Ile zarabia mechanik samochodowy w Polsce, a ile w Niemczech? Sprawdziliśmy
Redakcja INNPoland
24 marca 2022, 11:38·7 minut czytania
Publikacja artykułu: 24 marca 2022, 11:38
Liczba samochodów, które jeżdżą po polskich drogach z roku na rok jest coraz większa. Dlatego też rośnie również cały czas popyt na usługi mechaników. Ile zarabiają mechanicy w Polsce, a ile mogą zarobić w Niemczech? Sprawdziliśmy to.
Reklama.
Warsztaty samochodowe w miastach i miasteczkach rosną jak grzyby po deszczu. Wszystko przez wzrost zamożności Polaków, którzy posiadają coraz więcej samochodów.
Według danych KPRM, na początku października 2021 roku w Centralnej Bazie Pojazdów zarejestrowanych było dokładnie 38 674 496 pojazdów.Status rekordów aktywnych miało 28 817 880 z nich. To nadal bardzo dużo. Nic więc dziwnego, że popyt na usługi mechaników jest coraz większy.
Czym zajmuje się mechanik?
W bardzo telegraficznym skrócie zajmuje się naprawą, konserwacją oraz kontrolą techniczną samochodów i innych pojazdów mechanicznych. W zalezności od specjalizacji mogą zajmować się okreslonym typem pojazdów lub podzespołów, np. mechanik-elektryk. Mechanicy mogą także wyspecjalizować się w konkretnych modelach samochodów lub motocykli.
Mechanik – zakres obowiązków:
przyjmowanie pojazdów do przeglądu lub naprawy oraz sporządzanie
przygotowanie protokołów przyjęcia;
sprawdzanie działania pojazdu oraz jego zespołów za pomocą urządzeń diagnostycznych;
ustalanie i usuwanie usterek w zespołach i układach pojazdów;
wykonywanie prac demontażowo-montażowych, naprawa i regulacja zespołów i podzespołów pojazdu, w tym: silnika i skrzyni biegów, sprzęgła, układu hamulcowego, kierowniczego, zawieszenia i innych; mycie oraz czyszczenie części i podzespołów,
dorabianie i dopasowywanie części nieznormalizowanych;
sprawdzanie jakości wykonanych prac obsługowo-naprawczych poprzez jazdę próbną oraz za pomocą urządzeń diagnostycznych;
organizowanie, eksploatacja i utrzymywanie w czystości stanowiska pracy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
wykonywanie rozliczeń kosztów obsługi i napraw.
Nie ma co ukrywać, że dobrze i wszechstronnie wykwalifikowany mechanik to skarb, który nie rzadko można znaleźć w pierwszym lepszym warszatacie. Wykwalifikowani mechanicy z pewnością znajadą pracę nie tylko w warsztacie samochodowym, ale również na stacji diagnostycznej czy w specjalistycznym serwisie.
Najbardziej dochodowe jest dla nich z pewnością założenie własnego warsztatu, ale z oczywistych względów nie każdy mechanik posiada taki kapitał, żeby go zainwestować w założenie własnego warsztatu.
Jak zostać mechanikiem?
Droga do wymarzonego zawodu mechanika może być różna, ale generalnie wyrózniamy dwie drogi rozwoju. Pierwsza to ukończenie szkoły zawodowej o profilu mechanik samochodowy. Jeszcze w czasie nauki nalezy odbyć obowiązkowe praktyki.
Po zakończeniu zawodówki także trzeba nabrać wprawy i załatwić sobie jeszcze jeden okres praktyk. Dlatego jeśli ktoś myślał, że od razu po szkole zacznie zarabiać w tym zawodzie kokosy, to sie grubo myli.
Inną możliwością jest ukończenie technikum o profilu mechanika samochodowego. Problemem jest tu znikoma ilość praktyk. Ale nie powinien być to problem w przypadku większych miast. Właściciele często chętnie biorą pod swoje skrzydła młodych adeptów tego fachu na przyuczenie, bo często ci zostają u nich w warsztacie i związują się z nim na dłużej.
Drogi do zawodu mechanika
Ukończenie szkoły zawodowej;
Ukończenie technikum mechanicznego;
Ukończenie szkoły zaocznej;
Studia inżynierskie;
Nie tylko osoby, które wybrały od razu szkołę zawodową i odpowiedni kierunek moga zostać mechanikami. Ci, którzy skończyli licea ogólnokształcace także mogą sie przekwalifikować zapisując się do zaocznej szkoły zawodowej, technikum mechanicznego lub idąc na studia inżynierskie z mechaniki lub mechatroniki.
Zawsze można też iść do czeladnika na praktyki, a potem przejść egzamin czeladniczy organizowany przez dom rzemiosła.
Praca mechanika ma swoje zalety i wady. Tych pierwszych jest stosunkowo dużo. Przede wszystkim nie jest to monotonna praca, ale wymaga dużego zaangażowania. Nie łudźmy się – to praca fizyczna i nie jest przeznaczona dla każdego, jednak daje dużo satysfakcji zwłaszcza, jeśli znamy się na swoim fachu. Ponadto zawód mechanika jest całkiem dobrze płatny. A im więcej się umie, tym można zarobić jeszcze więcej.
Mechanik – zalety zawodu:
Brak monotonii;
Dobre wynagrodzenie;
Możliwość założenia własnego warsztatu.
A gdy mamy już dużą wiedzę i bogate doświadczenie, możemy otworzyć własny warsztat. Własny biznes, pozwala nam jeszcze szybciej i lepiej się rozwijać. A zdobywszy uznanie wśród klientów możemy liczyć na coraz wyższe zarobki. Nie wspominając już o tym, że praca na własne konto i bycie sobie streme i okrętem jest chyba najprzyjemniejsza formą pracy.
Oczywiście praca mechanika ma też swoje wady. Jak już wspomnieliśmy, zawód mechanika do łatwych nie należy – to ciężka, fizyczna praca, często w szkodliwych warunkach. Utleniające się smary, oleje, lakiery nie są najlepsze dla naszego zdrowia.
Poza tym nasz zysk jest uzalezniony od klienta. Jeśli nie będzie ich za dużo, to i nasz zarobek, nawet jeśli jesteśmy świetnymi fachowcami, nie bedzie najlepszy.
Mechanik – wady zawodu:
Ciężka praca fizyczna;
Kontakt ze szkodliwymi substancjami;
W przypadku własnego warsztatu – nieregularny czas pracy.
Ale jeśli ktoś kocha samochody, lubi w nich grzebać i je naprawiać, to jest to idealna praca dla nich, która zagwarantuje im wyzwania i satysfakcję.
Ile zarabia mechanik w Polsce?
Jak już pisaliśmy rynek jest obecnie tak nasycony mechanikami, że następuje ich specjalizacja. Wielu z nich zaczyna zajmowac się konkretnym typem pojazdów, na przykład naprawianiem samych autobusów, maszyn rolniczych itd. Inni wybierają wąskie specjalizacje związane z wykonywanymi naprawami, czyli mechanik-elektryk, mechanik amortyzatorów, mechanik silników itp.
Częśc z nich specjalizuje się w pojazdach konkretnych producentów, konkretnymi markami. Stąd trudno jednoznacznie określić generalnych zarobków w tym fachu.
Wynagrodzenie mechaników zazwyczaj uzależnione jest od premii. 23 proc. mechaników wskazuje, że otrzymuje stałą płacę miesięcznie. 17 proc. jest rozliczona na podstawie miesięcznej stawki i prowizji od wyników warsztatu, 16 proc. dostaje podstawę plus premię, 15 proc. ma płacone tylko za przepracowane godziny, 14 proc. jedynie prowizję zależną od wyników finansowych warsztatu.
Ile zarabiają mechanicy?
Średnie wynagrodzenie mechanika w Polsce waha się od 2500 do 3500 zł. Z kolei najwyższe to około 6500 zł. W ankietach, które wypełniła grupa badanych mechaników, zaznaczyli oni, że jedynie 5 proc. z nich zarabia powyżej 6 tysięcy złotych na rękę.
Ale zarobki mechaników rosną wraz z doświadczeniem. Oto przykład:
Doświadczenie 2-5 lat: ok. 3621 zł
Doświadczenie 5-10 lat: 4270 zł
Doświadczenie powyżej 10 lat: 4464 zł
Na wyższe zarobki moga liczyć mechanicy trudniący się naprawą konkretnych podzespołów lub mechanicy-elektrycy. Tam zarobki zaczynaja się od 3500 wzwyż.
Każdy na pewno w którymś momencie swojej kariery zamarzył o własnym biznesie. Także w mechanice takie myślenie nie jest ewenementem. Wystarczy mieć kapitał i zainwestować go w własny warsztat. Początkowo można w nim samemu pracować, ale jeśli bedziemy mieli dobrą renomę, warto pomysleć o zatrudnieniu pracowników.
Wiadomo, że wtedy już pracuje się na własny rachunek. Nie można jednak zapomnieć o opłatach, które trzeba uiścić za:
[list]wynajem lokalu;wyposażenie;koszty prowadzenia działalności;podatek VAT;podatek dochodowy.
[list]
Dlatego warsztat samochodowy osiąga zarobki na różnych poziomach. Zwykle jednak są one kilkakrotnie wyższe niż standardowe wypłaty.
Sęk w tym, że mając własny warsztat i nie zatrudniając nikogo, nie możemy sobie powiedzieć, że nie przyjdziemy do pracy. Obowiązują nas zapisy, umówione wizyty oraz terminy. Przy własnym warsztacie nie weźmiemy sobie też L4 w odróżnieniu od zatrudnionych w warsztacie, którzy zazwyczaj moga pochwalić sie umowa o pracę. W zawodzie mechanika rzadko spotyka się umowę B2B lub umowę zlecenie.
Ile zarabia mechanik w Niemczech?
Ile można zarobić będąc zatrudnionym jako mechanik w Niemczech? Otóż okazuje isę, że miłość do naprawiania samochodów nie wystarczy, żeby nakarmić rodzinę. Widać to jak na dłoni w przypadku praktykantów. Zgodnie z danymi przedstawionymi przez Federalny Instytut Kształcenia Zawodowego BIBB, młodzi adepci tego zawodu zarabiali między 681 a 797 euro miesięcznie na zachodzie kraju. Z kolei na wschodzie było to między 589 a 661 euro.
Więcej zarobią ci, którzy już mają doswiadczenie w naprawie aut. Bazując na danych przedstawionych przez Federalny Urząd Pracy, średnie wynagrodzenia dla mechaników i mechatroników w Niemczech to 2810 euro. Ale nie do końca mogą oni zarobić tyle samo w każdej części kraju. W landach zachodnich mechanicy zarobią więcej po ponad 150 euro. Z kolei we wschodnich landach nie jest już tak kolorowo. Tam mechanik zarobić może nieco ponad 2100 euro miesięcznie.
Różnice tyczą się także wieku a co za tym idzie doświadczenia zawodowego. Mechanicy poniżej 25 roku życia mogą w Niemczech liczyć na średni zarobek rzędu 2231 euro. Z kolei ci, którzy na fachu tym zjedli zęby i mają więcej doświadczenia w danej specjalizacji, mogą zarobić średnio nawet 3100 euro brutto miesięcznie.
A jak na zarobki mechaników w Niemczech wpływa wielkość firmy? Zgodnie z danymi przedstawionymi przez Fundację im. Hansa Böcklera, w przedsiębiorstwach zatrudniających maksymalnie 20 pracowników, średni zarobek oscyluje wokół 2363 euro. Jeśli jednak liczba zatrudnionych przekracza 500 osób, miesięczna pensja to średnio 2896 euro. Trzeba jednak szczerze przyznać, że zakładów, które zatrudniają ponad 500 mechaników, jest bardzo mało.
Jak podaje portal Punkt.media.pl "Niemcy to kraj stojący zbiorowymi układami pracy. Warto o tym pamiętać, bowiem pracownicy do których takowy się odnosi w przypadku mechaników zarabiają średnio 2860 euro miesięcznie i ponad 500 euro więcej niż zatrudnieni w przedsiębiorstwach nie związanych wspomnianym układem".
Ile zarabia technik mechanik?
Technik mechanik lub mechatronik to już inna para kaloszy. Na tym stanowisku możemy zarobić naprawdę spore pieniądze. Mediana w jego przypadku wynosi 5 640 PLN brutto. Co drugi technik mechanik otrzymuje pensję od 4 600 zł do 6 710 zł. Co czwarty z najgorzej wynagradzanych techników mechaników zarabia poniżej 4 600 zł brutto. Co czwarty zaś może pochwalić się zarobkiem powyżej 6710 zł brutto.
Jeśli kochacie samochody i macie smykałkę do ich naprawiania, może warto pomyśleć o zmianie branży i zostaniu mechanikiem samochodowym? Zarobki nie są aż takie złe!