Polacy pokochali tę rozrywkę dla dorosłych. To ewenement na skalę światową

Polska jest światowym ewenementem jeśli chodzi o rozwój escape roomów. Działa ich u nas już ok. tysiąca
Polska jest światowym ewenementem jeśli chodzi o rozwój escape roomów. Działa ich u nas już ok. tysiąca Fot. Marta Dudzińska / Agencja Gazeta
W Polsce musiało strasznie brakować inteligentnych zabaw dla dorosłych, skoro tak szybko rozwinęła się u nas branża escape roomów. Jej tempo jest najwyższe w Europie i prawdopodobnie na świecie. Działa u nas już ok. tysiąca pokoi.

Pierwsze escape roomy pojawiły się w Polsce w 2014 roku i od samego początku zaczęły szybko zyskiwać na popularności.

– W 2017 roku mamy kolejny etap boomu escape roomów. Ich liczba względem roku 2016 wzrosła dwukrotnie. Co daje nam blisko 1 tys pokoi w całej Polsce. Pomimo tego, że branża w kwietniu będzie miała dopiero 4 lata, to mamy do czynienia z 3 generacjami pokoi – tłumaczy w rozmowie z AIP Bartosz Idzikowski, Lockme.pl

Pierwsza generacja escape roomów to proste pokoje z kłódkami i zagadkami. W drugiej do użytku zaprzęgnięto elektronikę, pozwalającą rozwiązywać zadania i je zadawać. Obecnie twórcy escape roomów postawili na rozbudowaną fabułę i scenografie a nawet współuczestnictwo aktorów w grze.

– To co w tej chwili możemy przeżyć w pokoju, to coś na zasadzie filmu, na który do tej pory chodziliśmy do kina. Dzięki rozwojowi branży możemy stać się aktorami w takim filmie – mówi Idzikowski.

Escape roomy to też świetny pomysł na biznes. Jak wynika z opracowania Lockme.pl, w Polsce dominują trzy sposoby prowadzenia działalności escape roomów: prowadzenie pojedynczego punktu, sieć franczyzowa oraz sieci pokoi. Najpopularniejszym jest cały czas prowadzenie przez właściciela pojedynczego punktu z jednym bądź kilkoma pokojami.


Aktualnie działa kilka dużych sieci franczyzowych, a wiele mniejszych punktów szuka możliwości rozwinięcia się właśnie poprzez nawiązanie współpracy franczyzowej.

Ich potencjał dostrzeżony został przez duże korporacje i marki, jak Sony Pictures Entertainment, które stworzyło escape room na potrzeby promocji nowego Jumanji, czy ING Bank Śląski, który wykorzystuje „pokoje ucieczki” do rekrutacji.
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Podczas ostatniej konferencji Kurs na HR w Gdańsku, Marcin Grzegory z Invest in Pomerania, zadał widowni pytanie, „Kto z Państwa wie coś na temat projektu Invest in Pomerania”. Potem dodał, „Pytam, bo wiem, że nie ma nic gorszego niż opowiadania o rzeczach, które ludzie znają i kojarzą”. Miał rację.

Łukasz DudkoŁukasz Dudko

Odpowiedzi na to pytanie jest tyle, że wystarczyłoby pewnie na grubą książkę, ale skupmy się na dwóch kluczowych błędach: słabej analizie konkurencji oraz nieprzygotowaniu produktu i zespołu. Bez tego ekspansja na rynki zagraniczne nie ma szans.

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Walter Isaacson, w podsumowaniu biografii Leonardo da Vinci, podsuwa nam sporą listę wniosków wynikających z działalności artysty, które można wykorzystać do rozwijania swojej kreatywności.