Przedsiębiorco, nie marnuj swojego czasu. Te 5 rzeczy lepiej zrobić online
Bartosz Świderski
·5 minut czytania
Publikacja artykułu:
Czy wiesz, że aż 14 milionów Polaków obsługuje swoje finanse na smartfonach, natomiast 2,2 miliona małych i średnich przedsiębiorstw prowadzi rachunki firmowe online? Tak, jesteśmy narodem, który naprawdę ochoczo sięga po udogodnienia, jakie oferuje bankowość online. Czyli rozwiązania tak nowoczesnych, że… często nawet ich nie zauważamy.
Reklama.
Działające nad Wisłą banki dbają o to, aby korzystanie z ich usług było nie tylko coraz bezpieczniejsze, lecz również znacznie przyjemniejsze, łatwiejsze i szybsze. Zmieniają się nieustannie, aby w ten sposób oszczędzać to, co staje się coraz cenniejsze: nasz czas.
Efekt? Dziś niemal każdą czynność, która niegdyś wymagała wizyty w placówce, możesz wykonać przy pomocy komputera, smartfona albo tabletu (dodajmy: podłączonych do odpowiednio zabezpieczonej sieci). Co bardzo istotne: nie tylko z dowolnego miejsca, lecz również w dowolnym czasie – niezależnie od godziny i dnia tygodnia.
Dodajmy do tego fakt, iż dzięki bankowości elektronicznej po prostu nie musisz pamiętać o wielu rzeczach, ponieważ mogą odbywać się automatycznie, a pojmiemy, w jakim stopniu najnowocześniejsze rozwiązania poprawiły jakość naszego życia.
Rzućmy wspólnie okiem na najważniejsze z korzyści, dzięki którym prowadzenie firmy stało się łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej, abyś ocenił, czy w pełni wykorzystujesz już potencjał "bankowania onlajnowego".
1. Niestraszne ci sprawy urzędowe
Nowoczesnych banków nie można dziś traktować jako miejsc, które zajmują się wyłącznie naszymi finansami. Przecież stały się również instytucjami w niewyobrażalny wręcz sposób ułatwiającymi dostęp do administracji cyfrowej.
Cóż, jak powszechnie wiadomo, "pielgrzymki" do rozmaitych urzędów nie należą do rzeczy najprzyjemniejszych; zwłaszcza że załatwienie jakiejkolwiek – nawet błahej – sprawy wiąże się zazwyczaj z mozolnym wypełnianiem kolejnych formularzy w kolejkach do okienek. Jeżeli dołożymy do tego kwestie zdrowotne i fakt, że z powodu pandemii koronawirusa wiele urzędów nie działa w normalnym trybie, może się okazać, że… masz tego serdecznie dosyć.
Lecz nic prostszego: przecież wystarczy korzystać z konta internetowego oraz posiadać Profil Zaufany. Dodajmy przy okazji: aż 75 proc. owych profili założono właśnie przez bankowość elektroniczną. Lista korzyści? Jest naprawdę długa – począwszy od kwestii związanych z wyrabianiem nowych dokumentów, a skończywszy np. na sprawach meldunkowych.
Jednak z punktu widzenia przedsiębiorcy najistotniejsze może okazać się to, iż nie ruszając się zza biurka (bądź wręcz z własnej kanapy), możemy naprawdę sprawnie kontrolować sprawy związane z działalnością gospodarczą.
Składanie wniosków o dofinansowania? A może kwestie podatkowe, czyli rozmaite deklaracje, rozliczenia i ulgi? Dziś wystarczy login i hasło bankowe, a następnie wirtualna "wizyta" w urzędzie – tak, szybka, że… możesz nawet nie zauważyć, jak wiele czasu właśnie udało Ci się zaoszczędzić.
9,4 miliona – to liczba profili zaufanych. Aż 7 milionów z nich powiązanych jest z kontami bankowymi.
2. Nowe konto? Bułka z masłem!
Z biura bądź też z domu nie musisz ruszać się również wtedy, gdy chciałbyś założyć nowe konto – czy to w banku, którego klientem już jesteś, czy też takim, z którym dotychczas nie miałeś styczności. Otwieranie rachunków stało się czynnością naprawdę błyskawiczną – wystarczy, że masz pod ręką komputer albo urządzenie mobilne, a następnie wypełnisz odpowiedni wniosek, uzupełniając dane osobowe.
Dzięki aplikacji bankowej oraz nowoczesnym formom uwierzytelniania (to np. wykonanie tzw. selfie) unikasz konieczności przesyłania wielu dotychczas niezbędnych dokumentów. Ot, wysyłasz wniosek, wypełniając krok po kroku wskazane pola – procedura tak nieskomplikowana, że nie potrzebujesz ani pomocy pracownika banku, ani zaawansowanej wiedzy na temat finansów.
Co dalej? Pozostaje tylko czekać na dokumenty aktywacyjne, które bank może przesłać pocztą, za pośrednictwem kuriera bądź też na skrzynkę mailową i już możesz korzystać z nowego konta. Co niezmiernie ważne: w zdecydowanej większości przypadków cały proces trwa znacznie krócej, niż w przypadku zakładania konta w placówce bankowej.
Zapomnieliśmy o czymś? Zapoznaj się z ofertą instytucji finansowych, a przekonasz się, że konta internetowe nierzadko są tańsze w prowadzeniu, a do tego możesz liczyć na sporo naprawdę atrakcyjnych bonusów.
1992 – w tym roku zainstalowano pierwszy w Polsce terminal płatniczy. Dziś ich liczba przekracza milion.
3. E-zastrzyk gotówki
Niezależnie od tego, czy chodzi o zwiększenie limitu na koncie, złożenie wniosku o kartę kredytową z atrakcyjnym limitem, czy też kredyt, dzięki któremu twoja firma będzie mogła rozwinąć skrzydła – wszystko to możesz przeprowadzić w sposób zdalny.
Dzięki nowoczesnej bankowości o wiele spraw można wnioskować online'owo, a cały proces – włączając w to uruchomienie linii kredytowej – nastąpi przez internetowy system transakcyjny. Przy jego pomocy prześlesz odpowiednie dokumenty (mogą być to zarówno skany, jak i nawet zdjęcia wykonane przy pomocy smartfona – ważne, aby były dobrej jakości), tudzież załatwisz absolutnie wszystkie formalności.
Co niezmiernie istotne w wielu sytuacjach, dokonanie dokładnej analizy i sprawdzenie twojej historii w Biurze Informacji Kredytowej, a następnie podjęcie decyzji jest procesem naprawdę szybkim.
W przypadku kredytów online'owych czas oczekiwania jest zazwyczaj krótszy, niż w przypadku stacjonarnego składania wniosku, przydzielone ci środki mogą trafić na wskazane konto nawet… po 60 sekundach od złożenia wniosku.
8,7 miliona przelewów dziennie dokonywali Polacy w ubiegłym roku.
4. Płatności naprawdę błyskawiczne
Przelew w złotówkach czy w walucie obcej? Zwykły czy natychmiastowy? Ma być wysłany dziś, a może chcesz wskazać inną datę? To jedne z wielu funkcjonalności, które oferuje bankowość online – przebierasz nich naprawdę intuicyjnie i łatwo, niezależnie od tego, czy zalogowałeś się na swoje konto z poziomu przeglądarki na komputerze, czy aplikacji bankowej zainstalowanej na smartfonie albo tablecie.
Lecz to nie wszystko – kto wie, być może znajdziesz się w sytuacji, w której przydatna okaże się możliwość wykonania szybkiego przelewu na numer telefonu odbiorcy? A może poczujesz, że chciałbyś opłacać należności znacznie szybciej i sprawniej niż dotychczas? W tym przypadku zdecydowanie warto skorzystać z możliwości, jakie daje skanowanie kodów QR z rachunków i faktur.
No a skoro o szybkości działania mowa: logowanie do aplikacji bankowych przy użyciu czujników biometrycznych – czy to sczytujących linie papilarne, czy też rozpoznających twarze – jest nie tylko bezpieczne, ale i naprawdę szybkie – cały proces trwa zaledwie około sekundy.
Oczywiście są również sytuacje, w których nowoczesne rozwiązania skracają twoje zaangażowanie czasowe do… zera sekund. Po prostu: zleć wykonywanie stałych przelewów i zajmij się innymi sprawami. Bankowość elektroniczna będzie pamiętała o wszystkim za ciebie. Nie zapomni również poinformować cię o podejrzanych próbach dostępu do twojego konta – tak, abyś zawsze mógł trzymać rękę na pulsie i spać spokojnie.
0,005 proc. – tyle wynosi odsetek oszukańczych transakcji kartami płatniczymi w Polsce. Odsetek bardzo niski, gdyż pod względem bezpieczeństwa kart oraz infrastruktury płatniczej jesteśmy numerem jeden w Unii Europejskiej.
5. Wartości dodane
Jak wiadomo, prowadzenie firmy to nie tylko duże transakcje i faktury wymieniane z najpoważniejszymi kontrahentami. To również masa płatności znacznie mniejszych, bardzo często nieprzewidywalnych. Bankowość internetowa ułatwiła nam życie w tak nieprawdopodobnym stopniu, iż pewne ułatwienia zaczęliśmy traktować jako coś tak oczywistego, że… nawet ich nie zauważamy.
W nagłej sytuacji musisz wypłacić jakąś drobną kwotę albo zamówić kuriera? Kupujesz bilet na pociąg albo uiszczasz opłatę za kurs taksówką? A może chcesz szybko wykupić ubezpieczenie przed niespodziewaną podróżą służbową, bądź też opłacić bilet parkingowy? To zaledwie część z niezliczonych scenariuszy, w których możesz zadziałać szybko i sprawnie, mając do dyspozycji wyłącznie telefon i bankowość elektroniczną.
43 milionów kart płatniczych używają obecnie Polacy (ćwierć wieku temu ich liczba wynosiła zaledwie milion), natomiast 3,1 miliona bankowych kart płatniczych (debetowych i kredytowych) podłączonych jest płatności mobilnych, tak więc można nimi płacić za pomocą telefonu.