Loteria promocyjna a audioteksowa. Jakie są różnice?
Artykuł PR-owy firmy i360.com.pl
14 października 2020, 16:59·6 minut czytania
Publikacja artykułu: 14 października 2020, 16:59
W loteriach promocyjnych uczestniczy się nieodpłatnie przez nabycie promowanego produktu, usługi lub innego dowodu udziału w grze. Loterie audioteksowe zaś polegają na tym, iż uczestniczy się w nich odpłatnie, przez wysłanie wiadomości SMS, bądź wykonując odpłatne połączenie telefoniczne. W obu przypadkach ich wynik w szczególności zależy od przypadku, zaś organizator oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.
Reklama.
Czym są loterie audioteksowe, a czym promocyjne?
Loterie audioteksowe są grami losowymi, skierowanymi do osób fizycznych, które ukończyły osiemnasty rok życia i biorą udział przez wysłanie widomości SMS, mając nadzieję na wygranie nagrody rzeczowej lub pieniężnej. Zgodnie z ustawą o grach hazardowych możliwe jest także wzięcie udziału w loterii audioteksowej przez odpłatne połączenie telefoniczne, ale w praktyce tego typu loterie są organizowane bardzo rzadko. Loterie promocyjne zaś są grami losowymi, skierowanymi do osób fizycznych, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.
Na tym ogólnym poziomie omówienia definicji obu loterii dają się zauważyć podobieństwa oraz różnice pomiędzy nimi. Oba typy loterii są grami losowymi, których zasady organizacji określone są w ustawie o grach hazardowych oraz aktach wykonawczych do tej ustawy. W obu przypadkach uczestnikami mogą być osoby fizyczne, zaś organizator może oferować wygrane pieniężne lub rzeczowe. Wspólne jest także to, że w praktyce gospodarczej oba typy loterii organizowane są w celu wzrostu sprzedaży produktów i usług.
Istnieje także szereg różnic pomiędzy loteriami promocyjnymi a audioteksowymi. Przede wszystkim ustawodawca dopuścił do udziału w loteriach promocyjnych (a także loteriach fantowych) osoby, które nie ukończyły 18. roku życia. W praktyce zatem w loteriach promocyjnych mogą brać udział osoby, które ukończyły 13. rok życia, co wynika wprost z Kodeksu Cywilnego. Po drugie w loterii promocyjnej uczestniczy się nieodpłatnie, zaś udział w loterii audioteksowej wymaga uiszczenia opłaty wynikającej z kosztu wysłania wiadomości SMS lub połączenia telefonicznego. Zakup produktu lub usługi, będący przesłanką udziału w loterii promocyjnej, nie stanowi kosztu uczestnictwa w loterii. Jest to koszt, jaki uczestnik ponosi, kupując produkt lub usługę objętą loterią.
Czy jest zatem „inny dowód udziału w grze”, który przytacza definicja loterii promocyjnej? Jest to warunek, który uczestnik musi spełnić, aby wziąć udział w loterii. Może być to wrzucenie wizytówki do urny podczas targów lub konferencji, spośród których losowane są nagrody. Ustawodawca nie wymaga, aby nabycie to było odpłatne.
Loterie można zorganizować samemu lub zlecić wyspecjalizowanym podmiotom. Wsparcie ze strony zewnętrznej firmy, choć wiąże się z wydatkiem, pozwala zaoszczędzić czas. A także nerwy, ponieważ zlecając całe przedsięwzięcie specjalistom, zyskujemy pewność, że wszystko zostanie zorganizowane zgodnie z przepisami prawa (loterie to gry hazardowe, a z nimi nie ma żartów). Po pomoc w organizacji loterii promocyjnej lub audioteksowej można skierować się chociażby pod ten adres: https://i360.com.pl/loterie/
Koncepcja loterii
Rozpocznijmy od koncepcji loterii. Urządzanie loterii w Polsce reguluje ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2019 r. Poz. 847). Loterie audioteksowe, obok loterii promocyjnych i fantowych, są jednym z trzech rodzajów loterii, jakie można zgodnie z prawem zorganizować. Loterie, a także szereg innych akcji wymienionych w art. 2 ustawy, stanowią gry losowe. Te zaś łącznie z zakładami wzajemnymi, grami w karty oraz grami na automatach stanowią gry hazardowe.
Audioteksowy charakter loterii. Po pierwsze warto zwrócić uwagę, iż w słowie audioteksowa nie ma błędu literowego. Większość osób błędnie stosuje określenie „audiotekstowa”. Ustawodawca jednakże posługuje się pojęciem, które ma zakończenie „-ksowa”. Po drugie wskazać należy, iż definicja tej loterii zapisana jest w art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy i brzmi „loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez odpłatne: a) połączenie telefoniczne, b) wysyłanie wiadomości tekstowych z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej”.
Do kogo skierowane są loterie?
Loterie audioteksowe skierowane są do pełnoletnich osób fizycznych. Reguluje to art. 27 ust. 2 ustawy, który mówi, że „w grach hazardowych, z wyjątkiem loterii fantowych oraz loterii promocyjnych, mogą uczestniczyć wyłącznie osoby, które ukończyły 18 lat”.
Jakie są cele loterii?
Cele, czyli do czego dążą organizatorzy loterii. Loterie promocyjne i audioteksowe organizowane są z inicjatywy organizatorów, których celem jest osiągnięcie zysku, którego źródło należy upatrywać w konieczności wykonania przez uczestnika odpłatnego połączenia telefonicznego lub wysłania wiadomości SMS (w konsekwencji jest to zazwyczaj wiadomość SMS premium, której wysłanie wiąże się z wydatkiem min. 50 groszy netto) bądź zakupu usługi lub produktu objętych loterią.
Dotychczas wszystkie loterie związane z koniecznością lub możliwością wysłania wiadomości były traktowane jako audioteksowe. Po zmianie przepisów art. 2 ust. 1 pkt 11 wykładnia ta się zmieniła. Akcje, których organizatorzy wymagają od uczestników zakupu towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze (np. w formie SMS), są uznawane za loterie promocyjne, a nie audioteksowe.
Jak zorganizować loterię?
Organizacja loterii audioteksowej lub promocyjnej wiąże się z szeregiem działań o charakterze administracyjnym. Należy uzyskać odpowiednie uprawnienia m.in. od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej, Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego. Proces ten powinien obejmować konkretne kroki:
• Ustalenie i spisanie regulaminu loterii.
• Uzyskanie gwarancji wypłaty nagród o konkretnej wysokości.
Złożenie wniosku o zezwolenie na urządzenie loterii – najpóźniej 2 miesiące przed jej rozpoczęciem.
• Uiszczenie opłaty za wydanie zezwolenia, tytułem przelewu na kontro Urzędu Skarbowego w Nowym Targu.
• Poinformowanie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej o rozpoczęciu loterii.
• Złożenie zawiadomienia o czynnościach podlegających kontroli celno-skarbowej (oraz o zapewnieniu warunków i środków do jej przeprowadzenia) do Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego.
• Udostępnienie ewidencji wydanych nagród, których łączna wartość powinna wynosić m.in. 2280 zł oraz ewidencji zaświadczeń o uzyskaniu wygranej, co ma prowadzić do poświadczenia ewidencji przez opatrzenie przeszycia zamknięciem urzędowym.
W przypadku loterii audioteksowej należy udostępnić ewidencję obliczania wysokości podatku od gier oraz podstaw opodatkowania.
• Przeprowadzenie szkolenia z zakresu przepisów gier hazardowych oraz regulaminu urządzanej loterii, tak by możliwe było odpowiednie wykonanie wszystkich czynności związanych z jej prowadzeniem i nadzorowaniem.
• Przygotowanie druków zaświadczeń o uzyskanej wygranej.
• Prowadzenie rejestru zaświadczeń pracowników, w którym mają znajdować się m.in. dane osobowe, data szkolenia, dane podmiotu wystawiającego zaświadczenia, a także jego numer oraz kopia poświadczona za zgodność z oryginałem.
• Zawiadomienie Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego o rozpoczęciu loterii w dniu jej startu.
• Powołanie Komisji Nadzoru loterii, przygotowanie regulaminu działa tej komisji oraz zebranie oświadczeń członków komisji zawierających zgodę na udział w jej pracach.
• Umieszczenie numeru rejestracji na urządzeniu do gier, w sposób uniemożliwiający jego usunięcie.
• Zamieszczenie w widocznym miejscu informacji z oznaczeniem koncesji/zezwolenia, na podstawie którego prowadzona jest działalność w miejscu aktualnie wykorzystywanego urządzenia.
• Sporządzenie protokołów losowania po każdym z nich.
• Wystawianie imiennego zaświadczenia o uzyskaniu wygranej (na żądanie Uczestnika).
• Przedstawienie ewidencji zaświadczeń Naczelnikowi Urzędu Skarbowego, w celu poświadczenia zamknięcia ewidencji – niezwłocznie po zakończeniu każdego roku kalendarzowego. Taka sama procedura musi odbyć się w przypadku ewidencji wydanych nagród.
• Przygotowanie i dostarczenie Naczelnikowi Urzędu Celno-Skarbowego notatki o przeprowadzonej loterii, w ciągu 30 dni od jej zakończenia. W przypadku loterii audioteksowej konieczne jest przekazywanie zestawień danych ekonomiczno-finansowych do każdego 21. dnia miesiąca, następującego po kwartale kalendarzowym.
• Zakończenie loterii audioteksowej, złożenie deklaracji podatku od gier POG 5/5A, a także obliczenie i wpłacenie konkretnej kwoty na rachunek odpowiedniego Urzędu Skarbowego.
Wymienione zadania dotyczą organizatorów, którzy wykorzystują urządzenia do gier zgodnie z przepisami „Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 0.8.06.2017 r. w sprawie urządzeń losujących, urządzeń do gier i automatów do gier, zabezpieczenia informacji dotyczących urządzanej loterii oraz uzyskiwania, naliczania i wypłacania wygranych (Dz. U. 2017 poz. 1171), do którego nie będzie miał zastosowania par. 7 ust. 2. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.06.2010 r. w sprawie zaświadczeń o uzyskanej wygranej oraz ewidencji zaświadczeń i ewidencji wypłaconych (wydanych) wygranych (Dz. U. 2017 poz. 1723)”. Znajdują zastosowanie w sytuacji, w której organizator po zakończeniu prac związanych z organizacją loterii nie kończy tej działalności, ale ma zamiar w przyszłości dalej zajmować się grami hazardowymi.
Pragniemy zwrócić uwagę na to, że tekst ten nie stanowi porady prawnej. Mamy nadzieję, że powyższe instrukcje ułatwią Państwu sprawną organizację loterii audioteksowej. Przedstawione kroki są podstawą naszych działań związanych z prowadzeniem loterii, które od lat stosujemy w i360 SP. z o.o.
Sporządzona przez nas lista nie zawiera działań o charakterze stricte administracyjnym, związanych z obiegiem dokumentacji wewnętrznej. Kwestia ta jest zależna od zasad obowiązujących w przedsiębiorstwie Organizatora. Wśród takich zadań wymienić można np. przygotowanie protokołów wydania nagród, przekazanie informacji o kwocie należnego podatku pobranego/potrąconego od laureatów w celu wpłacenia go na rachunek Urzędu Skarbowego itp.