![W rankingach sprzedaży bezpośredniej wcale nie wygrywają kosmetyki](https://m.innpoland.pl/7a2b57e93936bbb72a1785ab647d232c,1680,0,0,0.jpg)
Reklama.
Z raportu Europejskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej Seldia za rok 2017 wynika, że Europa odnotowała aż 3,5 procentowy wzrost w tym kanale sprzedaży. W rankingu poszczególnych krajów, Polska znalazła się na 5. miejscu. Nasz rynek sprzedaży bezpośredniej w zeszłym roku urósł o 4,6 procenta.
Z danych Seldii wynika, że łączny obrót sprzedaży detalicznej w Europie wyniósł 34 mld euro. Z tej sumy, miliard euro wypracowany został w Polsce, natomiast najsilniejszym graczem w stawce są Niemcy (14,8 mld euro), następnie Francja (4,4 mld euro), Wielka Brytania (3,2 mld euro) oraz Włochy (2,8 mld euro).
Jeśli chodzi o grupy produktów, które najchętniej kupujemy bezpośrednio od zaufanych osób, na pierwszym miejscu znajduje się kategoria “wellness”, czyli akcesoria związane z aktywnością fizyczną i zdrowiem. Sprzedaż tego typu produktów tworzy aż 33 proc. rynku. Produkty kosmetyczne oraz higieny osobistej cieszą się niewiele mniejszym powodzeniem - udział tej kategorii w łącznych obrotach plasuje się na poziomie 31 proc. Kolejne miejsca zajmują: artykuły gospodarstwa domowego (10 proc.) i chemia gospodarcza (8 proc.).
W sprzedaż bezpośrednią najchętniej angażują się kobiety. Z danych Seldii, w 2017 roku na 15 mln współpracowników firm działających w tym sektorze, stanowiły one 78 proc. W Polsce ten współczynnik jest jeszcze wyższy i wynosi aż 85 proc.
Źródło: pssb.pl