To nie tylko wszechstronny van dla rodziny czy klientów biznesowych. Mercedes EQV zaskakuje technologią na miarę XXI wieku, a do tego ma napęd elektryczny. Miłośnicy silników diesla mogą być jednak spokojni, bo "zielona energia" to wbrew pozorom genialne rozwiązanie. I nie trzeba iść na żadne kompromisy.
Elektryczny, wszechstronny, inteligentny – te wszystkie cechy udało się Mercedesowi połączyć w jedną całość. Vany może nie kojarzą się z typem aut, które designem, technologią czy osiągami rzucają na kolana, jednak w tym przypadku niemiecka firma zawiesiła poprzeczkę bardzo wysoko.
Mercedes EQV zachował wszystkie zalety "tradycyjnej" klasy V, ale można powiedzieć, że dopiero przeciera szlaki. To pierwszy elektryczny minivan klasy premium z trójramienną gwiazdą i pierwszy model EQ od Mercedes-Benz Vans.
Kiedy prześledzimy krok po kroku, jakie nowinki techniczne dotyczą EQV, wniosek nasuwa się sam: ten samochód zrywa ze stereotypowym podejściem do vanów. Już sam napęd elektryczny to odważny skok w erę elektromobilności, i zapewne warto przyjrzeć mu się bliżej.
Akumulator o pojemności aż 90 kWh w
Mercedesie EQV zainstalowano pod podłogą, co oszczędza miejsce, chroni baterię przed uszkodzeniami i ma korzystny wpływ na środek ciężkości pojazdu. EQV wyznacza standardy w swojej klasie, jeśli chodzi o zasięg, bo na jednym ładowaniu można przejechać ponad 350 km. To kluczowe dane dla wielbicieli silników spalinowych, którzy do jazdy na prądzie często podchodzą ostrożnie.
Z zapasem energii, jaki oferuje EQV można spokojnie wyruszyć w dalszą trasę. A ładowanie jest banalnie proste, bowiem nowego Mercedesa doładujemy nawet z domowego gniazdka. Z kolei w podróży pozostają do dyspozycji szybkie ładowarki, dzięki którym odzyskacie 80 proc. pojemności baterii w 45 minut.
W EQV bateria w rzeczywistości nigdy nie będzie do końca rozładowana. Wszystko dzięki rekuperacji, czyli odzyskiwaniu energii podczas hamowania i wytracania prędkości. To funkcja dopasowana do preferencji kierowcy, bowiem poziomy rekuperacji można dowolnie przestawiać.
Nowy minivan od Mercedesa to jednak nie tylko sam napęd w stylu "eko", bo całe auto działa w na zasadzie "elektrycznej inteligencji". To nie żart – EQV jest tak zaawansowany technologiczne, że odciąża kierowcę. Kluczem do tego jest innowacyjny system multimedialny MBUX i aplikacja Mercedes me.
W praktyce działa to tak, że EQV potrafi aktywować zdalne ustawienie żądanej temperatury wnętrza przed podróżą, regulować ustawienia ładowania i obsługiwać nawigację oraz funkcje Mercedes me Charge. Planowanie wycieczek czy podróży służbowych jeszcze nigdy nie było tak proste. Kiedy pakujecie walizki, wasz samochód w tym samym czasie przygotowuje komfortowe warunki do jazdy.
Już na starcie MBUX aktualizuje trasę przesłaną do pojazdu przez aplikację, na podstawie aktualnych danych o ruchu i pogodzie, topografii trasy, aktualnego zasięgu i dostępnych stacji ładowania. Dzięki temu, podróżni mają wszystko na wyciągnięcie ręki. I to dosłownie, ponieważ wskaźnikami i ustawieniami użytkownik steruje poprzez wygodny 10,25-calowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości.
Jazda EQV z elektrycznym napędem ma wiązać się też z oszczędnością. Dlatego inteligentny system nawigacji zawsze wybiera zoptymalizowaną trasę z jak najmniejszą liczbą postojów na ładowanie i krótkimi czasami ładowania. Kierowca cały czas ma przed oczami aktualny zasięg baterii, więc praktycznie znika ryzyko, że rozładujecie się gdzieś na pustkowiu. Mercedes wcześniej przypomni wam, że pora na ładowanie.
Mercedes EQV ma zapewnić komfort wszystkim podróżnym. Przestrzeń w środku może być dostosowana maksymalnie dla ośmiu osób i zaprojektowana tak, by stworzyć jak najlepsze warunki. Klient ma szansę wyposażyć swojego minivana choćby w pakiet stołowy, panoramiczny odsuwany dach czy pakiet leżanek. Praktycznym dodatkiem jest też chłodzony schowek.
Ciekawe techniczne rozwiązanie znalazło się w bagażniku. Funkcja elektrycznego otwierania i zamykania klapy tylnej umożliwia komfortowy załadunek i rozładunek. Wystarczy jeden przycisk na kluczyku. Co ważne, klapa sama rozpozna przeszkodę, więc nie ma ryzyka, że przy chwili nieuwagi zostanie uszkodzona.
Mercedesa EQV zaprojektowano w taki sposób, by jego użytkownicy nie musieli iść na kompromisy. Ten elektryczny minivan może dać więcej radości z jazdy, niż inny tego typu samochód z silnikiem diesla. EQV ma jednostkę elektryczną o szczytowej mocy 204 KM i stałej 95 KM. Dzięki temu jest płynny i cichy w prowadzeniu, a jednocześnie wyjątkowo zwrotny.
Żeby jeszcze zwiększyć komfort jazdy, warto dołożyć opcjonalne zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC. To pozwoli zwiększyć prześwit, a także obniżyć go przy wyższych prędkościach, zmniejszając w ten sposób opór powietrza, co ma pozytywny wpływ na zużycie energii, a tym samym zasięg.
EQV zaskakuje też rozwiązaniami technicznymi, które znamy z topowych modeli Mercedesa. W minivanie znalazła się długa lista systemów, znacznie wpływających na bezpieczeństwo na drodze. To inteligentny system oświetlenia ILS LED, aktywny asystent parkowania z kamerą 360 stopni czy asystent układu hamulcowego.
Auto pomoże kierowcy nawet w utrzymaniu toru jazdy przy bocznym wietrze. Potrafi ostrzegać przed przemęczeniem oraz asystować wizualnie i dźwiękowo podczas zmiany pasa ruchu. To nieoceniona funkcja zarówno w czasie jazdy w mieście, jak i po wielopasmowych drogach szybkiego ruchu.
Żeby sprawdzić, co naprawdę potrafi Mercedes EQV, najlepiej przekonać się o tym na własnej skórze. To naszpikowany nowoczesnymi gadżetami minivan, który dzięki praktycznym rozwiązaniom technicznym sprawdzi się w dużej rodzinie, jak i w firmie na służbowych wyjazdach. A "zielony" napęd to jego dodatkowa zaleta, bo jest na tyle wydajny, że z powodzeniem zostawia w tyle konkurencyjne auta z silnikami spalinowymi.