Preludium do katastrofy. Najgorsze zarzuty w sieci, jakie mogą uderzyć w twoją firmę
Artykuł PR-owy firmy Warsaw Media House.
15 maja 2018, 11:26·4 minuty czytania
Publikacja artykułu: 15 maja 2018, 11:26
Obecnie wizerunek firmy w Internecie ma bardzo duże znaczenie dla biznesu. Na tej podstawie wiele podmiotów buduje sobie wyobrażenie o niej. Wielu Kontrahentów, Partnerów Biznesowych, Klientów, czy potencjalnych Pracowników swoje zainteresowanie współpracą z danym podmiotem ocenia właśnie na podstawie takich opinii. Innymi słowy - firma, która jest negatywnie oceniana w sieci, ma zdecydowanie trudniej w codziennej działalności.
Reklama.
Obecnie wizerunek firmy w Internecie ma bardzo duże znaczenie dla biznesu. Na tej podstawie wiele podmiotów buduje sobie wyobrażenie o niej. Wielu Kontrahentów, Partnerów Biznesowych, Klientów, czy potencjalnych Pracowników swoje zainteresowanie współpracą z danym podmiotem ocenia właśnie na podstawie takich opinii. Innymi słowy - firma, która jest negatywnie oceniana w sieci, ma zdecydowanie trudniej w codziennej działalności.
Jakie informacje w sieci najbardziej niszczą dobre imię przedsiębiorstwa?
Zacznijmy od tego, że są trzy grupy informacji o przedsiębiorstwie, których rozpowszechnienie najbardziej wpływa na jego postrzeganie w otoczeniu. Tak, więc są to:
- Informacje o warunkach pracy w danym przedsiębiorstwie, jak traktowani są Pracownicy, kogo się zatrudnia, czy kadry są profesjonalne.
- Informacje, o jakości produktów lub świadczonych usług przez dane przedsiębiorstwo.
- Informacje o tym, jak wygląda w danej firmie proces bezpośredniej obsługi Klienta.
Jeśli na forach internetowych są publikowane negatywne opinie o danej firmie w zakresie ww. tematów, zdecydowanie zaburzy to poziom zaufania do takiego podmiotu. Taki podmiot nie jest postrzegany jako profesjonalny. Budzi podejrzenia, skrajne emocje i obawy. Przykłady bardzo szkodliwych dla wizerunku firmy komentarzy publikowanych w sieci prezentujemy poniżej:
- „Firma XYZ oferuje niskie wynagrodzenie, wykorzystuje Pracowników. Jest w niej rotacja zatrudnienia, Pracownicy odchodzą nawet po miesiącu. Brakuje fachowców, obsługą Klienta zajmują się osoby przypadkowe, pracujące krótko. Uzyskanie odpowiedzi na e-maila trwa nawet kilkanaście dni”.
- „Firma produkuje z marnej, jakości materiałów kosiarki, są wadliwie. Już po pierwszych tygodniach kosiarki się psują. Ja może użyłem dwa razy kosiarki typu XYZ do wykoszenia trawnika koło domu, a się zepsuła. Mimo naprawy serwisowej nie pracuje dobrze. Najgorszy sprzęt, jaki miałem. Na dodatek technicy firmy w ogóle nie mają pojęcia, jak naprawiać kosiarki tego typu”.
- „Nikomu nie polecam korzystania z obsługi księgowej w biurze rachunkowym XYZ. W firmie pracują młode osoby, które nie mają większego doświadczenia w obsłudze rachunkowej dużych, umiędzynarodowionych firm. Pracownicy się mylą, trudno z nimi przebiega jakakolwiek komunikacja. Są przemęczeni, nie odbierają telefonów, nie odpisują na e-maile. Przygotowali mi korektę faktury dopiero po kilku dniach, gdy zagroziłem zgłoszeniem ich do Prokuratury”.
Negatywne opinie w Internecie szkodzą firmie. Jak niwelować te szkody?
Klienci są coraz bardziej roszczeniowi, a pisanie z anonimowych kont w sieci częściowo przyczynia się do tego, że ich przekaz jest jeszcze bardziej mocny i krytyczny. Ludzie często pisząc on-line wypowiadają wiele słów, których by nie powiedzieli „twarzą w twarz”. Przedsiębiorca, któremu jednak zależy na pozytywnym wizerunku oraz pozyskiwaniu nowych Klientów powinien z takimi zjawiskami walczyć, a jest to możliwe. Zdaniem Specjalisty ds. marketingu treści z renomowanej Agencji Marketingowej Warsaw Media House sp. z o.o. Przedsiębiorca po przeczytaniu negatywnej opinii w sieci powinien podjąć następujące działania:
- Opracować spójną strategię działania w sytuacjach kryzysowych. Najlepiej zgłosić się do agencji, która pomoże w weryfikacji negatywnych treści i określi odpowiednie drogi reagowania.
- Jeśli wpisy mają charakter obraźliwy, są nie merytoryczne lub mają na celu jednie naruszenie dobrego imienia właściciela i pracowników należy jak najszybciej podjąć decyzję, która doprowadzi do usunięcia niepochlebnych opinii.
- Wybrać profesjonalną agencję marketingową, którą wyróżnia wysoki poziom skuteczności oraz doświadczenie w usuwaniu negatywnych opinii o firmach.
- Ustalić jasne zasady współpracy z wybraną agencją marketingową w zakresie kasowania negatywnych komentarzy. Mimo wszystko czasami nie warto usuwać wszystkiego o czym doskonale wiedzą doświadczeni marketerzy.
- Koordynować współpracę z wybraną agencją marketingową, prosić o raportowanie postępów w usuwaniu komentarzy, np. liczby dziennie usuwanych negatywnych komentarzy wraz z podaniem miejsca i rodzaju usuniętego komentarza.
Zaangażowanie profesjonalistów do usuwania niepochlebnych komentarzy o firmie niewątpliwie ma swoje zalety – jakie?
Zaangażowanie profesjonalistów do usuwania negatywnych opinii o danym przedsiębiorstwie z Internetu jest zasadne z wielu powodów – uważa zapytany przez nas Specjalista ds. marketingu treści z Agencji Marketingowej Warsaw Media House. Dzięki nawiązaniu współpracy z takim podmiotem firma zyskuje min:
- Gwarancję szybkiego i skutecznego wyczyszczenia Internetu z negatywnych opinii.
- Staranne i eksperckie wykonanie czyszczenia Internetu z przedmiotowych komentarzy. Firmy oferujące takie usługi zatrudniają sztaby prawników specjalizujących się w prawie internetowym, a to gwarantuje wyegzekwowanie od adminów każdego portalu usunięcia negatywnego wpisu czy komentarza.
- Przejrzyste zasady współpracy oraz z góry określone wynagrodzenie dla zleceniobiorcy.
Zleceniodawca od początku współpracy ma świadomość jaki musi ponieść koszt aby doprowadzić do oczyszczenia Internetu z negatywnych opinii o swojej firmie.
Profesjonalne firmy, które oczyszczają Internet z „negatywnych opinii” w swojej pracy stosują trzy rozwiązania:
- Zrealizowanie dla Klienta audytu czyli zebrania wszystkich występujących na temat danej firmy negatywnych opinii w Internecie.
- Przedstawienie wyniku monitoringu w analitycznej formie tak aby przedsiębiorca w prosty sposób wiedział, w jakim stopniu (na jaką skalę) jest negatywnie oceniany w sieci.
- Dobór narzędzi do oczyszczenia sieci z negatywnych komentarzy o danej firmie to np. stosowanie instrumentów prawnych celem wyegzekwowania na adminach danych stron usunięcia wskazanych komentarzy, stosowanie odpowiednich strategii pozycjonerskich (doprowadzenie do spadku wyświetleń negatywnych opinii na pierwszym miejscu w popularnych wyszukiwarkach), dodawanie treści rekomendujących pozytywnie działania danej firmy.
- Prowadzenie ciągłego monitoringu, który ma na celu wychwytywanie w czasie rzeczywistym każdej dodanej opinii na temat firmy (zarówno negatywnej jak i pozytywnej).
Podsumowując - skorzystanie z usług profesjonalnej firmy, która usuwa negatywne komentarze w sieci o wybranej firmie jest jak najbardziej zasadne. Przedsiębiorca dzięki temu w pewny, szybki i skuteczny sposób doprowadza do usunięcia negatywnej treści o jego działalności. Co więcej, takie firmy mają wypracowane już metody działania, jak i dysponują odpowiednimi narzędziami. Skorzystanie z ich usług to gwarancja sukcesu i rzeczywista forma ochrony wizerunku firmy.