Kim jest lider?
Jeżeli bycie liderem kojarzy ci się wyłącznie ze sztywną strukturą organizacyjną dużej korporacji, jesteś w błędzie. To określenie nie odnosi się bowiem ani do liczby osób, ani rodzaju przedsiębiorstwa czy instytucji. Liderem może być każdy, kto ma pod sobą pracowników (nawet jednego!), którymi zarządza. MOŻE, ale nie zawsze jest, bo określenie “lider” odnosi się przede wszystkim do naszej postawy względem ludzi.Lider pochodzi od słowa angielskiego lead, a to oznacza przewodzić ludźmi, czyli robić to w taki sposób, aby ludzie chcieli za nami pójść, aby chcieli pomagać nam osiągać cele.
Dlaczego bycie liderem jest takie trudne?
– Aby być dobrym liderem, trzeba zrozumieć, czego tak naprawdę potrzebują członkowie zarządzanego przez nas zespołu i jak ich potrzeby można połączyć z potrzebami naszego biznesu. Wtedy mamy sytuację typu wygrana – wygrana – zwraca uwagę trenerka.Niestety wielu menedżerów wciąż myśli w taki sposób, że “płacę ci, więc rób swoją robotę”. Nie rozumieją, że aby być liderem, należy dbać nie tylko o cele firmy, ale też o ludzi, którzy pomagają te cele osiągać.
Kiedyś usłyszałam na szkoleniu wypowiedź od młodego człowieka – “Chyba pani nie myśli, że w korporacji można być autentycznym? Tutaj trzeba grać”. A ja myślę odwrotnie: nie będąc autentycznym i grając w gierki, nie można oczekiwać motywacji ze strony zespołu.
Cele firmy - moje cele?
– Żyjemy i pracujemy po to, aby zaspokajać swoje potrzeby. Nikt z nas nie pracuje dla organizacji dla jej celów i potrzeb. Pracujemy tam, gdyż praca ta pozwala nam zaspokajać nasze własne cele – przypomina trenerka.Jeśli chcemy, aby ludzie byli bardziej zaangażowani w osiąganie celów firmowych, najpierw dowiedzmy się, jakie cele do zaspokojenia ma każda z tych osób. Wielu menedżerów i firm boi się pytać, czego naprawdę chcą od pracy pracownicy.
Toczy się taka zabawa w kotka i myszkę: “chcemy twojego zaangażowania, ale nie interesuje nas tak naprawdę, czego ty potrzebujesz, aby być zaangażowanym, bo może jeszcze jak odkryjesz, czego tak naprawdę chcesz, to może od nas odejdziesz?”
Jak skutecznie motywować innych?
1. Zobacz w pracowniku człowieka
...z własnymi potrzebami, celami, obawami, a nie narzędzie do realizacji twoich celów. Zaopiekuj się nim jak człowiekiem, a jest dużo większa szansa, że on wynagrodzi ci to swoim zaangażowaniem.2. Szukaj punktów wspólnych
...gdzie aspiracje, talenty i marzenia pracownika mogą spotkać się z aspiracjami i celami firmy. Takie podejście zwiększy identyfikację z celami firmy.3. Bądź przykładem
Zastanów się, co cię inspiruje w tobie samym? Na ile cele, które stoją przed tobą, są dla ciebie inspirujące? Jeśli w skali od 1 do 10 (gdzie 10 to najwyższa ocena), przyznajesz sobie mniej niż 7, to zacznij od inspirowania samego siebie.Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl