Bez internetu mobilnego ani rusz. Na co zwracać uwagę przy wyborze oferty, jeśli prowadzimy firmę?

Dostęp do internetu w polskich firmach to już norma. W biznesie rośnie przy tym rola internetu mobilnego. Na co zwracać uwagę przy wyborze oferty dającej do niego dostęp?
Dostęp do internetu w polskich firmach to już norma. W biznesie rośnie przy tym rola internetu mobilnego. Na co zwracać uwagę przy wyborze oferty dającej do niego dostęp? 123rf.com
Dostęp do internetu w polskich firmach to już norma. Wysyłanie e-maili, robienie przelewów, i prowadzenie księgowości – te czynności wykonuje dziś każda najmniejsza nawet firma, a nie byłyby one możliwe bez jej kontaktów z globalną wioską. Jednak wiele spraw załatwia się dzisiaj nie tylko w biurze, ale też poza firmą, stąd w biznesie rośnie rola internetu mobilnego.


Na co zwracać uwagę przy wyborze internetu mobilnego dla klienta biznesowego? Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie ''lepiej na kartę czy na abonament?''. O ile w przypadku klientów indywidualnych zdania są podzielone, o tyle w przypadku firm zdecydowanie bardziej opłacalnym i wygodniejszym rozwiązaniem jest jednak wybór abonamentu.

Dlaczego? Bo gdy ma się na stanie kilka telefonów służbowych, chyba łatwiej jest ustawić polecenie stałej zapłaty niż co miesiąc latać za kartami pre-paid do smartfonów. Co ważniejsze, w abonamencie przeznaczonym dla firm, wykupując dodatkowe karty SIM, ponosi się mniejsze koszty, niż w przypadku pojedynczych kart pre-paid czy ofert grupowych dla osób fizycznych.
Tradycyjnie abonament dla firm składa się z kilku taryf różniących się wielkością pakietu danych do wykorzystania często z podziałem na Polskę i kraje Unii Europejskiej. Im większy pakiet, tym zazwyczaj większa cena, przy czym koszty nie rosną równomiernie i nieraz opłaca się wziąć droższy abonament z kilkukrotnie wyższym pakietem danych.

Niektóre taryfy oferują rozbicie danych na tzw. strefę biurową i pozabiurową. W tej pierwszej limit internetu mobilnego jest wielokrotnie wyższy niż dla strefy poza firmą. A co się stanie, gdy przekroczymy limit w którymś z pakietów? Będziemy nadal mieli dostęp do mobilnej sieci, przy czym prędkość internetu zostanie drastycznie ograniczona.


Nierzadko rachunek za firmowy abonament na internet mobilny da się zbić, zgadzając się na wystawianie e-faktur, terminowe płatności czy zgody marketingowe. Z kolei przy przedłużaniu umowy można liczyć na dodanie do puli bonusowego pakietu danych. A chcąc ograniczyć ich zużycie, warto sprawdzić, czy i w jakich godzinach internet jest bez limitu.

Na względzie należy też mieć bezpieczeństwo internetu mobilnego. To za jego pośrednictwem cyberprzestępcy poczynają sobie coraz śmielej w okradaniu przedsiębiorstw z cennych danych i pieniędzy. Przy wyborze oferty rozsądnie będzie więc zorientować się, czy operator świadczy dodatkowo usługę mobilnej ochrony sieciowej.
Taką ochronę można porównać do tarczy, która na poziomie sieci, czyli po stronie operatora, a nie aplikacji zainstalowanej w smartfonie, wykrywa zagrożenia i blokuje dostęp do stron uznanych za niebezpieczne. Tego rodzaju zewnętrzne zabezpieczenie zmniejsza zatem ryzyko ataków phisingowych czy wymuszeniowych typu ransomware.

Mobilne systemy ochrony sieciowej mogą być też wyposażone w dodatkowe funkcje ułatwiające właścicielom firm kontrolę nad dostępem do treści potencjalnie szkodliwych. W przypadku CyberTarczy, rozwiązania Orange Polska, użytkownik jest w stanie np. zablokować na telefonach dostęp do portali społecznościowych w godzinach pracy.

Zabezpieczenie internetu mobilnego nie znajduje się jednak na liście priorytetów przedsiębiorców. Mimo że 50 proc. właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw padło ofiarą ataku przynajmniej raz, 77 proc. wciąż uważa, że nic im nie grozi. Ten trend niepokoi, zwłaszcza że internet mobilny to już standard w polskim biznesie.

Jak podaje Główny Urząd Statystyczny w raporcie "Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2017 r.", dostęp do mobilnego łącza szerokopasmowego posiadało ok. 70 proc. polskich przedsiębiorstw. Dla porównania w 2014 roku odsetek ten wynosił 60 proc. Internet mobilny powiększa więc swój zasięg, goniąc internet stacjonarny, z którego korzysta blisko 95 proc. firm.

Różnice można zauważyć, analizując rozkład tych danych w kontekście wielkości biznesu mierzonego liczbą zatrudnionych pracowników. I tak okazuje się, że z internetu mobilnego korzysta 65,8 proc. małych firm (10-49 pracowników), 84,2 proc. średnich (50-249 pracowników) i 96,9 proc. dużych (250 i więcej pracowników).
Jak widać, w każdej grupie więcej niż 60 proc. biznesów nie wyobraża sobie funkcjonowania bez mobilnego internetu w smartfonie. Tym zwyżkowym trendom sprzyja m.in. polityka prowadzona przez operatorów telekomunikacyjnych, którzy gimnastykują się, żeby wymyślać coraz atrakcyjniejsze oferty, zwłaszcza dla przedsiębiorców z sektora MŚP.

Przeglądając i porównując te skrojone dla biznesu usługi, warto jednak pamiętać, że wysokość abonamentu i wielkość pakietu danych to nie jedyne wyznaczniki jakości oferty internetu mobilnego. W końcu, skoro mamy z niego korzystać w biurze lub poza nim, to powinniśmy mieć poczucie, że sieć komórkowa nie jest bezbronna wobec cyberataków.

Artykuł powstał we współpracy Orange dla Firm. Wejdź na www.firmawsmartfonie.pl

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Polacy wymyślili świetną apkę, która ubierze cię, jak gwiazdę serialu. Atakują nowy, odległy rynek
0 0Krótka ławka trenera Morawieckiego. Nowy minister finansów debiutował jeszcze u Tuska
0 0Do kogo trafiają pieniądze z PFN? Detektyw ujawnia sztuczki na "wyprowadzanie środków"
0 0Smartfona powinniśmy używać co najmniej 25 lat. Ten raport jest zatrważający
0 0"Znaleźli lukę w systemie". Atak na rafinerie obnażył słabe punkty ich zabezpieczeń
0 0"Ktoś dobrze wybrał cel". Uderzenie w saudyjską ropę zaboli cały świat, również nas
NAUKA 0 0Polacy szykują inspirowaną glonami rewolucję w medycynie. Właśnie dostali na to 21 mln zł
0 0Rząd chce wiedzieć, gdzie jeździsz i za ile. Dane z Ubera i Bolta przejmą służby