Według danych Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, straty z tytułu tanich przesyłek z Azji w państwach UE wynoszą rocznie nawet do 5 mld euro.
Według danych Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, straty z tytułu tanich przesyłek z Azji w państwach UE wynoszą rocznie nawet do 5 mld euro. Zdj: Postcardtrip z Pixabay
Reklama.

Pakiet e-commerce

Jak czytamy na stronie Ministerstwa Finansów, rozwiązania zawarte w pakiecie e-commerce zapewniają ułatwienia w rozliczaniu VAT od sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych państwach członkowskich UE. Mają też poprawić konkurencyjność unijnych, jak i polskich przedsiębiorców względem tych spoza UE.
– To szczególnie ważne dla rodzimych pośredników, portali aukcyjnych i sprzedażowych, które zmagają się często z nieuczciwą konkurencją spoza UE. Nowa regulacja będzie ważnym krokiem w kierunku wyrównania szans na korzyść europejskich, w tym polskich firm – mówi minister finansów Tadeusz Kościński.
Planowany termin wejścia w życie zmian w zakresie pakietu e-commerce to 1 lipca 2021 r.

Główne zmiany

W zakresie pakietu e-commerce zmiany obejmują m.in.:
  • Likwidację w całej UE zwolnienia z VAT od importu tzw. małych przesyłek o wartości do 22 euro.
  • Znaczne rozszerzenie zakresu transakcji B2C, które dla celów VAT mogą zostać rozliczone za pomocą uproszczonej procedury One Stop Shop.
  • Nałożenie obowiązku poboru i zapłaty VAT na podatników co ułatwi, poprzez użycie interfejsu elektronicznego (np. internetowa platforma handlowa, portalu, itp.), dokonanie na terytorium UE: sprzedaży towarów importowanych z państw trzecich w przesyłkach o rzeczywistej wartości nieprzekraczającej 150 euro, a także dostawy towarów na rzecz konsumentów.
  • – Projekt ograniczy napływ paczek z nieopodatkowanymi towarami z krajów trzecich do Unii Europejskiej – tłumaczy wiceminister finansów Jan Sarnowski.
    Jan Sarnowski
    wiceminister finansów

    "Tracą na nim (na napływie nieopodatkowanych towarów - przyp.red.) nie tylko budżety poszczególnych państw, ale przede wszystkim unijni przedsiębiorcy. Nie mogą konkurować z firmami, często z operującymi z dalekiego wschodu, które sprzedają takie same towary, co oni, ale tańsze o VAT, czyli często nawet o ¼. Pakiet e-commerce jest istotnym krokiem w kierunku ukrócenia tego procederu."


    Żegnaj, tanie Ali

    Dotychczas zamawiający z zagranicznych platform sprzedażowych jak AliExpress czy eBay nie opłacali podatku VAT za zakupione towary. W skutek dyrektywy unijnej naliczanie podatku od e-commerce zmieni się to jednak już 1 lipca w 2021 r.
    Alibaba, chiński właściciel platformy e-handlu AliExpress, nie zamierza oddać swojej pozycji na polskim rynku bez walki. Firma ogłosiła ogłosiła uruchomienie gwarantowanej 15-dniowej dostawy do Polski.
    Oferta dotyczy jednak wyłącznie wybranych produktów oznaczonych etykietą “15-dniowa dostawa”. Dodatkowo przy ich zamówieniu użytkownicy będą mogli skorzystać ze specjalnych rabatów.
    Najważniejsze kategorie produktów, których dotyczy promocyjna 15-dniowa dostawa to sprzęt AGD, elektronika użytkowa oraz produkty do pielęgnacji urody, sportu i zdrowia.
    Czytaj także:
    Na początku marca w Warszawie stanął też pierwszy automat paczkowy Aliexpress. Maszyna pojawiła się na warszawskiej Woli, przy ul. Zawiszy Czarnego. Łatwo ją rozpoznać po charakterystycznej mieszance kolorów: błękitu oraz jasnozielonego.
    Czytaj także: