Koniec "taksówki dla turystów"? Ekspert chce skończyć z darmowymi akcjami GOPR i TOPR

Akcje GOPR i TOPR przestana być darmowe?
Akcje GOPR i TOPR przestana być darmowe? Michał Łepecki / Agencja Gazeta
Turyści, którzy traktują helikoptery GOPR lub TOPR jak taksówkę zapłacą koszty akcji ratunkowych? Zdaniem eksperta ds. ubezpieczeń Polacy już niedługo będą płacić za akcje ratunkowe w górach. Polska jak na razie jest jednym z niewielu państw w Europie, w którym tego typu akcje są darmowe.

- W większości krajów świata koszty ratownictwa w górach, ale także na jeziorach czy na morzu, pokrywane są przez ratowanego - mówi Marcin Broda z "Dziennika Ubezpieczeniowego" w rozmowie z Gazetą.pl.

A koszt akcji ratunkowej może wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych. Wystarczy, że do akcji ruszy helikopter ratunkowy. Sam jego start to koszt ok. 3 tys. euro, z kolei transport do szpitala kosztować może nawet i 10 tys.

Działalność pogotowia górskiego finansowana jest z dotacji z MSWiA, budżetów sponsorów i części wpływów z biletów do parków narodowych. Ta pierwsza oscyluje w granicach kilkunastu milionów złotych.

Polska funduje akcje ratownicze w górach
To dość niespotykana sytuacja w Europie. Poza Polską za akcję ratunkową nie zapłacimy w krajach skandynawskich. Również tam jednak za bezpodstawne wezwane ratowników trzeba zapłacić. Zdaniem eksperta, taką drogą może podążyć również Polska. Koszty akcji mają odstraszyć turystów, którzy traktują ratowników jak powietrzną taksówkę.

A nie trzeba daleko szukać, by znaleźć przykłady tego typu akcji. Pod koniec roku GOPR uratował turystów, którzy w pierwszym stopniu hipotermi znaleźli się w okolicach Małego Śnieżnika. Poszli oni w góry kompletnie nieprzygotowani zarówno pod względem stroju, jak i wyposażenia

Turyści potrafią także ignorować zalecenia ratowników, którzy ostrzegają przed kontynuowaniem trasy w górach. Gdy opuściły ich siły schowali się w górskim szałasie, gdzie czekali na pomoc.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Aaron Sorkin – amerykański dramaturg, scenarzysta, reżyser i producent filmowy i telewizyjny – przekonuje, że jeśli nie masz w swojej opowieści takich słów jak „ale”, „jednak”, „z wyjątkiem”, „poza”, „tymczasem”, to nie stworzysz dobrej historii. Jeśli nie masz właśnie takich słów funkcyjnych, to nie masz też dobrej narracji do swojej prezentacji.

Jarosław TrelaJarosław Trela

Całkiem niedawno rozpoczął się nowy rok 2019. Jaki był poprzedni dla mnie i mojej firmy? Odpowiem obiektywnie i szczerze. Dobry. Z dumą mogę powiedzieć, że cały czas rośniemy, notujemy zyski, a pracy nie brakuje. Jest to zasługa kilku składowych. Po pierwsze wzrastającej świadomości co do sektora odnawialnych źródeł energii.

Krzysztof SurgutKrzysztof Surgut

Twoja Firma została zaatakowana przez hakerów? No to może warto odpowiedzieć im "Pięknym za Nadobne" i przygotować lub zlecić kontratak? To nie jest najlepszy pomysł. Dlaczego? Zapraszam do lektury.