Biedronka zwalnia tempo budowy sklepów w Polsce? W tym roku przybyły tylko dwa

Biedronka w tym roku wzrosła o dwie nowe placówki
Biedronka w tym roku wzrosła o dwie nowe placówki Andrzej Michalik / Agencja Gazeta
Jeszcze niedawno sieć sklepów Biedronka ogłaszała kolejne plany rozwoju. Mówiło się nawet o otwieraniu 150 sklepów rocznie. W pierwszym kwartale 2019 sieci przybyły jednak tylko dwa nowe sklepy.


Serwis "Wiadomości Handlowe" zauważa, że choć otwarto osiem nowych dyskontów, to jednocześnie zamknięto sześć. Łącznie daje to przyrost jedynie o dwa. Najbardziej optymistyczny scenariusz rozwoju zakładał przyrosty roczne na poziomie 100-150 dyskontów.

Gdyby udało się spełnić ten scenariusz, Biedronka przebiłaby symboliczną barierę trzech tysięcy sklepów w naszym kraju. Na koniec roku sieć chwaliła się, że posiada 2900 placówek.

Najwięcej nowych sklepów otwiera się w drugiej połowie roku. Jednak w poprzednich latach tempo rozwoju sieci również było znacznie wyższe. Chociażby w zeszłym roku, na koniec marca przyrost wyniósł 11.

Zamiast ilości - jakość
Nie porównując już obecnej sytuacji do tempa rozwoju sprzed kilku jeszcze lat. W 2013 roku otwarto ok 280 nowych lokalizacji. Analitycy szacowali wówczas, że jeśli uda się utrzymać to tempo, to w 2020 będziemy mieli średnio jedną Biedronkę na 10 tys. mieszkańców.

Wszystko wynika z faktu, że Biedronka zmieniła nieco strategię rozwoju. Zamiast na ilość sklepów postawiła na ich jakość, rozumianą jako zysk z metra kwadratowego powierzchni. To wtedy do sklepów trafiły produkty wielkich marek i skończyła walka cenowa.


Zdaniem ekspertów maksymalna liczba dyskontów w Polsce to ok. 5 tysięcy. Powyżej tej liczby, sklepy będą musiały ze sobą znacznie ostrzej konkurować. Czterej główni gracze w tym formacie sklepów (Biedronka, Lidl, Aldi i Netto) łącznie mają nieco ponad 4 tysiące placówek.

Zakaz handlu nie przeszkadza
Na koniec roku sieć ogłosiła, że jej sprzedaż wzrosła o 5.6 proc. do 11,69 mld euro. Biedronce nie bardzo przeszkadza zakaz handlu w niedzielę - koncern ogłosił, że miał on wpływ na ok. 1,3 proc. sprzedaży.

Pod koniec roku przedstawiciele Biedronki zapowiedzieli, że sieć będzie ewoluować w kierunku swego rodzaju restauracji z jedzeniem na wynos. Menedżerowie sieci są przekonani, że polski klient oczekuje od sieci przede wszystkim świeżych produktów oraz dań gotowych.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Marek PorzeżyńskiMarek Porzeżyński

Unia Europejska zgodnie ustanowiła ramy umożliwiające karanie za dokonanie cyberataków zagrażających poszczególnym państwom.

Anna SzubertAnna Szubert

1 czerwca w Hali Expo w Łodzi odbędzie się siódma edycja pokazu polskich projektantów Marka Wspiera Markę. To wydarzenie wyjatkowe na skalę Polski.

Igor IluninIgor Ilunin

Nasze samochody jeszcze nie jeżdżą samodzielnie. Na pewno też nie latają. Ale postęp technologiczny ostatnich kilku lat jest zadziwiający.