W latach 2007 – 2008 odbyła się jedna z większych akcji wymiany dowodów osobistych w Polsce. Zielone książeczki zastąpiono plastikowymi kartami. W tym roku, po 10 latach od wydania, ważność straci aż 1,2 miliona plastikowych dowodów. Warto sprawdzić termin ważności swojego – za brak aktualnego grozi kara do 5 tysięcy złotych. A wymiana jest prosta i szybka.
Brak aktualnego dowodu może oznaczać sporo problemów – szczególnie podczas podróży czy załatwiania spraw w urzędach. Dowód pełni rolę paszportu w krajach UE, warto zadbać o to, by był aktualny.
Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że dowód osobisty najłatwiej wyrobić przez internet. Musimy mieć jednak profil na platformie ePUAP albo podpis elektroniczny. Najprościej jest z profilem – można go założyć przez Internet na stronie Obywatel.gov.pl, ale wymaga to potwierdzenia swojej tożsamości w urzędzie (gminy lub skarbowym – ich lista jest na stronie).
Jak wyrobić dowód z pomocą banku?
W najlepszej sytuacji są jednak osoby, które mają założone konta w jednym z sześciu banków: PKO BP, inteligo, BZ WBK, Pekao, mBank, ING, envelo, Millenium. Te instytucje umożliwiają założenie profilu i logowanie się swoimi danymi bez konieczności potwierdzania danych w urzędzie. Do listy mają dołączyć kolejne banki.
Na razie w tych sześciu można założyć sobie profil zaufany – odpowiednie opcje znajdziemy w bankowości elektronicznej. Cała procedura trwa dosłownie chwilę. Od tej pory wchodząc na portal Obywatel.gov.pl możemy potwierdzać swoją tożsamość klikając na logo banku, w którym mamy konto i który założył nam profil zaufany. To najprostsza metoda, nie wymaga nawet ruszenia się z kanapy.
Dowód osobisty na Obywatel.gov.pl
W ten sposób możemy też zamówić nowy dowód osobisty. Jest to usługa bezpłatna. Dowód powinniśmy wymienić na nowy w kilku sytuacjach. Potrzebują go osoby, które ukończyły 18 lat, zmieniły dane osobowe (np. imię, czy nazwisko) lub wygląd (np. w wyniku operacji plastycznej) oraz te, które dokument zgubiły, zniszczyły lub straciły. Nie trzeba wymieniać dowodu, gdy zmieni się nasz adres zameldowania.
Odpowiedni wniosek należy złożyć co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dokumentu.
W serwisie Obywatel.gov.pl wystarczy wybrać odpowiednią zakładkę: „Uzyskaj dowód osobisty”, a następnie „Przez internet”. Potem logujemy się, dodajemy zdjęcie, uzupełniamy dane i potwierdzamy. Na maila dostajemy potwierdzenie złożenia wniosku oraz informację o tym, że możemy już odebrać gotowy dokument w wybranym urzędzie. Zajmie to maksymalnie 30 dni.
Przy okazji warto skorzystać z innych usług w serwisie Obywatel.gov.pl. Można np. zamówić paszport, sprawdzić punkty karne, historię swojego samochodu, złożyć rozliczenie PIT czy uzyskać zaświadczenie o niekaralności.