Dzisiejsza rozmowa poświęcona jest roli branży reklamowej w kontekście działań społecznych. Od początku inwazji Rosji na Ukrainę widzimy ogromne zaangażowanie społeczne w niesieniu pomocy osobom dotkniętym wojną. Mnóstwo działań podejmują również marketerzy i agencje komunikacji marketingowej.
Marta Macke rozmawia ze swoim gościem o tym co zrobić, żeby pamiętać, że ta sytuacja "to maraton, nie sprint" i że nasze zaangażowanie nie może wypalić się w jeden weekend i jaka może być w tej sytuacji rola branży reklamowej.
Pomimo że "reklama dźwignią handlu", branża reklamowa bardzo często podejmuje ciekawe i ważne społecznie tematy, wokół których realizuje działania komunikacyjne i kampanie.
- Czasem tak jest, że nasza branża nie jest szanowana, uważa się, że naszą rolą jest tylko to, żeby sprzedawać, wciskać klientom kolejne produkty, żeby budować skomplikowane strategie komunikacji po to, żeby jak człowiek przychodzi do Biedronki wybrał właśnie ten produkt, a nie inny - mówi Michał Rutkowski. - Fajne jest jednak to, że czasem możemy zrobić coś, co ma sens, może pomóc. To dla ludzi z agencji jest bardzo ważne. Rola kampanii społecznych, które udaje się agencjom realizować jest bardzo różna. Może to być kampania przypominająca, informacyjna, edukacyjna czy nawołująca do jakiegoś działania.
Gość i prowadząca wspominali m.in. wspólnie przez nich realizowaną w agencji DDB, kampanię Razem '89 przygotowaną z okazji 20-lecia wolnych wyborów 4 czerwca 1989, która była inicjatywą stworzoną przez organizacje, fundacje i instytucje, które na co dzień wspierają rozwój demokratycznej Polski oraz państwa obywatelskiego. To właśnie wybory '89 otworzyły były momentem wielkiej solidarności i jedności wszystkich Polaków.
- Już nigdy później Polacy nie byli tak razem i tak jednomyślni jak właśnie wtedy - mówi Rutkowski. - W 20. rocznicę wyborów zorganizowaliśmy kampanię, której celem było zintegrowanie Polaków.
W ramach kampanii powstała m.in. strona www.razem89.pl, na której zarejestrowano prawie 80 tysięcy podziękowań, a ponad 80 tytułów zmieniło 4-ego czerwca swoje logotypy na pisane sławną "Solidarycą". Tak więc tego dnia cała Polska świętowała dwudziestą rocznicę wolności.
Inną ważną kampanią społeczną, którą wspomina Michał Rutkowski było przejęcie przez gazetę.pl magazynu "Twój Weekend" - symbolu uprzedmiotowienia kobiet - i zmiana jego znaczenia. Wykorzystane zostały emocje związane ze sprzedażą kultowego tytułu erotycznego do ukazania innej perspektywy. Kampania przebiła się do świadomości ludzi, którzy nie identyfikowali się z problemem dyskryminacji. Cel biznesowy połączono z celem społecznym kampanii.
Za pomocą "Ostatniego Twojego Weekendu" udało się dotrzeć do milionów ludzi i zaprosić ich na pierwsza lekcje równości. Kampania zdobyła wiele prestiżowych nagród, w tym również nagrodę w Cannes.
- Odbierając nagrodę w Cannes poprosiłem siedzącego obok mnie chłopaka, aby zrobił mi zdjęcie, on poprosił o to samo odbierając swoją nagrodę. Razem z kolegą wyszli na scenę trzymając flagę ukraińską. W ostatnich dniach jestem z nimi w kontakcie, pytam jak można pomóc - opowiada Rutkowski.
- Patrząc na działania społeczne, ważne, aby nasze działania i pomoc dla Ukrainy, również te organizowane przez naszą branżę która jest wielką siłą, bo pracują w niej aktywni, kreatywni i przedsiębiorczy ludzie, były długofalowe, żeby to nie był "Ostatni Twój Weekend", bo jak już powiedzieliśmy, ta sytuacja to maraton, nie sprint - podsumowała rozmowę ze swoim gościem Marta Macke.
Zapraszamy do obejrzenia całej rozmowy.