"Female? No way!" Tak postrzegano kobiety w branży reklamowej lat 90. [REKLAMIARA #17]
Marta Macke
11 lutego 2022, 13:49·1 minuta czytania
Publikacja artykułu: 11 lutego 2022, 13:49W kolejnym odcinku podcastu "Reklamiara" Marta Macke gości Annę Lubowską, która związana jest z w branżą reklamową od 1991 r., a z rynkiem mediów od ponad 30 lat. Do września 2018 zarządzała strukturami GroupM – największej grupy mediowej w Polsce. Poprzednio, w MEC, jako zarządzająca przez wiele lat odpowiadała za rynki regionu Europy Środkowo-Wschodniej, Rosji i Wspólnoty Niepodległych Państw. Jest jurorką wielu konkursów branżowych w Polsce i Europie, doradczynią i mentorką.
Swoją karierę zaczynała jako dziennikarka, w tygodniku "Przyjaciółka" oraz w Telewizji Polskiej, gdzie współprowadziła program "Studio Dwa". Przez pewien czas prowadziła również pierwszą w Warszawie restaurację chińską, zanim ta kuchnia zrobiła się w Polsce popularna.
Na początku lat 90. Lubowska trafiła do branży reklamowej – jak wiele osób w tych czasach – dość przypadkowo. Została zaproszona na rozmowę do jednej z agencji sieciowych. Jak sama opowiada, przyjęła propozycję pracy jako media dyrektor w agencji BBDO, chociaż nazwa stanowiska nic jej wtedy nie mówiła – stwierdziła jednak, że wie, co to są media i co to jest dyrektor, więc spróbuje.
– Pamiętam też, to o czym mówili inni goście "Reklamiary", czyli, że nasza dyrektor finansowa zawoziła pieniądze za emisje do TVP w walizce przyczepionej do nadgarstka swego rodzaju kajdankami – wspomina Lubowska.
Opowiada również o współpracy z ekspertami – dla których pionierskie podejście planerów, czyli media plany prowadzone w dzienniczkach emisyjnych – były zupełną abstrakcją. "Uczyliśmy się wszyscy w boju" - wspomina. Dopiero wprowadzenie między innymi badań telemetrycznych było dla doświadczonych ekspertów czymś zrozumiałym.
Lubowska, wspominając reakcję na jej widok podczas negocjacji jednego z dużych klientów ("Female? No way!") nawiązuje również do stosunku do kobiet w biznesie w latach 90. i o tym, jak bardzo zmieniła się branża reklamowa w tym względzie.
Anna Lubowska, która przez 10 lat zarządzała wielką firmą mediową w regionie w krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej opowiada w rozmowie z Martą Macke także o tym, jak różne są te rynki i jak różni się współpraca w każdym z krajów.
Zapraszamy do wysłuchania całego wywiadu z tą niezwykle interesującą i doświadczoną menadżerką.