Będą opóźnienia i bankructwa. NIK bezlitosny dla programu budowy dróg

Będzie poważny problem z budową dróg. NIK alarmuje, że przed branżą fala bankructw
Będzie poważny problem z budową dróg. NIK alarmuje, że przed branżą fala bankructw Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Gazeta
Wszystko wskazuje na to, że będziemy mieli powtórkę z kryzysu w budowie dróg. Najwyższa Izba Kontroli alarmuje, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zmierza wprost ku przepaści. Jeśli szybko czegoś nie poprawimy, to grozi nam załamanie inwestycji drogowych i bankructwa podwykonawców.

Jak to możliwe? W Polsce powtarza się sytuacja sprzed kilku lat. Autorzy raportu NIK wskazują już pierwsze symptomy nadchodzącego krachu: kumulację inwestycji budowlanych, wywołaną m.in. koniecznością wykorzystania środków z UE, wzrost cen na materiały budowlane i usług oraz brak ludzi do pracy. Do raportu dotarli dziennikarze portalu Wyborcza.pl.

Ale to już było
NIK alarmuje, że obecnie idziemy tą samą drogą, która doprowadziła do kryzysu w budowie dróg po 2011 roku. Wtedy – tak samo, jak dziś – GDDKiA podpisywała umowy jedynie generalnymi wykonawcami inwestycji. Ci zaś na własną rękę szukali sobie podwykonawców i kontrahentów do zapewnienia dostaw.

Kilka lat temu skończyło się to problemem, bo generalni często nie przekazywali pieniędzy swoim podwykonawcom. Pierwsze informacje o zatorach płatniczych zbagatelizowano i dopiero po spektakularnych bankructwach GDDKiA zaczęła monitorować stan rozliczeń generalnych z wykonawcami.


Ale było już za późno, bo fala bankructw zmiotła z rynku wiele firm. Kosztowało to budżet 1,3 mld złotych, bo tyle państwo musiało zapłacić oszukanym podwykonawcom i kontrahentom. Niestety obecnie znowu podążamy tą samą drogą.

Rządowy program przewiduje obecnie budowę ponad 250 km autostrad i 2 641 km dróg ekspresowych oraz 35 obwodnic miast. Wszystko ma kosztować 135 mld złotych i być gotowe do końca 2025 roku.

Niestety, wiele trwających już budów ma spore opóźnienia. W 2017 r. wiele dróg otwierano dosłownie na dni lub godziny przed końcem roku. Inaczej groziłoby brakiem rozliczenia w terminie i utratą dotacji z UE. I wiele z tych dróg wymaga jeszcze wielu prac, np. malowania pasów czy budowy miejsc dla podróżnych.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Na jednym ze szkoleń uczestnicy robią ćwiczenie. Mają przygotować prostą anegdotę. Na dowolny temat. Może to być własna historia. Może być zasłyszana. Jedna z uczestniczek bardzo precyzyjnie i dobrze opowiada historię „o bezstresowym wychowaniu”. Być może ją znasz.

Igor IluninIgor Ilunin

Komunikacja machine-to-machine jest jednym z kluczowych składników przyszłości transportu globalnego.

Łukasz MurawskiŁukasz Murawski

Jeśli piszesz (lub zamierzasz pisać) książki, to raport z badań stanu czytelnictwa w Polsce za rok 2017 powinien Cię dodatkowo motywować.