Opłaty za foliówki to niewypał. Prawo nie działa, pieniędzy tyle, co kot napłakał

Sklepy miały płacić opłatę recyklingową za foliówki o grubości do 50 mikrometrów. Wycofały je więc z oferty i sprzedają nam minimalnie grubsze - bez żadnych opłat do budżetu
Sklepy miały płacić opłatę recyklingową za foliówki o grubości do 50 mikrometrów. Wycofały je więc z oferty i sprzedają nam minimalnie grubsze - bez żadnych opłat do budżetu Foto: Mateusz Skwarczek / Agencja Gazeta
Wiele hałasu o nic – tak można podsumować pierwszy kwartał działania nowych przepisów o opłatach recyklingowych za torby foliowe w sklepach. Większość sklepów sprytnie ominęła te przepisy i zarabia na reklamówkach. Czyli klient płaci za torbę, ale żadna opłata nie wpada do państwowej kasy.


Ustawa obowiązuje od 1 stycznia 2018. Zgodnie z jej zapisami torby foliowe o grubości od 15 do 50 mikrometrów są obłożone opłatą recyklingową w wysokości 20 groszy za sztukę.

Czyli w sklepie cena takiej torebki musiałaby wynieść (z VAT-em) min. 25 groszy, jeśli sklep chciałby de facto dać nam ją w prezencie i nie dokładać do interesu więcej, niż zapłacił za foliówkę.

I faktycznie w sklepach próżno już szukać darmowych reklamówek, trzeba za nie zapłacić przynajmniej 25 groszy. Ale, jak się okazuje, nie ma to wiele wspólnego z opłatą recyklingową.

Portal WiadomościHandlowe.pl zestawił ceny i rodzaje reklamówek w popularnych sieciach sklepów.

W Biedronce, Auchan czy Lidlu nie ma toreb o grubości od 15 do 49 mikrometrów. Są mocniejsze i grubsze – w zależności od wielkości i sklepu kosztują od 25 do 44 groszy za sztukę. Pieniądze z ich sprzedaży trafiają na konto sklepu, nie do budżetu. Skarb Państwa wspiera chyba tylko Kaufland, który akurat ma w ofercie torby foliowe o grubości od 15 do 50 mikronów. Nie ujawnia on wysokości opłat.

Trudno przypuszczać, by torebki, których prawie nikt nie sprzedaje, przyniosły zakładane wpływy do budżetu. Przypomnijmy, że według planów rocznie z tytułu opłaty recyklingowej do państwowej kasy miało wpływać 1,1 mld złotych.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Igor IluninIgor Ilunin

Większość ludzi już jest przyzwyczajona do przyswajania danych i multimediów na wielu ekranach. Stąd oczekiwana, że samochody zapewnią podobne możliwości, są naturalne.

Piotr BuckiPiotr Bucki

Czasem na szkoleniach przeprowadzam pewien eksperyment. Proszę uczestników, żeby wskazali lewą i prawą stronę. Nic trudnego. Dla przeważającej większości. To jednak nie koniec eksperymentu.

Tomasz SwiebodaTomasz Swieboda

Polski rynek venture capital z roku na rok staje się coraz dojrzalszy i powoli zaczyna przypominać zachodnie ekosystemy. Tak w ostatnich dwóch latach wyglądała lokalna scena startupowa.