Pewnych rzeczy po prostu nie wypada mówić w pracy na głos. Nawet jeśli są czystą prawdą – lepiej poszukać innego sposobu na wyrażenie naszej opinii. Oto 10 rzeczy, których użycie w kontekście zawodowym może kompletnie zepsuć wam opinię.
Listę
10 rzeczy, których nie powinno się mówić w pracy opracował amerykański ekspert Travis Bradberry, współautor książki "Emotional Intelligence 2.0". Jak
ostrzega, "niezależnie od tego, jak utalentowany jesteś i jakie masz osiągnięcia, istnieją pewne frazy, które od razu zmieniają sposób, w jaki jesteś postrzegany przez ludzi i stawiają cię w negatywnym świetle".
Jakich wyrażeń powinniśmy według amerykańskiego eksperta unikać w pracy?
1. Zawsze tak to robiliśmy
Słowa te wyglądają wyjątkowo źle w dobie ciągłego postępu technologicznego. Jeśli szef pyta cię, dlaczego robicie coś w konkretny sposób, sprawi, że wyjdziesz na lenia i osobę, która opiera się zmianom.
2. To nie moja wina
Bardzo emocjonalne tłumaczenia nie są twoim sojusznikiem w sytuacji zawodowej. Jeśli coś poszło nie tak, nie próbuj zrzucić winy na innych. Jeśli rzeczywiście ktoś inny zawiódł, lepiej rzeczowo wytłumacz sytuację szefowi – i pozwól mu wyciągnąć własne wnioski.
3. Nie mogę
Kiedy mówisz "nie mogę", twój szef usłyszy "nie chcę". Zamiast sugerować, że nie jesteś skłonny do wykonania jakiegoś polecenia, lepiej odpowiedz oferując alternatywne rozwiązanie – odmawiając jednej rzeczy, zaproponuj pomoc w inny sposób.
4. To nie fair
Każdy wie, że życie bywa nie fair – jeśli głośno narzekasz w ten sposób, wychodzisz na osobę niedojrzałą i naiwną. Lepiej, żeby twoja wypowiedź skupiła się na faktach, dodawanie swojej emocjonalnej interpretacji rzadko pomaga w rozwiązywaniu konfliktów.
5. To nie należy do moich obowiązków
Asertywność to sztuka – jeśli po prostu sucho informujesz szefa o tym, że jakieś zadanie nie jest częścią twoich obowiązków, nie dajesz mu powodów do tego, żeby cię specjalnie lubił: raczej odnosi wrażenie, że chcesz robić tylko niezbędne minimum. Czymś zupełnie innym jest natomiast rzeczowa rozmowa o twoich obowiązkach.
6. To może być głupi pomysł / Być może to głupie pytanie
Jeśli sam siebie będziesz krytykować – tylko otwierasz innym furtkę do tego samego. Zamiast podkopywać swój pomysł od samego początku, daj go ocenić innym – osoba, która nie jest pewna własnego zdania, daleko w pracy nie zajdzie.
7. Spróbuję
Nie próbuj, tylko rób. Stara mądrość mistrza Yody sprawdza się również we współczesnym środowisku zawodowym: mówiąc, że spróbujesz coś zrobić, zostawiasz wrażenie braku pewności co do swoich własnych kompetencji.
8. To zajmie tylko minutkę
Nie używaj tej frazy, o ile wszystko rzeczywiście nie zajmie dokładnie 60 sekund. Deklaracje tego typu tylko budują twój wizerunek jako osoby, która robi zadania naprędce i po łebkach.
9. Nienawidzę tej pracy
Nigdy nie ma dobrego momentu na oznajmienie takiej rzeczy. Nawet jeśli praca cię frustruje, wyrażanie tego w sposób jednoznacznie negatywny sprawa, że stajesz się dyżurnym narzekaczem i obniża morale całego zespołu.
10. Jest leniem / niekompetentny / kretynem
Nigdy, przenigdy nie obgaduj w ten sposób innych pracowników: nawet jeśli mówisz prawdę, zostaniesz zapamiętany jako osoba gotowa kopać dołki pod innymi. Jeśli nie masz żadnego wpływu na proces decyzyjny, w wyniku którego można coś zmienić – zdecydowanie nie jest w twoim interesie podkreślanie niedociągnięć innych osób.