Możesz mieć pełnomocnika, który podpisze za ciebie elektroniczne deklaracje podatkowe i składać je w twoim imieniu przez internet. Do tego służy UPL-1. Wyjaśniamy, jak zgłosić odpowiednią osobę do urzędu skarbowego.
Jestem redaktorem prowadzącym INNPoland.pl. Pracowałem m.in. dla Vice, newonce, naTemat i Next.gazeta.pl. W INN piszę swoje "rakoszyzmy". Prywatnie tworzę własne "Walden" w nadwarciańskim zaciszu. Poza tym co jakiś czas studiuję coś nowego.
Druk UPL-1 to właśnie do podpisywania deklaracji składanych poprzez środki komunikacji elektronicznej. Dotyczy to na przykład PIT–ów. Wypełniony formularz należy złożyć we właściwym urzędzie skarbowym. Przede wszystkim dotyczy to podatników, korzystających z Profilu Zaufanego.
Jak czytamy na stronie internetowej biznes.gov.pl, jeśli chcesz, żeby pełnomocnik podpisywał i składał za ciebie deklaracje składane środkami komunikacji elektronicznej, musisz udzielić mu pełnomocnictwa na specjalnym formularzu, czyli właśnie UPL-1.
Jeżeli złożysz wspomniany formularz, to będzie on obowiązywał we wszystkich urzędach skarbowych. Dodatkowo takie upoważnienie uprawnia do podpisywania:
każdego rodzaju deklaracji podatkowych składanych elektronicznie
zeznań i informacji podatkowych składanych elektronicznie.
Kto może być pełnomocnikiem?
Pełnomocnikiem może być każda osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. Może to być doradca podatkowy, ale także twój pracownik zajmujący się księgowością czy pracownik biura rachunkowego.
Pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji możesz udzielić więcej niż jednej osobie. Zabezpieczysz się w ten sposób na wypadek choroby czy urlopu pełnomocnika. W takim przypadku każdej z tych osób musisz udzielić pełnomocnictwa poprzez złożenie odrębnego formularza UPL-1.
Kiedy wypełnić formularz?
Formularz UPL-1 złóż przed dniem podpisania i złożenia przez pełnomocnika pierwszej deklaracji. Obowiązek ten jest związany nie tylko z rocznym zeznaniem podatkowym, ale również z innymi wykazami, zestawieniami albo informacjami.