Długo oczekiwana usługa Google Stadia trafiła w końcu do Polski. Umożliwia ona rozgrywkę bez własnego sprzętu do gier – wystarczy tylko konto w usłudze oraz smartfon, tablet, stary laptop czy... przeglądarka Chrome. W artykule prześwietlamy wszystkie aspekty nowości Google'a.
Google Stadia była dostępna w innych krajach od pewnego czasu, lecz do Polski zawitała dopiero 7 grudnia.
W telegraficznym skrócie – usługa umożliwia rozgrywkę w gry wideo na szeregu różnorodnych sprzętów. Niekoniecznie muszą być one bardzo mocne, bo gra korzysta z usługi strumieniowania rozgrywki (ang. gameplay streaming).
Oznacza to, że użytkownik widzi co się dzieje na ekranie, ale gra faktycznie pracuje na serwerach Google'a. Do gracza trafia tylko strumieniowany obraz, a w drugą stronę szybko płyną informacje o tym jakie akcje podejmuje w grze. W wyniku tego do zabawy nie jest wymagany mocny komputer lub konsola. Grać możemy na samym telewizorze (choć jeszcze nie w Polsce), nawet starym laptopie, tablecie, a nawet smartfonie, czy też w oknie przeglądarki internetowej Chrome.
Jak grać w Google Stadia – zakładanie konta
Jak informuje producent, do rozpoczęcia zabawy ze Stadia wystarczy konto Google (które ma przecież prawie każdy). Konto można połączyć w usłudze za pomocą Stadia Setup. W procesie potwierdzimy niezbędne dane, zaakceptujemy warunki usługi i wybierzemy swoją nazwę użytkownika oraz awatar.
Uwaga, w wersji podstawowej usługi grać można jedynie w kupione produkcje oraz pulę gier free-to-play (m.in. "Destiny 2"). Każdą inną grę trzeba z osobna zakupić na Stadia, nawet jeśli posiadamy ją np. na platformie Steam.
Google Stadia – jaki internet jest potrzebny, aplikacja
Głównym wymaganiem Google Stadia jest dobre łącze internetowe. Jak to się przedstawia?
– 10 Mbps – minimalna podawana przez Google wartość, możemy liczyć na rozgrywkę w rozdzielczości 720p;
– 20 Mbps – wartość pozwalać ma na rozgrywkę w rozdzielczości 1080p z funkcją HDR, w 60 klatkach na sekundę i dźwiękiem 5.1;
– 35 Mbps – pozwala na grę w rozdzielczości 4K z funkcją HDR, w 60 klatkach na sekundę i dźwiękiem 5.1 (wymagana subskrypcja Pro).
W wielu przypadkach niektórych urządzeń do obsługi potrzebna jest także aplikacja mobilna Stadia. Pobierzecie ją tutaj:
Teoretycznie aplikacja pozwala na grę na każdym smartfonie wyposażonym przynajmniej w system Android 10. By włączyć tę opcje należy wejść w „Eksperymenty” w ustawieniach aplikacji i zatwierdzić opcję „Graj na tym urządzeniu”. Na iOS można na razie jedynie przeglądać ofertę, choć Google ma pracować nad wersją na urządzenia Apple opartą o Safari.
Oferta Google Stadia. Ceny Stadia Pro i okres próbny
Jeśli gracz jest bardziej wymagający zdecydować się może na subskrypcję Stadia Pro. Kosztuje ona 39 zł miesięcznie, podkręca jakość obrazu i daje dostęp do puli kilkudziesięciu darmowych gier. Jak zapewnia Google, oferta darmowych gier będzie stale poszerzana.
Koncern kusi użytkowników darmowym okresem, dzięki któremu można nieodpłatnie zapoznać się z ofertą Stadia Pro. Twórcy proponują aż miesiąc abonamentu bez kosztów.
Jak wskazuje firma, przy subskrypcji Stadia Pro użytkownik otrzymuje też rabat 40 zł na zakup szeregu tytułów do swojej biblioteki gier. Uwaga, zniżka obowiązuje jedynie przy zakupie pierwszego tytułu, ale wybrać można z dość dużej puli.
Usługa w wersji Pro oferuje:
– dostęp do bezpłatnych gier;
– rabaty na zakup gier;
– rozgrywkę w maksymalnej w rozdzielczości maksymalnie 4K z efektem HDR;
– dźwięk przestrzenny 5.1.
Google Stadia Premiere Edition i Google Stadia Controller w Polsce
Niestety w naszym kraju nie rozpoczęła się jeszcze oficjalna dystrybucja fizycznego sprzętu, jaki Google oferuje w ramach Stadia w Innych krajach. Chodzi o specjalny Stadia Controller, który ma zapewnić niższe opóźnienia w rozgrywce. Brak też na razie zestawu Google Stadia Premiere Edition, łączącego kontroler Stadia z Chromecastem Ultra. Pakiet ten pozwala na uruchomienie usługi na telewizorze bez potrzeby dokupienia dodatkowych akcesoriów, czy podłączania laptopa do TV.
Mimo braku dystrybucji Google'a część sklepów może w niedługim czasie zacząć sprzedawać te zestawy na własną rękę. Jeszcze w listopadzie "Rzeczpospolita" informowała zaś o akcji, w ramach której każdy kto zamówi "Cyberpunka 2077" na platformie Stadia otrzyma zestaw Stadia Premiere.
Gry na Google Stadia – Cyberpunk 2077, Assassin’s Creed Valhalla, Borderlands 3
Poniżej prezentujemy listę wartych uwagi tytułów dostępnych na Stadia. (wyczerpująca lista byłaby nadzwyczaj długa):
– Assassin’s Creed Valhalla;
– Borderlands 3;
– Celeste;
– Cyberpunk 2077 (po premierze);
– Destiny 2;
– Doom Eternal;
– Doom;
– F1 2020;
– Fifa 21 (po premierze);
– Grid;
– Hitman;
– Hitman 2;
– Hitman 3 (po premierze);
– Metro 2033 Redux;
– Metro Exodus;
– Mortal Kombat 11;
– NBA 2K21;
– Red Dead Redemption 2;
– Shadow of the Tomb Raider;
– Star Was Jedi: Upadły Zakon;
– Tom Clancy’s The Division 2;
– Watch Dogs: Legion;
– Wolfenstein: Youngblood.