Ale postęp technologiczny ostatnich kilku lat jest zadziwiający.