Inne spojrzenie na faktoring. Coraz więcej firm dostrzega mniej oczywiste zalety tego narzędzia
Materiał promocyjny firmy Idea Money
29 maja 2019, 14:53·4 minuty czytania
Publikacja artykułu: 29 maja 2019, 14:53
Wydaje Ci się, że nie potrzebujesz faktoringu bo to nie jest usługa dla takich firm jak Twoja? Kojarzysz go głównie z windykacją i problemami z płatnościami? A może wydaje Ci się, że korzystają z niego jedynie przedsiębiorcy, którzy nie radzą sobie z zarządzaniem wierzytelnościami i utrzymaniem płynności finansowej? Nic bardziej mylnego! Daj się zaskoczyć i poznaj sytuacje, w których faktoring może stać się siłą napędową Twojego biznesu.
Reklama.
Duży kontra mały Faktoring to usługa polegająca na cesji wierzytelności i natychmiastowym wypłaceniu pieniędzy z nieprzeterminowanych, wystawionych Klientom faktur sprzedażowych. Dzięki temu rozwiązaniu przedsiębiorca, który udziela swoim Klientom kredytu kupieckiego w postaci odroczonych terminów płatności (30, 60, 90 czy nawet 120 dni), nie zamraża pieniędzy w fakturach i nie czeka miesiącami, aż zapłacą mu oni za dostarczone towary czy usługi. Faktor wypłaca mu te pieniądze w ciągu kilku godzin.
Możliwość wcześniejszego uzyskania pieniędzy z faktur ma szczególnie duże znaczenie w przypadku małych firm współpracujących na przykład z dużymi sieciami handlowymi, dla których długie terminy płatności to standard i warunek podjęcia współpracy. Małe przedsiębiorstwa produkcyjne, którym zależy na wejściu ze swoimi produktami „na półki” dużych sieci handlowych, nie mają w takiej sytuacji żadnego pola do negocjacji i jeśli chcą podjąć wyzwanie, muszą akceptować określony przez kontrahenta szablon umowy handlowej.
Dla małego przedsiębiorstwa, które musi zainwestować własne zasoby, aby dostarczyć zakontraktowany towar, 60 czy 90 dni oczekiwania na zapłatę, może oznaczać całkowity paraliż, a nawet bankructwo. W tej sytuacji to właśnie faktoring okazuje się doskonałym rozwiązaniem.
Duże sieci handlowe to w znakomitej większości pewni partnerzy biznesowi. Dzięki temu faktor bez problemu i to już w kilka godzin, wypłaci klientowi pieniądze należne na podstawie wystawionych im faktur. Przedsiębiorca może uwzględnić koszty usługi faktoringu (które wpuszcza w koszty prowadzenia działalności), w cenie oferowanego produktu, dzięki czemu należna faktorowi prowizja przestaje być dla niego jakimkolwiek obciążeniem. Co więcej, korzyści wynikające z długotrwałej współpracy z dużym partnerem znacznie przewyższają koszt samej usługi. A koniec końców to właśnie faktoring pozwala takiemu zleceniobiorcy zachować płynność finansową oraz produkować i dostarczać zamówione towary.
Freelancer w starciu z korporacją
Podobnie sytuacja ma się w przypadku freelancerów (szczególnie z branży IT, grafików, UX designerów, etc.), którzy bardzo często współpracują na zasadach B2B z dużymi korporacjami. Skomplikowane procedury i twarde warunki w zakresie płatności, mogą sprawić, że taki freelancer, pomimo dużej ilości pracy, nie ma środków na VAT czy inne stałe opłaty, bo nadal czeka na przelew od zleceniodawcy. W tej sytuacji faktoring ze swoim szybkim procesowaniem i łatwą dostępnością (także online) może okazać się najlepszym rozwiązaniem problemu chwilowego braku pieniędzy.
Wizerunek marki i wzorowe relacje z dostawcami
Faktoring to nie tylko gwarancja płynności finansowej, pieniądze na wypłaty dla pracowników, podatki, nowe inwestycje czy ratę leasingu, ale także poduszka finansowa pozwalająca na wypracowanie wizerunku rzetelnego partnera w biznesie. Jak to działa? W momencie, w którym firmowe pieniądze zamrażasz w fakturach, może zdarzyć się sytuacja, że nie będziesz miał wystarczających środków na uregulowanie swoich zobowiązań wobec dostawców lub terminową realizację kolejnych zleceń.
Nieterminowe regulowanie zobowiązań może z kolei pozbawić Cię cennych rabatów, wypracowanych w ramach długotrwałej współpracy i negatywnie wpłynąć na Twój wizerunek, a nawet popsuć relacje z partnerami handlowymi.
Niedotrzymanie terminu realizacji zlecenia lub - w skrajnych przypadkach - odrzucenie przyjęcia zlecenia, to natomiast prosta droga do utraty Klienta, potencjalnych zysków i oczywiście plama na wizerunku Twojej marki, która może kosztować Cię o wiele więcej niż faktoring, który w tym wypadku mógłby stać się doskonałym źródłem finansowania i gwarancją realizacji podpisanego kontraktu.
Faktoring pod kontrakt w branży budowlanej
Właśnie w tym celu – by sfinansować realizację nowego kontraktu - z faktoringu korzystają bardzo często przedsiębiorcy z branży budowlanej - sektora, w którym okres oczekiwania na płatności jest szczególnie długi. W tej branży właściciele firm nie mogą czekać z realizacją kontraktów do momentu aż otrzymają pieniądze z wykonanych już zleceń. Kiedy trzeba działać szybko, zatrudnić dodatkową ekipę czy zainwestować w zakup materiałów, to właśnie faktoring – w tym z cesją cichą (co może być szczególnie ważne dla firm, które biorą udział w przetargach organizowanych na przykład przez gminę), okazuje się być najszybszym i najłatwiej dostępnym źródłem finansowania.
Kiedy bank mówi „nie” – alternatywne źródło finansowania
Dla wielu przedsiębiorców faktoring jest nie tylko opcjonalnym, ale także jedynym dostępnym, zewnętrznym źródłem finansowania ich bieżącej działalności. Kredyt obrotowy to bowiem rozwiązanie dla firm z długoletnim stażem (zazwyczaj dostępny dopiero od 2-3 lat działalności), przedsiębiorstw z zapleczem finansowym w postaci twardych zabezpieczeń, udokumentowanymi obrotami, a przede wszystkim zdolnością kredytową. W przypadku faktoringu, takie ograniczenia praktycznie nie istnieją, gdyż ten rodzaj finansowanie opiera się na rzetelności marki i jej kontrahentów i na pieniądzach, które dana firma już praktycznie zarobiła.
Faktoring – dostępny dla każdego, bezpieczny dla Twojej firmy
Stąd wszystkie firmy – małe i duże, właściciele JDG, freelancerzy pracujący na zasadach B2B i inni przedsiębiorcy, którzy z różnych powodów – na przykład zbyt krótkiego stażu lub braku twardych zabezpieczeń, nie mogą liczyć na kredyt obrotowy, nadal mogą sięgnąć po faktoring. W momencie podpisywania umowy faktoringowej, faktor sprawdza swojego Klienta (głównie to, czy nie zalega on w urzędach, ZUSie, etc.), a następnie w ten sam sposób przygląda się jego kontrahentom i na tej podstawie dokonuje wypłaty zaliczki.
Dzięki takiej procedurze przyznawania faktoringu i akceptowania kontrahentów, zarówno Klient firmy faktoringowej, jak i faktor, mają pewność, że współpracują z rzetelnymi partnerami, co z kolei stanowi swoiste zabezpieczenie transakcji i biznesu.
Idealne dopasowanie
Jak widać faktoring może okazać się pomocny w wielu sytuacjach biznesowych. Dostępny w wersji abonamentowej, pojedynczej lub online, odpowiada na specyficzne potrzeby różnych branży i firm, które szukają alternatywnych źródeł finansowania swojej działalności. Jak się okazuje, obecnie także Ci najmniejsi przedsiębiorcy i freelancerzy mogą skorzystać z możliwości szybkiego dostępu do gotówki, bez doświadczania niepotrzebnych stresów związanych z zatorami płatniczymi. Najważniejsze to poradzić się eksperta ds. faktoringu i wybrać produkt najlepiej dopasowany do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa.