To nie Biedronka była najtańszym sklepem w marcu bieżącego roku, wynika z raportu ASM Sales Force Agency. Wyprzedziła ją inna znana sieć – Auchan. Ogólne wnioski z analizy firmy są jednak przygnębiające. Według niej za koszyk tych samych najtańszych produktów spożywczych w supermarketach płacimy o prawie 10 proc. więcej niż rok wcześniej.
ASM Sales Force Agency sporządza swój raport, sprawdzając ceny tego samego koszyka zakupów spożywczych w 11 sieciach handlowych. Jak możemy się z niego dowiedzieć, najtańsza zarówno w marcu, jak i w skali kwartału pozostaje sieć Auchan. Jednak z miesiąca na miesiąc zakupy w tej sieci drożały średnio o złotówkę. Drugie miejsce w marcu zajęło Tesco, a trzecie Biedronka.
Auchan pozostaje także najtańszą siecią w skali kwartału, choć z miesiąca na miesiąc zakupy tam drożały średnio o złotówkę. Pod względem wysokich cen na podium znalazły się te same sieci, co w poszczególnych miesiącach: Selgros oraz E.Leclerc. Dużo wyższe ceny znajdziemy za to na rynku e-grocery.
Z raportu wynika też, że tylko cztery z jedenastu badanych podmiotów potaniały w marcu br. względem analogicznego okresu przed rokiem – Tesco, Intermarche, Carrefour i Makro). Wszystkie pozostałe badane sieci i kanały sprzedaży zdrożały. Najmniej Biedronka, Lidl i Selgros, najwięcej e-grocery oraz Auchan.
Większość produktu z koszyka – z wyjątkiem chemii domowej i kosmetyków – używanego do analizy przez firmę, podrożała w stosunku rok do roku. Ceny produktów sypkich i napojów pozostały najbardziej stabilne. Słodycze zdrożały średnio o ok. 3 proc. względem marca 2019, używki, alkohol, tłuszcze i dodatki o 5,7-6,7 proc. Mięso zdrożało o 7 procent, natomiast największy skok cen odnotowano w kategorii mrożonek – aż o 9 procent.