Ułatwiona praca i więcej czasu na kontakt z dłużnikiem. Komorników wspomoże sztuczna inteligencja
Dawid Wojtowicz
12 października 2021, 13:34·6 minut czytania
Publikacja artykułu: 12 października 2021, 13:34
Na komorników sądowych przeciętny Kowalski patrzy przez pryzmat nagłaśnianych przez media spraw, które budzą silne emocje. Tymczasem jest to zawód odgrywający ogromną rolę w udrażnianiu systemu finansowego w Polsce. Komornicy są funkcjonariuszami publicznymi. Wielu z nich, działając na podstawie obowiązujących przepisów, pomaga odzyskać milionom obywateli pieniądze należne z tytułu faktur, pensji czy pożyczek, w tym od wielu dłużników podchodzących po prostu nieuczciwie do regulowania należności. Co więcej, sami napotykają przeszkody, które utrudniają im codzienną pracę.
Reklama.
Według Krajowej Rady Komorniczej w Polsce działa blisko 1900 komorników. Dane za 2019 rok podają, że przy wsparciu asesorów oraz aplikantów przeprowadzili oni ponad 4 mln spraw. Przy tak dużej liczbie postępowań egzekucyjnych komornicy muszą nie tylko doprowadzić jak najwięcej z nich do końca, ale także umiejętnie i etycznie balansować między godzeniem interesu publicznego a pracą zarobkową w kancelariach.
Od stycznia 2019 roku obowiązuje bowiem nowa ustawa o tym zawodzie, która nakłada na jego przedstawicieli dodatkowe obowiązki i regulacje, zwłaszcza w zakresie relacji z dłużnikami. Z kolei zgłaszający roszczenia finansowe wierzyciele oczekują od komorników zarówno zwiększenia skuteczności egzekucji, jak i szybszej obsługi trafiających do kancelarii spraw.
Komornicy w Polsce mogą już sięgnąć po nowoczesne narzędzie, które znacznie ułatwi im pracę i pozwoli bardziej skupić się na meritum, czyli odzyskiwaniu należności. Wiele innych zawodów posiłkuje się już technologiami automatyzacji procesów na bazie sztucznej inteligencji. Dlaczego z duchem nowoczesności nie mieliby pójść i komornicy? Tym bardziej, że na rynek wchodzi młode pokolenie. Z tego właśnie założenia wychodzą twórcy systemu mKomornik.
Bolączki komorników w pracy
Przyglądając się statystykom za 2019 rok, łatwo obliczyć, że na jednego komornika i jego pomocników przypadało średnio ok. 2100 nowych spraw w skali roku. Czy to dużo? Warto dodać, że w ciągu półtora roku od momentu wejścia w życie ustawy liczba komorników sądowych wzrosła o 15 proc.! Wprawdzie dla potrzeb rynku wydaje się ona wystarczająca, to jednak ogarnięcie rocznie tysiąca spraw (nie tylko nowych, ale i tych aktywnych) i to w sposób efektywny wymaga jak najlepszej organizacji czasu pracy, właściwej selekcji informacji, przyspieszenia procesów przetwarzania danych i ustalenia priorytetów.
Obecnie proces obsługi spraw komorniczych odbywa się w zdecydowanej większości bez wsparcia narzędzi klasy CRM, czyli zarządzania relacjami z wierzycielami i dłużnikami. Brak czasu na te czynności w pracy komorników wynika z konieczności zajmowania się przez nich rutynowymi krokami przy wszczynaniu kolejnych egzekucji, mozolnego sprawdzania, które sprawy wymagają umorzenia, a które podjęcia kolejnych czynności, oraz czasochłonnego zarządzania procesem komorniczym w terenie.
Postępująca elektronizacja w pracy komornika
W przyspieszeniu obsługi spraw komorniczych pomoże przedstawicielom tego zawodu mKomornik. Jest to zaawansowany technologicznie system wsparcia pracy komornicznej, który wykorzystuje metody inteligentnego przetwarzania danych oraz sztucznej inteligencji. Oparty na nowoczesnych narzędziach mobilnych i webowych wskazuje i podpowiada, jakie czynności należy wykonać w sprawach, aby zrobić to szybko i efektywnie.
– Inspiracją do przyjrzenia się pracy komornika sądowego było wejście w życie nowej ustawy, która zmienia sposób wykonywania oraz napływ nowych komorników do zawodu. Przeprowadziliśmy badania na rynku komorniczym, z których okazało się, że tego, czego komornicy najbardziej potrzebują, to narzędzia do zarządzania wiedzą o sprawach – opowiada Tomasz Cieśliński, dyrektor zarządzający platformy mKomornik.
– Komornik ma średnio kilka tysięcy aktywnych spraw rocznie, a jednocześnie na rynku brakuje zaawansowanych technologicznie rozwiązań w tym obszarze. Otwiera się więc przestrzeń dla sztucznej inteligencji, algorytmów uczenia maszynowego oraz technologii mobilnych, czyli dziedzin wiedzy, które od zawsze nas pasjonowały. Dlatego postanowiliśmy wypełnić tę lukę naszą innowacyjną platformą – wyjaśnia przedstawiciel start-upu rozwijającego oprogramowanie dla komorników sądowych.
W skład systemu mKomornik wchodzi aplikacja mobilna dla komornika, dedykowana dla urządzeń przenośnych takich jak smartfon czy tablet, oraz aplikacja webowa, czyli program dostępny z poziomu przeglądarki internetowej. Pierwsza z nich oferuje funkcjonalności przydatne szczególnie do pracy w terenie, druga wspomaga zaś codzienną pracę prowadzoną w kancelarii komorniczej.
Każda z nich w swoim zakresie automatyzuje pracę komornika, podpowiadając mu, od których wierzytelności należy zacząć oraz jakie czynności wykonać w poszczególnych sprawach. Rozwiązanie na bazie technik AI i Machine Learning odpowiada na najczęściej zgłaszane przez komorników potrzeby takie jak automatyzacja pierwszych kroków procesu komorniczego, zarządzanie wiedzą/pamięcią o konieczności podjęcia kolejnych czynności w sprawach, typowanie spraw do umorzenia oraz sortowanie spraw do egzekucji terenowej.
W aplikacji mobilnej dla komornika użytkownik widzi na ekranie głównym ranking spraw do egzekucji terenowej, uszeregowanych od najbardziej do najmniej pilnych. Do wyznaczonych przez algorytm dłużników komornik może łatwo dojechać, korzystając z nawigacji. Pod ręką ma też wyszukiwarkę znajdujących się w kancelarii spraw z funkcją podglądu szczegółów oraz skaner do dokumentacji egzekucyjnej.
Aplikacja webowa pomaga natomiast porządkować całą dokumentację, wyręczając użytkownika w żmudnych obowiązkach. Oprogramowanie dla komornika podaje propozycje wykonania kolejnych czynności w wytypowanych do realizacji sprawach. Zakładka "Sprawy i czynności na dzisiaj" pomaga zająć się najbardziej pilnymi zadaniami. System informuje też o poziomie zaległości w sprawach komorniczych. Ponadto w jego zasobach znalazło się ponad 350 szablonów pism przyspieszających tworzenie korespondencji egzekucyjnej.
– System mKomornik to zdecydowanie więcej niż tylko sztuczna inteligencja. Dajemy możliwość skuteczniejszej pracy w terenie dzięki aplikacji mobilnej z trasówką dojazdu do dłużników oraz pełnym dostępem do akt online. Udostępniamy też zupełnie nowy moduł generujący pisma oraz automatyzujący wszczęcie egzekucji. System potrafi też inteligentnie dopasowywać do spraw i nazywać skanowane dokumenty (OCR), a także automatyzuje wiele innych czynności – wylicza Tomasz Cieśliński.
Korzyści z wdrożenia tego rozwiązania w kancelariach komorniczych – co warto podkreślić – będą widoczne nie tylko w skali mikro (działalności indywidualnych komorników), ale także makro (całej branży komorniczej). Dostęp do programu, który podpowiada, od których wierzytelności należy zacząć i jakie czynności w pierwszej kolejności wykonać w danej sprawie, przyczyni się bowiem do poprawy procesu egzekucji komorniczej. Tym bardziej że 19 września 2021 roku weszły w życie przepisy o elektronicznej licytacji nieruchomości.
W rezultacie komornicy zyskają więcej czasu na kontakty z dłużnikami, co z jednej strony podniesie skuteczność postępowań egzekucyjnych, a z drugiej będzie pomagało dłużnikom. W jaki sposób? Osoby, na których ciąży dług, będą miały więcej możliwości do prowadzenia rozmów z komornikami, a nie tylko odpowiadania na ich wezwania czy zabiegania o ich uwagę w sytuacji, gdy są już postawione pod przysłowiową ścianą. Według twórców systemu mKomornik wzmocni więc pozytywny wizerunek tego zawodu w Polsce.
mKomornik teraz i później
Platforma mKomornik udostępniana jest kancelariom komorniczym w postaci trzech planów. Podstawowy oferuje aplikację webową z aplikacją mobilną i inteligentnym doradcą na 1 stanowisko komputerowe. Pakiet premium, który umożliwia już korzystanie z oprogramowania na 3 stanowiskach, zapewnia dodatkowo automatyzację wszczęcia postępowania oraz generator pism. W najbardziej rozszerzonym wariancie Złoty z dostępem do nielimitowanej liczby stanowisk komornicy mogą jeszcze korzystać z rozbudowanej funkcji raportowania oraz usług Concierge serwisu IT.
System mKomornik został uruchomiony na początku października 2021. Twórcy rozwiązania wspierającego pracę komorników sądowych zapowiadają jednak, że premiera ich inteligentnej platformy nie oznacza bynajmniej końca prac nad jej możliwościami. Narzędzie cały czas jest rozwijanie i ma być rozszerzane o kolejne funkcjonalności.
– Już teraz pracujemy w ramach długofalowego planu rozwoju aplikacji nad rozwiązaniami samoadaptującymi się oraz personalizującymi konteksty spraw, które będą mogły wprowadzić dalszą automatyzację w pracy komorników – deklaruje Tomasz Kajdanowicz, kierownik Katedry Inteligencji Obliczeniowej Wydziału informatyki Politechniki Wrocławskiej.
Start-up mKomornik został założony w styczniu 2021 roku. Siedziba spółki, która jest członkiem Polskiego Towarzystwa Gospodarczego, znajduje się w Lublinie. Rozwijany przez nią projekt systemu wsparcia pracy komorniczej otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej w formie bezzwrotnego grantu z NCBR. W innowacyjne oprogramowanie dla komorników zainwestował również EVIG Alfa, fundusz Venture Capital, koncentrujący się na branżach kluczowych dla nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy.
Artykuł powstał we współpracy z mKomornik
Reklama.
Prof. Tomasz Kajdanowicz
Kierownik naukowy mKomornik
Sztuczna inteligencja działająca w mKomornik umożliwia maksymalizację skuteczności przy minimalizacji kosztów. Osiągamy to poprzez zastosowanie zestawu opracowanych specjalnie to tego celu algorytmów rekomendacyjnych. Są one oparte na głębokich sieciach neuronowych, które odnoszą ostatnio największe sukcesy w sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym, np. przy kierowaniu autonomicznych samochodów. Nasze algorytmy dla komornika stanowią inteligentnego doradcę, pilnującego, by właściwe czynności, maksymalizujące powodzenie egzekucji, wykonywać w odpowiedniej kolejności i czasie.