Przeczytaj przed pójściem na zakupy. Uważaj – w większości sklepów mogą cię oszukać

UOKiK i Inspekcja Handlowa wykryły nieprawidłowości w prawie 80 proc. tradycyjnych sklepów. W marketach jest niewiele lepiej.
UOKiK i Inspekcja Handlowa wykryły nieprawidłowości w prawie 80 proc. tradycyjnych sklepów. W marketach jest niewiele lepiej. Foto: Mateusz Skwarczek / Agencja Gazeta
Błędne ceny, oszukujące wagi i doliczanie towarów do rachunku – dzieje się tak w prawie 80 proc. sklepów z tradycyjną obsługą. Myślisz, że w marketach jest lepiej? Owszem, ale niewiele – nieprawidłowości są w 63 proc. z nich. Sytuację badała Inspekcja Handlowa i UOKiK.

Takie dane podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dotyczą one kontroli IH w 165 sklepach. Zostały one przeprowadzone w ostatnim kwartale 2017 roku. Wnioski są niepokojące – nieprawidłowości zostały wykryte w 78 proc. sklepów.

Okazuje się, że mimo obowiązujących od wielu lat przepisów, sprzedawcy mają brzydki zwyczaj nieumieszczania cen na produktach. Bardzo często zapominają dodać za co jest ta cena – za kilogram, litr, 100 gramów czy może sztukę. Ten błąd popełniło aż 90 proc. sprzedawców, których praktyki zostały zakwestionowane. Jedna piąta z nich w ogóle nie wywieszała cen.

Okazuje się, że w sklepach samoobsługowych jest niewiele lepiej. Inspekcja odnotowała brak cen prawie 70 proc. zakwestionowanych produktów, a jakiejkolwiek wywieszki z ceną – ponad 1/4 przypadków.

Mimo wszystko tradycyjne sklepy wypadły lepiej od samoobsługowych pod względem rzetelności.

– Było w nich o połowę mniej takich nieprawidłowości, jak inna cena na półce, a inna przy kasie, oszustwa na wadze, doliczanie na paragonie rzeczy, których klient nie kupił. Takie przypadki kontrolerzy stwierdzili w 8,5 proc. sklepów z obsługą i w 17 proc. samoobsługowych – podkreśla UOKiK.

Inspektorzy radzą też, by zawsze sprawdzać ceny. Muszą być prezentowane w sposób jasny i klarowny, na wywieszce bądź etykiecie. Jeśli sprzedawca podaje je tylko ustnie, to łamie prawo. Cennik musi być też w punktach usługowych, na przykład u fryzjera czy u dentysty.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Na jednym ze szkoleń uczestnicy robią ćwiczenie. Mają przygotować prostą anegdotę. Na dowolny temat. Może to być własna historia. Może być zasłyszana. Jedna z uczestniczek bardzo precyzyjnie i dobrze opowiada historię „o bezstresowym wychowaniu”. Być może ją znasz.

Igor IluninIgor Ilunin

Komunikacja machine-to-machine jest jednym z kluczowych składników przyszłości transportu globalnego.

Łukasz MurawskiŁukasz Murawski

Jeśli piszesz (lub zamierzasz pisać) książki, to raport z badań stanu czytelnictwa w Polsce za rok 2017 powinien Cię dodatkowo motywować.