Mobilne płatności nigdy nie były tak wygodne – sprawdź, jakie rozwiązania proponują nowoczesne aplikacje bankowe
Bank BGŻ
28 listopada 2018, 12:08·4 minuty czytania
Publikacja artykułu: 28 listopada 2018, 12:08
Dokonywanie transakcji zbliżeniowych kartą już dawno stało się standardem. Polacy szybko docenili tę formę płatności za sprawność oraz wygodę. Kilka lat temu nadeszła też era płatności mobilnych – większość banków oferuje możliwość płacenia smartfonem. Płatności mobilne nigdy nie były tak wygodne.
Reklama.
Statystyki pokazują, że ze smartfonów korzysta ok. 64% Polaków powyżej 15 roku życia. Mimo że obecnie nie obserwuje się dynamicznego wzrostu liczby telefonów, wyraźnie zwiększa się zainteresowanie kanałem „mobile”. Za pośrednictwem smartfona Polacy już nie tylko przeglądają serwisy internetowe, ale również korzystają z oferty e-sklepów oraz dokonują płatności zbliżeniowych.
Rośnie liczba Polaków bankujących mobilnie
Jak wynika z raportu „POLSKA JEST.MOBI 2018”, dynamicznie wzrasta liczba osób bankujących mobilnie – w 2017 rok było to 34% Polaków.
Mobilne płatności – na czym polegają?
Technologia płatności mobilnych przeszła prawdziwą rewolucję. Wszystko zaczęło się od SIM-centric – rozwiązania, które wymagało od użytkowników smartfona posiadania specjalnej karty SIM. Taka opcja miała jednak dużą przeszkodę – ograniczała dostępność. Przełomem okazało się wprowadzenie w 2014 roku technologii HCE. Był to krok milowy, który otworzył drogę do wdrażania kolejnych rozwiązań – jeszcze bardziej przystępnych dla użytkowników smartfonów.
Funkcjonalności nowoczesnych aplikacji bankowych
Rosnące zainteresowanie aplikacjami mobilnymi inspiruje banki do tego aby unowocześniać dedykowane rozwiązania. Polacy, poza możliwością sprawdzenia salda na koncie, historii transakcji czy dokonaniu przelewu, mają coraz większe oczekiwania. Nie chcą ograniczać się wyłącznie do podstawowych czynności – zależy im na możliwości korzystania z dodatkowych produktów bankowych, np. kredytów, kont oszczędnościowych, lokat czy nawet ubezpieczeń. Dlatego banki rozbudowują aplikacje o dodatkowe funkcjonalności. Nowoczesne rozwiązania sprawiają, że mobilne bankowanie staje się wygodniejsze i bardziej intuicyjne.
Szybkie płatności smartfonami iOS oraz Android
Google Pay to funkcjonalność, która umożliwia dokonywanie płatności za pomocą smartfona jeszcze szybciej i wygodniej niż do tej pory. Dzięki połączeniu wszystkich kart płatniczych przypisanych do konta, możliwe jest płacenie za zakup w sklepach stacjonarnych i internetowych, a także za zakup aplikacji. To wszystko bez konieczności wypełniania długich formularzy – wystarczy zaledwie kilka kliknięć.
Na podobnej zasadzie działa Apple Pay. Należy jednak podkreślić, że obsługuje ona wyłącznie najnowsze modele iPhone’ów (od iPhone 6), wybranymi iPadami oraz zegarkiem Apple Watch.
Podgląd stanu konta bez logowania
Stały dostęp do stanu konta – bez konieczności wpisywania danych do logowania znacznie usprawnia korzystanie z mobilnych płatności. Dzięki takiej funkcjonalności użytkownik wie, czy może dokonać przelewu lub zrobić zakupy itp.
Szybkie przelewy do zapisanych odbiorców
Wprowadzanie ciągu cyfr rachunku bankowego jest dość uciążliwe. Dlatego niektóre aplikacje bankowe dają możliwość wykonywania szybkich przelewów do ulubionych odbiorców. Dzięki temu cała procedura zajmuje dosłownie kilka chwil.
Możliwość skorzystania z dodatkowych produktów bankowych
Rośnie zainteresowanie produktami bankowymi bez konieczności wizyty w banku, dlatego nowoczesne aplikacje dają możliwość zaciągnięcia kredytu gotówkowego, założenie lokaty itp. Przykładowo, użytkownik może zawnioskować o kredyt z poziomu aplikacji, a pieniądze trafią na jego konto osobiste w ciągu kilku minut. Opcja jest jednak dostępna wyłącznie dla wybranych klientów.
Co jeszcze powinna oferować bankowa aplikacja mobilna?
Jak wynika z raportu „POLSKA JEST.MOBI 2018”, przyszłością kanału mobile są krótsze procesy zakupowe. Mobilna autoryzacja powoli staje się standardem – zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i jednocześnie daje sporą oszczędność czasu. Jednym kliknięciem można potwierdzić daną transakcję – bez konieczności wpisywania haseł SMS-owych. Niektóre banki idą jednak krok dalej – nowoczesne aplikacje mobilne pozwalają na logowanie oraz autoryzację za pomocą odcisku palca. BGŻ BNP Paribas, jako jeden z nielicznych banków, oferuje możliwość logowania się do aplikacji właśnie w ten sposób. GOmobile pozwala na wybór sposobu logowania, np. poprzez odcisk palca. Korzystając ze smartfona z funkcją Touch ID, autoryzacja następuje poprzez odczyt linii papilarnych. Skraca to proces płatnościowy – z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa.
Analizując zachowania użytkowników aplikacji mobilnych, coraz częściej chcą mieć oni dostęp do dodatkowych usług – niekoniecznie związanych z bankowością. Możliwość płatności np. za komunikację miejską i parkingi w wielu polskich miastach, bez konieczności instalowania dodatkowej „apki”. Dlatego banki cały czas pracują nad udoskonalaniem swoich aplikacji. Jak wyjaśnia Krzysztof Suchan – Dyrektor Biura Rozwoju Bankowości Internetowej w Banku BGŻ BNP Paribas: „Aplikacja mobilna GOmobile, to dla nas nowy, jeszcze niezagospodarowany w pełni obszar, który rozwijamy udostępniając funkcje realizujące potrzeby klientów, te zidentyfikowane – i te, które za chwilę pomożemy im odkryć.
Powszechność mobilnych płatności w Polsce staje się coraz większa. Rodacy doceniają już nie tylko możliwość szybkiego dokonywania transakcji za pomocą smartfona, ale także dodatkowe udogodnienia ułatwiające codzienne funkcjonowanie – bez konieczności posiadania portfela.