Na te autobusy wydali majątek. Nie powinny znaleźć się na ulicy, bo zagrażają życiu pasażerów

Jeden z autobusów marki Solbus w Częstochowie. Nie wiadomo jak dostały homologację, bo nie spełniają norm hałasu i psują się na potęgę. Jeden spłonął
Jeden z autobusów marki Solbus w Częstochowie. Nie wiadomo jak dostały homologację, bo nie spełniają norm hałasu i psują się na potęgę. Jeden spłonął Foto: Grzegorz Skowronek / Agencja Gazeta
Coraz czarniejsze chmury gromadzą się nad Częstochową. Miasto dwa lata temu kupiło potężną flotę 40 nowoczesnych autobusów gazowo-elektrycznych. Dziś wszystkie (oprócz jednego, który spłonął) stoją w bazie, bo jazda nimi grozi życiu pasażerów.

W 2016 roku władze Częstochowy nie posiadały się z dumy. Miasto kupiło 40 autobusów Solbus o hybrydowym napędzie gazowo-elektrycznym. Na ten zakup otrzymały 66 mln złotych od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Szybko okazało się, że autobusy nowoczesne są tylko z nazwy. Pojazdy co chwila się psuły – bywały dni, kiedy tylko kilkanaście z nich było w stanie wyruszyć z bazy, reszta była niezdolna do jazdy.

Niedługo po zakupie całą flotę czasowo uziemiono, bo w jednym z autobusów rozszczelnił się przewód z gazem, awaria zagroziła zdrowiu i życiu pasażerów. Na porządku dziennym były usterki kondensatorów i wycieki płynów.

W 2017 jeden z felernych busów stanął w płomieniach na środku ulicy. Na szczęście obyło się bez ofiar. Producent autobusów, firma Lider Tading, w tzw. międzyczasie zdążyła upaść. Nie realizowała także napraw gwarancyjnych, bo miejscy mechanicy usiłowali na własną rękę radzić sobie z problemami. Musieli, ponieważ producent upadł. Sami kupowali więc części i montowali je w pojazdach.

Ostatecznie sprawa felernych autobusów trafiła do prokuratury, gdzie okazało się, iż w ogóle nie powinny były one dostać homologacji, bo przekraczają normy hałasu.

Częstochowa musi sobie radzić, sukcesywnie dokupując używane autobusy na wolnym rynku. Na razie nie jest w stanie wyegzekwować żadnych pieniędzy od firmy Lider Trading.

źródło: Leftlane.pl
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Na jednym ze szkoleń uczestnicy robią ćwiczenie. Mają przygotować prostą anegdotę. Na dowolny temat. Może to być własna historia. Może być zasłyszana. Jedna z uczestniczek bardzo precyzyjnie i dobrze opowiada historię „o bezstresowym wychowaniu”. Być może ją znasz.

Igor IluninIgor Ilunin

Komunikacja machine-to-machine jest jednym z kluczowych składników przyszłości transportu globalnego.

Łukasz MurawskiŁukasz Murawski

Jeśli piszesz (lub zamierzasz pisać) książki, to raport z badań stanu czytelnictwa w Polsce za rok 2017 powinien Cię dodatkowo motywować.