Fatalne wieści dla posiadaczy psów. Od nowego roku utrzymanie zwierzaka może być znacznie droższe

Rząd chce, by VAT na produkty weterynaryjne wzrósł z 8 do 23 proc.
Rząd chce, by VAT na produkty weterynaryjne wzrósł z 8 do 23 proc. Fot. Tomasz Kudala / Agencja Gazeta
Ta zmiana nie spodoba się właścicielom czworonogów. Ministerstwo Finansów zastanawia się właśnie nad drastycznym zwiększeniem stawki VAT na leki weterynaryjne. Na skutek zmian po kieszeni mogą dostać jednak wszyscy Polacy.

To tylko propozycja, jeszcze nad tym dyskutujemy – broni się wiceminister finansów Filip Świtała, ale branża producentów i importerów leków weterynaryjnych zawrzała. Według informacji „Pulsu Biznesu” posłowie rozpatrują nowelizację ustawy, która podniesie VAT na leki weterynaryjne z 8 do 23 proc.

Podwyżka dotknęłaby jednak nie tylko miłośników zwierząt domowych. Cytowany przez "Puls Biznesu" Artur Zalewski, dyrektor POLPROWET-u alarmuje, że zwiększenie obciążeń podatkowych koniec końców uderzy w przemysł mięsny i mleczarski. A producenci odbiją to sobie potem na konsumentach.

Przedstawiciele branży mięsnej szacują, że podniesienie VAT-u zwiększy im koszty produkcji o 0,3 do 0,4 proc. To znacznie nadszarpnie marże, która obecnie kształtuje się w granicach 3-4 proc.

Prace nad VAT-em
Podwyżka VAT-u na leki weterynaryjne to skutek uboczny prac nad upraszczaniem tego podatku. Do zmiany idą tzw. matryce VAT, uściślające co jest obłożone jakim podatkiem. W przypadku bułek czy musztardy, stawki podatkowe pójdą w dół. Zarówno keczup, musztarda, jak i inne sosy będą objęte 5-procentową stawką, podobnie pieczywo. Tańsze staną się też owoce cytrusowe, artykuły higieniczne (w tym pieluchy), orzechy i makarony.


Z drugiej strony wzrośnie stawka na wiele produktów wzrośnie, jak choćby owoce morza – z 5 do 23 proc. Stanie się tak też z niektórymi przyprawami, lodem czy sokami i napojami.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Aaron Sorkin – amerykański dramaturg, scenarzysta, reżyser i producent filmowy i telewizyjny – przekonuje, że jeśli nie masz w swojej opowieści takich słów jak „ale”, „jednak”, „z wyjątkiem”, „poza”, „tymczasem”, to nie stworzysz dobrej historii. Jeśli nie masz właśnie takich słów funkcyjnych, to nie masz też dobrej narracji do swojej prezentacji.

Jarosław TrelaJarosław Trela

Całkiem niedawno rozpoczął się nowy rok 2019. Jaki był poprzedni dla mnie i mojej firmy? Odpowiem obiektywnie i szczerze. Dobry. Z dumą mogę powiedzieć, że cały czas rośniemy, notujemy zyski, a pracy nie brakuje. Jest to zasługa kilku składowych. Po pierwsze wzrastającej świadomości co do sektora odnawialnych źródeł energii.

Krzysztof SurgutKrzysztof Surgut

Twoja Firma została zaatakowana przez hakerów? No to może warto odpowiedzieć im "Pięknym za Nadobne" i przygotować lub zlecić kontratak? To nie jest najlepszy pomysł. Dlaczego? Zapraszam do lektury.