Na polskie drogi może wrócić legenda szos – ciężarówka marki Star. Walczy o to spółka z Grupy Zasada. Na razie w halach należących niegdyś do Fabryki Samochodów Ciężarowych powstają autobusy niemieckiego koncernu MAN.
Niemcy kupili aktywa Fabryki w 1999 roku. Tymczasem – jak śpiewał kiedyś Janusz Rewiński – „mój stary "Star" w pogodę gna i w deszcz, na pewno wart, by o nim śpiewać też”. Podobnie uważają władze Grupy Zasada i chcą wskrzesić legendarną markę ciężarówek. Firmę założył i przez lata prowadził Sobiesław Zasada, świetny rajdowiec i znany biznesmen. Dziś ma 88 lat.
Należąca do jego Grupy spółka Inweststar chce zainwestować część pieniędzy ze sprzedaży udziałów w Specjalnej Strefie Ekonomicznej Starachowice (SSE Starachowice), których zakupem zainteresowana jest Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP).
– Autobox, spółka z Grupy Zasada, modernizuje należące do wojska stary 266. Na bazie stara rozważa uruchomienie produkcji ciężarówek legendarnej marki. Chcielibyśmy zainwestować w rozwój tych działań. Półtora roku temu zwróciliśmy się do MAN-a o zwrot dokumentacji technicznej samochodów Star, do czego upoważniały nas zapisy umowy. Dokumentacja do nas wróciła i przekazaliśmy ją Autoboksowi. Natomiast znak firmowy wciąż ma MAN – mówi „Pulsowi Biznesu” Andrzej Arkuszyński, prezes Inweststara.
Jak twierdzi, zwrócił się do MAN-a również o zwrot owego znaku firmowego, ale na razie nie otrzymał odpowiedzi. Inweststar pracuje obecnie zarówno nad odzyskaniem marki Star, jak i wznowieniem produkcji.