Wokół wsparcia dla artystów i ludzi kultury narosło w ostatnich miesiącach wiele kontrowersji. Teraz Ministerstwo chwali się, że dostrzegł je nawet The New York Times.
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochwaliło się na swojej stronie, że Polska znalazła się wśród 8 państw zestawionych przez "The New York Times". Chodzi o wsparcie jakie otrzymali artyści i ludzie kultury nad Wisłą.
Wśród zestawianych państw znalazła się również Francja, gdzie prezydent Macron jako jeden z pierwszych pomógł artystom, czy Niemcy. Nasz sąsiad za Odrą ogłosił w czerwcu wsparcie w postaci 1,2 mld dolarów, by pomóc odżyć życiu kulturalnemu.
"The New York Times" przytacza przykład Funduszu Wsparcia Kultury wartego 400 mln zł i kontrowersji, które wokół niego narosły. Jednak ministerstwo przypomina, że całe wsparcie wielowymiarowe jest szacowane na 6 mld zł.
"Stało się tak m.in. dlatego, że niezwłocznie po ogłoszeniu stanu zagrożenia epidemicznego i ograniczeń w działalności instytucji kultury w marcu 2020 r. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przystąpiło do pracy nad rozwiązaniami rekompensującymi straty związane z zawieszeniem działalności w tym sektorze" – czytamy na stronie rządowej.
Chodzi o Tarcze antykryzysowe i zawarte w nich rozwiązania dedykowane kulturze. Mowa tu np. o Funduszu Wsparcia Kultury, Specjalnym wsparciu dla branży filmowej, Programie „Kultura w sieci” lub dofinansowaniu wynagrodzeń pracowników instytucji kultury.
Pandemia uderzyła w artystów
Wielu ludzi kultury, niekoniecznie tych znanych z pierwszych stron gazet, została szczególnie dotknięta przez pandemię. Najpierw obostrzeniami zredukowano liczbę widzów np. w teatrach, a potem zupełnie zamknięto tego typu miejsca. Podobnie nie odbywają się koncerty, więc artyści z dnia na dzień stracili możliwość zarabiania.
Jednym ze sposobu wsparcia był Fundusz Wsparcia Kultury, jednak po opublikowaniu listy beneficjentów, wokół programu wyrosły ogromne kontrowersje. W INNPoland pisaliśmy, że miał być pomocą ze strony polskiego rządu skierowana do sektora kultury.
Na ten cel przeznaczono 400 milionów złotych, o które mogły ubiegać się samorządowe instytucje artystyczne, organizacje pozarządowe i przedsiębiorcy prowadzący działalność kulturalną w dziedzinie teatru, muzyki i tańca. Piotr Gliński tłumaczył wówczas że, wysokość wypłat nie przekraczała 40 - 50 procent poniesionych strat. Pierwsza lista beneficjentów funduszu wywołała jednak ogromne kontrowersje.